woloszynf

woloszynf




książeczkach na szkoły wyższe. Tu się przepisują sposoby, jak tę naukę naznaczać na wyrozumienie, jak z niej podawać ćwiczenia ku mówieniu i wypisaniu.

Rozdział III: O nauce wiary ś. i wpajaniu gruntownej pobożności.

Nauka i pobudki wiary potrzebne do prawdziwej i trwałej cnoty, do pociechy w tym życiu.

Obowiązek nauczyciela w tej mierze.

Jako ma o rzeczach boskich mówić.

Nauka wiary, czyli katechizm, znajduje się w Elementarzu na szkoły parafialne. Tu wyrażają się przepisy około tej nauki. Jakie prawdziwie nabożcństw'0, na czym gruntowna pobożność zależ}'.

CZĘŚĆ IV.

Jakim sposobem ma nauczyciel, dawać z pożytkiem nauki przepisane szkołom Rozdział I: Uwagi ogólne w tej rzeczy.

Jaki cel zamierzonych po wsiach i miasteczkach nauk. Byłby ciężki błąd rozumieć, że ich czynić chcą uczonymi. Te nauki jedynie służyć mają ku oświeceniu ich w wierze, w powinnościach obyczajowych i w tych rzeczach, które do ich stanu należą.

Powinien nauczyciel w każdej nauce pokazywać uczniom tę pożyteczność, do której nauka dąż}', jako to: w gospodarstwie, rzemiosłach, handlu i tym podobnych, i sam się tą uwagą w całym postępowaniu rządzić.

Nauki nie na pamięć, ale na rozum dawrane być mają.

Wprawa i doświadczenie przed uwagą iść powinny, a ćwiczenia wszystkie być praktyczne. Ma nauczyciel sprawić, aby dzieci lubiły nauki, rozrywki mają być pozwalane.

Rozdział II: O sposobie uczenia czytać i pisać i jaki jest cel, jaki pożytek tej nauki po wsiach i miasteczkach.

Sposoby dawania tej nauki znajdują się w Elementarzu na szkoły parafialne.

Umiejąc czytać będą mogli zbierać wiadomości do swego stanu potrzebne, z dobrych ksiąg i pism wyczytywać dla drugich, nie umiejących, co im pożytecznego być może do spraw domowych.

Odbierać i czytać listy w potrzebach swoich i cudzych, około rzemiosł, handlu i tym podobnych rzeczy'. Wolnego czasu czytać książki stosujące się do obyczajów', do cnót i powinności.

Umiejętność pisania pożyteczna także i dla siebie, i dla drugich. Będą pisać dla nie umiejących prośby, supliki, potrzebne obrony i tym podobne. Sprawi nauczyciel, żeby nie mniemali uczniowie być rzeczą wielką umieć czytać i pisać. Okaże, że to jest rzeczą bardzo pospolitą w innych krajach wieśniakom i w niektórych stronach naszego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
^raduatON steś absolwentem szkoły wyższej 3 uczysz się na ostatnim roku studiów? siadasz orzecz
6 URflNJfl wywnioskujemy, że ruch gwiazd odbywa się w ten sposób, jak gdyby były one umieszczone na
17651 X3e50dd739p39 wolną przestrzeń między belkami wypełnia się w podobny sposób jak w stropach nad
13 Znaczenie wybranych narzędzi skuteczny, gdy pojawia się zarówno sposobność, jak i narzędzia
Wynik badania oblicza się w analogiczny sposób jak w przypadku badań zapraw gipsowych i wapiennych (
woloszyn8 340 Europa XVII wiek a)    kogo się odda do szkoły, niech tam pozostanie, a
Szkoły wyższe Mazowsza w kreowaniu gospodarki opartej na wiedzy (GOW) 87 w znacznym stopniu wiążą si
GraduatON Jesteś absolwentem szkoły wyższej lub uczysz się na ostatnim roku studiów?Posiadasz orzecz
GraduatON Jesteś absolwentem szkoły wyższej lub uczysz się na ostatnim roku studiów? Posiadasz
Image15 Bad, wielki książę piekieł, który umie wkraść się w laski możnych, z. Collin de Flancy, Diet
Przebieg zajęć: 1. Wstęp do zajęć: -    zapoznanie się z przepisami na potrawy, jakie
Przebieg zajęć: 1. Wstęp do zajęć: -    zapoznanie się z przepisami na ciasto i

więcej podobnych podstron