woloszyne

woloszyne



Powinności nauczyciela G. Piramowicz 619

Rozdział II: Jakimi sposobami ma się utrzymywać zdrowie i czerstwość młodych.

Obchodzenie się co do pokarmu, napoju, odzienia, mieszkania, powietrza, pracy i spoczynku, poskromienia namiętności, co do obyczajów, istotnie do utrzymania zdrowia potrzebne.

Przestrogi o każdej rzeczy' z osobna, o których się dopiero namieniło.

Ochędostwo do zdrowia i dobrego obcowania jest potrzebne.

Nie mają być dzieci długo trzymane w szkole, siedzenie i zamknięte powietrze szkodzić może. Trzeba im pozwalać, po godzime np. siedzenia, wybiegać wszystkim, rzyź-wiejsi i ochotniej si do szkoły powrócą.

Spokojność duszy i dobre sumienie jak wiele pomaga do zdrowia.

Rozdział III: Sposoby nabierania mocy i zahartowania sił w młodym.

Młódź po wsiach i miasteczkach rośnie do pracy, trudów niefojddzielnych od swego stanu. Trzeba im większych sił i wytrwałości.

Podają się sposoby nabywania mocy i szykowności.

Różne ćwiczenia, w pływaniu, w gonitwach, pieszą, na koniu, ratowania tonących, bronieniu w pożarach i innych przypadkach, jak do tych ma nauczyciel przysposabiać młódź sobie poruczoną. Z mocy i zręczności robi się męstwo i odwaga.

Rozdział IV: O postępowaniu nauczyciela w chorobach uczniów swoich.

Litość i miłość ojcowska nauczyciela w tym razie ma się najbardziej okazywać nie tylko ku uczniom, ale ku innym osobom z ludu.

Sposoby ratowania i starania się o ratunek dla chorych.

CZĘŚĆ III.

O NAUCZANIU POWINNOŚCI OBYCZAJÓW I ĆWICZENIU W CNOTACH MŁODZI

Rozdział I: Jak nauczyciel ma sobie postępować około ćwiczenia młodzi w cnotach, około wprawiania ich w dobre obyczaje i dopełnianie powinności. Ten jest najważniejszy cel powołania jego.

Młodość najsposobniejsza do zabrania dobrych lub złych nałogowy a nałogi w młodości zabrane najtrwalsze są.

Daleko więcej w edukacyi waży' wprawa rzeczywista w dobre obyczaje niż namowy i nauki. Te jednak przy' tamtej są pożyteczne. Podają się sposoby praktyczne wprawiania dzieci w różne cnoty, jako to roztropność, sprawiedliwość, litość i tym podobne.

Rozdział II: Jak ma nauczyciel dawać samą naukę obyczajową, czyli o powinnościach, uczniom swoim.

Nauka ta znajduje się w Elementarzu na szkoły parafialne, a w osobnych


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
woloszync Powinności nauczyciela G. Piramowicz 617O POWINNOŚCIACH NAUCZYCIELA GRZEGORZ PIRAMOWICZ G.
woloszyng Powinności nauczyciela G. Piramowicz 621 kraju. Ostrzeże, że ani ta nauka, ani inne nie po
Habermas08 112 Rozdział II] w równej mierze różnicują się utarte praktyki i wzór) interpretacji owe
Lalek5 32 Rozdział II Józef Franczak urodził się 25 maja 1918 roku w Kozicach Dolnych koło Piask, j
ScannedImage 73 76 Rozdział II. Postacie sacrum pokazuje się na ziemi w postaci hybryd (np. węży z n
policja alegoryczna NIE MOŻEMY ROZPOCZĄĆ PROJEKTOiYANrt PRODUKTU. DOPÓKI KTOŚ NIE POWIE tm. JAK
P1100022 (2) 218 Rozdział 7 nego i w ten sposób spróbować się przyczynić do zrozumienia społeczeństw
woloszynd 618 Polska XVIII wiek Jak sobie ma nauczyciel zjednywać miłość i poważanie u uczniów swoic
7136I1008724302157S1716474 n 84 Rozdział II . Nauczy* cji opiekuna wynikającej / choroby, dłuższej
954696I100499430253003466954 n Rozdział II. Svstcm oświa ()fcrty kandydatów powinny zawierać: ti/as
998386I100305096939158102234 n 24 Rozdział II. System oświaty 2)    kontroluje przes
z innymi przedmiotami. Cele, które będzie realizował nauczyciel, sformułowano w rozdziale II. Rozdzi
246952I101113430191690280003 n 116 Rozdział II . Nauczyć ** Iryb działania rady pedagogicznej okreś

więcej podobnych podstron