TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (17)

TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (17)



Dr.lnt 3. Strntśgie ttczcnln się I Mutlhiwniiln 493

VStdkrróhtttłc

Technikę podkreślania kluczowych myśli lub fragmentów tekstu większość uczniów opanowało nim trafili nn studia. Podkreślenia pomagają nauczyć się więcej l porw po\%hU*>w, IN> pierwsze, ptimągnjii w sensie fizycznym zlokalizować najważniejsze myśli i pmlm, co ulniwin kolejne przeglądanie tekstu i pamięciowe uczenie się oraz podnosi skuteczność tych zabiegów. Po drugie, decyzja, co pod-kteMjć wymaga powiązania nowych wiadomości z uprzednimi. Nie zawsze natomiast podkreślenia pomogą w szybkiej powtórce przed egzaminem, bo nie zawsze Hk w podkreślimy, jest rzeczywiście woźne. Dotyczy to zwłaszcza uczniów młodszych, którym trudno przychodzi zdecydować, jakie informacje są bardzie, a jakie mniej istotne.

Zapiski nn marginesach

Wszelkie zapiski i zaznaczenia w tekście są uzupełnieniem podkreśleń. W tabeli MU3.I. Znajdują się przykłady rozmaitych notatek. Zauważmy, że uczeń obwiódł kółkiem, czego nic wiedział, podkreślił ważne definicję, ponumerował wydarzenia i zrobił ich listę, wyróżnił niejasny fragment, zrobił notatkę do zapamiętania i zanotował komentarz. Powtarzanie, szczególnie powtarzanie złożone pomagają dostrzec wiadomości nowe i ułatwiają kodowanie. Dzięki nim nowe wiadomości mc nabierają jednak więcej sensu. Nadawanie znaczeń wymaga strategii bardziej skomplikowanej.

Strategie opracowywania

Strategie opracowywania polegają na dodawaniu szczegółów, dzięki czemu nowa wiadomość staje się bardziej znacząca, a tym samym łatwiej ją zakodować, i to w dojrzalej postaci. Strategie te pomagają w przeniesieniu informacji z pamięci krótkotrwałej do trwalej dzięki wytworzeniu skojarzeń i połączeń między wiadomością nową I tym, co już jest znane. Na przykład przypisanie numeru tclcfomi do jakiejś ważnej daty, na przykład urodzin, sprawia, że numer niesie jakieś znaczenie, a to zwiększa szansę, że zostanie zapamiętany. Tą strategią posługujemy się przy wybieraniu numerów kodu i haseł na przykład dostępu do poczty elektronicznej, do bankomatu, wyłączenia uiarmu w mieszkaniu. Notowanie, wyszukiwanie analogii, metoda 6P (w oryginale PQ4R) należą do najczęściej używanych strategii opracowywania.

Notowanie

Nauczyciele przekazują uczniom ogromnie dużo informacji. Zanotowanie icli pomaga w nauce, bo dzięki zwartej formie umożliwia powracanie do nich w trakcie samodzielnej nauki lub przy okazji wykonywania zleconych zadań. Prawidłowo prowadzone notatki pomagają organizować informacje, co ułatwia przetwarzanie informacji i kojarzenie ich z wiedzą uprzednią. Wielu uczniów


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (13) aatsArt* A    4 j W Dzuil 1 Slrnlrglc uczenia się i stu
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (12) vA>-ćjv    s IJJMALOJLl. hrlW tego podręcznika zogni
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ u n 17f <u v ■saJłoi
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (14) m Materiały siebie. Po trzecie, wyjaśniają, jak wiedza jest przyswnjun
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (15) Dziul X. Strategio u cienia hI< I studiowania 491 l^Yuiięe ki^tlwUr
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (16) »*mvi icin uztipoi»U
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (18) m m *• .*, i i * y mihi) łłOJtlkUW I UlJlaCZCn łyp oznaczenia Przyk
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (19) Dział 3. Strategie uczenia się i studiowania 4956P Ta strategia opraco
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (20) 4% Nfnteriuly n7.upcłuii);
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (21) Dlilnl X Strategie utlenia się I iludlmranłn 497 Wyrazy winiące*. Tft
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (2) ŁX: mM r~s p. 1 ¥ Q s 1 i ttf
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (3) Ki ,32-® 1 ^KRi- S i §g S i!mm £3 II cy nŁj-M tn IM Hj Ls rtes ■
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (8) TECHNIK/ ?Rącv
TECHNIKI PRACY UMYSŁOWEJ (9) ra"! n* WT 3 pO tywóh’    vm2de>wi
IMG$59 (3) W. I. Zykowa, Z. I. Kałmykowa i A. M. Orłowa, według których „właściwości pracy umysłowej

więcej podobnych podstron