wesele dymitra samozwańcab

wesele dymitra samozwańcab



o 2


Religia i semiotyka

8    1606 roku <K*. Uwitslii, 1886-1887 i 22-24i [)nij

1899, s. 130-131; Pierling. 3,s. 301-302).

*

Rzeczywiście obrzęd namaszczenia, który odprawił nad Maryną patriarcha lgnatij - po koronacji i przed ślubem • - przez ró?.nc strony został potraktowany odmiennie.

Z jednej srrony wyglądało to jak namaszczenie carycy, które zgod-nie z tradycją rosyjską powinno nastąpić po koronacji13, i właśnie tak to zostało odebrane przez Polaków, przede wszystkim przez samą Marynę14; jak widać, tak również pojmował to patriarcha Iow. W pożegnalnej gramocie, zezwalającej ludowi rosyjskiemu złamać przysięgę złożoną carowi Borysowi i jego rodzinie (1607), Iow mówi

0    Dymitrze Samozwańcu: „...do końca chciał zniszczyć naszą niewinną wiarę chrześcijańską, wziąwszy sobie z ziemi litewskiej dziewkę wiary luterańskiej, i wprowadził ją do katedralnej i apostolskiej cerkwi Przeczystej Bogurodzicy, i nałożył koronę carską, i kazał tej swojej złej narzeczonej się całować, i w carskich wrotach namaścił ją krzyżmem świętym” (AAE, 2, nr 67, s. 155)‘\ Podobnie Iwan Timofiejew mówi w swojej Kronice o bluźnierczym „namaszczeniu

1    ślubie” (RIB, 13, kol. 373).

Z drugiej strony wyglądało to na przejście na prawosławie -1 tak to w większości zostało odebrane przez Rosjan16. Nie wszyscy przy tym byli zadowoleni ze sposobu konwersji Maryny, ponieważ sądzili, że należało ją ochrzcić, czyli przyłączyć do cerkwi poprzez obrzęd chrztu (zob. Lewitskij, 1886-1887, s. 582-590; Lewitskij, 1885-1886, s. 62-65; RIB, 13, kol. 227,372, 739-740,743,12911421; Bodianskij, 1847, s. 20-21; SGGD, 2, nr 146, s. 306-307;

Popow> 1869> *• 416; DRW, 7, s. 141; por. SGGD, 2, nr HO, s. 298; Dmitrijewskij, 1899, s. 106, 127)17.

Bezpośrednio wiąże się z tym sobór moskiewski w 1620 roku, nakładający obowiązek powtórnego chrzczenia „łacinników” . >-i -    '    °" K!c 0 konieczności powtórnego chrzczenia katoli-

nrzez nin”'° Z^7cl1 na Pra'vosławie, a nie o przyłączaniu ich p°' -l—en7 Patriarcha Filaret oświadczał na tym soborze; Bogu panuntw 77 zpo'',otlu 8rzechów naszych przeciwko Pa'11' były mnich Gris7k° n loskwę Pochlebstwem i mieczem otrzyma* y * ,Ch GnSZka 0tnePiew> Patriarcha lgnatij, dogadzając bere-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wesele dymitra samozwańcaV $ 6 Religia i semiotyka , iron gry poleg.ll.!.... tym. W prowadz.t on dia
wesele dymitra samozwańcaX 58 Religia i semiotyk . complire a queste nozze reg,e j( arribasciatore d
wesele dymitra samozwańca` 60 ,    V </irvnV Refjfgia > semiotyka t>irvnV —
wesele dymitra samozwańcaU ozwańca Wesele Dymitra Sam I- niz..........- Dymitr Samozwaniec. Wydaje s
wesele dymitra samozwańcaW •zwań ca 57 Wesele Dymitra Samo czyi nie pierwszy, lecz drugi poseł - 7 &
wesele dymitra samozwańcaa poprzedzony które zostały „komnacie ieodor z ccr-Panny;on 
wesele dymitra samozwańcac 63 63 wańca Wesele Dymitra Samo? tykom wiary łacińskiej, do cerkwi kace 1
religia a kultura0 42 RELIGIA A KULTURA Powstało w roku 1998 i ukazuje się dwa razy w roku. Zespół
201 O słownictwie religijnym Catechismusa z 1543 roku określającą stosunek człowieka do bóstwa,
RELIGIA W AUSTRII_ W 2005 roku praktykowało około 9% społeczeństwa, podczas gdy w 1995
obóz Dymitra Samozwańca s -W .M a Łi&. . V « jcr^z ■ » iWiTfL >A J fi - *9 r» Ł , i L
174 INDEKS NAZW OSOBOWYCH Dymitr Samozwaniec 354, 493 Dziadul Leonard M43, 51,52 Dzicduszycka W
DSC00225 OPRACOWANIE Pierre Gom&tlle urodził się 6 VI 1606 roku w Rouen w rodzinie prawniczej. U
religia a kultura0 i 42    RELIGIA A KULTURA Powstało w roku 1998 i ukazuje się dwa
DSC01006 CHRONOLOGIA WYDARZEŃ POLITYCZNYCH OBJĘTYCH LISTAMI Po ja wionie się Dymitra Samozwańca. 160
Image74 161 w 2łł roku życia, wszedł do wojska praskiego. W raka 1899 uwolniwszy się, przeszedł pod

więcej podobnych podstron