stylistyka4

stylistyka4



r


nwm ros/in. a ivr»T( pmJm***" '£**"*' f n,m' dl, u

fWifcdl Niemcy M <WJadr*.    4*Kk^

nmse/ni. Ame0W -    **£ " *«"•

.    .'    _____maunucr cmulI... '■


f


Czasem nacechowanie ma charakter geograficzny (r^ , nyjjcst ooo »te-c na przykład wjTazom kraicatka, prochy, /,£y£' które oznaczaj to, co większość Polaków nazywa krauwem kur *' sfaKzkf, ale też informuj.,, że mówiący pochodzi z Krakowa! Św! me raydśutie u-polskich tekstach nacechowania geotrafi—    ^

ieh.rd»«—J*- ,VT 1


_________-w* .wucacn nacv.v«Kiwania geograficznego w»I

zfożdirza »ę bardzo rzadko. Wynika to ze znacznej jednolitość <L nejpolszczyzny Jculiuralncj (odgrywa ono natomiast większy roję *| Juch mniej jednolitych, jak np. angielski i niemi-- '* • - ’

----------'


"'■" Y ,'vh - opanowanie słownika i    .

olicjru1^0.    ^-spowiedzi - musi umieć korzystać i ze słownic-

sisss^«h^,-iac

*** ^omość), i ze słownictwa p< „ . -,-------

^'osobnej kategorii swoistego nacechowania stylistycznego domaga L^nsjonalnc słownictwo, dla którego nie mam trafniejszego okre-ttfiTnii wyrazy w złym guście. To o nich pisał Jerzy Pilch:

KCadĄ ustawy o ochronie języka jest niewątpliwie fakt. iż nic jest wymierzona przeciw takim ohydnym słowom, jak kawusia, dokładnie, ubogacać, pa-^gki. urokliwy, aż do bólu. ugrać, bryka czy impsilt wzrostu.

Do tej listy dorzuciłbym na mój gust równic „ohydne": n:e do końca, ktpełuuk, zjadliwy, Jolce (‘dolary’), merc ('mercedes'), a także: otóż rtśsnowicie i samo mianowicie, stawiane po przytaczane, informacji (np. Miał istotni wadę, był pozbawiony poczucia humoru mianowicie za-miast: Miał istotny wadę, był mianowicie pozbawiony pc. zuc ta humoru)

A może lo każdy człowiek hołubi jakieś brzydactwo w swoim jeżyku osobniczym?


---, ~«*zjwm*cy - gospodami.'ę"**^

batonie ‘*£J*ŁJ5*n«W» *wyWf nicch^ do>)>

narodowe . rne*^ ^awu * antropoccn.^ n,

W slcrrotsp**    £» "*    V

drcroa    ‘ oH** **"?■?"»

boman.yłK^^o^*Jnc»!0Ł°^'‘ dn*gM/L'" b^WlN mon pm. *"^53*,W**:d"’£*^,w,Jk* W, JH

iri Polaków dóóce ^ "więta. •* PO*1*1"' " n,«Mnc.    ,

nicbczp*""* *‘e™L-j rtóiycJuwkicr. Czasem chodzi o ch^.

przestarzałych

^r^i!^Twtfsch hirtorj^eanjdi. aJc znajduj;, one zastSSjs

'Sncttc^ow)^ »sk«kuHce. ale w łęzyku - „k J**

^    ‘tdwz„j«tośo do śmieszności droga niedaleka. AfcJJJ*#

^ "7i^sS,>*h r

nnrsk budzących patetyczny nastrój lub odwrotnie: do

. «n»r podniosłych. Przypomnijmy z jedne, strony fig* Ł j Wena wstroju nicdbaMr> , z drugie, /as .M>,zcidę“ J£> ioego. Dziś studenci chichoczą, kiedy dziekan mów; -Atiid^Z^' nhukaJemickón...

, —, rojęwjęjy.

_____T. ...6isou i niemiecki, zob. rozdz. VI).

Czasem u- nacechowaniu wbija się na pierwszy plan s p o I c c z-

o-środowiskowy charakter ograniczeń użycia wyrazów: poa

. „witkami używa się ich tylko dla celów stylizacyjnych.

środowisk lub w przytaczanych wypowiedziach

^Prtf!^,Ś^ówn*nic ważniejszą niż wymienione dotychczai na-guokciC . ^,0|0giczne. geograficzne i spolcczno-środowiskowc (eit>o^n,e * 0,(jtccznic w starannych tekstach pisanych tylko dla taf&^^^ickkh!) P*łm nacechowanie stylistyczne oraz naccchowa-

f^wLkX>*lnc.

e»f et0~^e z nkh wśaściwe jest wyrazom szczególnie nadającym się ^22 u. ,ekstach literackich (np. wieczerza, rzec. zatonięć się) albo <fcl|fiach urzędowych i wypowiedziach oficjalnych (np. osobnik, ni-*bieitey- posili u‘‘łać się dolufdf. oświadczyć), albo odwrotnie: e*?^0<liwjntos*śe potocznej (np .facet, obijać się. pętać się). Wyczucie stylistycznych między tymi trzema grupami wyrazów leży u pod-sukccm pisarstwa w ogóle, a pisarstwa prasowego w szczcgólno-’ i [cieli bowiem autorowi tekstów literackich wystarczy czujność V***dcu do skmnictwa urzędowego (posługuje się on houńcm nic-mjJ wyłącznie wyrazami literackimi i potocznymi), a autorowi tekstów -cgdmch - opanowanie słownika urzędowego, to dziennikarz w za-- musi umieć korzystać i ze słownie-m""—-    ze słownictwa urzędowego (komuni-

wiadomość), i ze słownictwa potocznego (reportaż).

70


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pl6 (2) JunLCfa. óe)u. U O ł a - ^ U O i oi A&. * c20i^iOTddo^L™ ^ I I L l~A—I. In I 1 1 Jiroj
SAM57 jOlL d trofea r/lT^r-liiyl^iN jry^jwf^;- ”X ?£>7? °rźJ- j-    ~y~T- j
fizyka cz1 ^1-Tl HrW*T* Ojr®? LLf Wra jzro^r^w £ OO0<5OG> 0Q J J-1—^-—--!-1--f_ i y t j~T ęo
frontis i i- J ki (k)L Jf ML " f ł W * fc # r i i T» •■łv L ł*T •
łastiwoczka Wrzosowa 1 UwOI in^^iM wUiA iw £<X)Ó0061 !gQ /« a A W X.
img040 pćdz~t 6- ■ ]^fprZ£^ Cfc{ ^iOOCoc c ę^c^ /y *>/ •)c/oH) n&łifpp e -/
SP?644 1reo ** S-ło K E X ■i •t» ) * J,-. j :. t ^ «•> O- i
img012 (11) in/WM ćlc f<XGZ£./vk&~ -    c^iCKl/iCO- />Z£STJlLt a^oU/O^-
IMG51 PRĄfrts OepĄtŁitu* & <*iWtkA 1>*^Pt o,oof*/»t <3 tfc?£ % i >#/df -i SĄ0;: *
Resize of0410 » l«iflltar
S5004430 Castłun. Die Kreuzmunzen bei den Kitem und den Alaunen, in: SNR 50, 1971. £ 92-124. M
skanowanie0043 (8) could re-teach the lesson, how well the teacher feels s/he performed as an EFL te
Specjale Maglia 8 DONNA (31) £ dl^pooi reolizr m «s«m

więcej podobnych podstron