wsk4

wsk4



2_

OBSŁUGA TECHNICZNA MOTOCYKLI

2.1. WPŁYW PLANOWEJ OBSŁUGI

TECHNICZNEJ NA TRWAŁOŚĆ MOTOCYKLA

Obsługa techniczna motocykla to zespół czynności mających na celu utrzymanie pojazdu w stanic pełnej gotowości technicznej. Od stanu technicznego motocykla zależy nie tylko jego bezawaryjna eksploatacja, ale również bezpieczeństwo prowadzącego motocykl i innych użytkowników drogi. Systematyczna i planowa obsługa zwiększa znacznie trwałość poszczególnych zespołów motocykla. Proces zużycia przebiega niemal jednakowo dla wszystkich współpracujących ze sobą części mechanizmów w sposób ściśle zależny od czasu pracy maszyny. W przypadku motocykla możemy przyjąć z pewnym przybliżeniem, że przy właściwej obsłudze zużycie elementu motocykla zależy od jego przebiegu.

W pierwszym okresie pracy (rys. 2.1) zwanym docieraniem. współpracujące ze sobą elementy zużywają się bardziej intensywnie. W tym czasie ich współpracujące powierzchnie dopasowują się do siebie, następuje wyrównanie ich powierzchniowych niedokładności pochodzących z obróbki wiórowej.

Następny okres to normalna współpraca wzajemnie dotartych już części. Występujące zużycie jest mniej intensywne i proporcjonalne do czasu pracy motocykla. Jest to wynik dogładzenia powierzchni i wzajemnego ułożenia się współpracujących części. Zapewniając właściwą regulację oraz smarowanie, okres ten można znacznie przedłużyć. W efekcie zwiększy się znacznie trwałość całego motocykla.

Pod koniec okresu docierania, na skutek długotrwałej pracy, luzy między współpracującymi ze sobą elementami znacznie się powiększają. Dalsza eksploatacja pojazdu charakteryzuje się przyspieszonym zużyciem. Zwiększona intensywność zużycia spowodowana jest pogorszeniem warunków smarowania, „wybijaniem się” powierzchni współpracujących oraz zwiększonymi drganiami. W tym okresie eksploatację należy przerwać i naprawić współpracujące części lub je wymienić.

Duże znaczenie dla trwałości poszczególnych zespołów i całego motocykla ma rodzaj stosowanego paliwa, olejów i smarów. Jakkolwiek stosowanie olejów wyższej jakości wiąże się z doraźnie większymi wydatkami, to jednak przedłuża ono znacznie przebieg do naprawy głównej, a więc obniża średni koszt eksploatacji. Solidnie przeprowadzona obsługa motocykla to poważne przedłużenie trwałości, podniesienie stopnia niezawodności motocykla oraz bezpieczeństwa jazdy.

Obsługę techniczną i konserwację motocykla dzieli się na codzienną i okresową.

Obsługa codzienna ma na celu utrzymanie pojazdu w stanie gotowości technicznej, zgodnie z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz czystości i powinna być wykonywana przed każdą jazdą. Obsługa okresowa, ustalona na podstawie założeń konstruktora i wyników badań prototypów, stanowi niezbędne minimum i ma na celu stworzenie takich warunków. w których poszczególne części i zespoły motocykla uzyskują największą trwałość.

Poszczególne terminy obsług są tak dobrane, aby operacje obsługowe dla różnych zespołów można było wykonać jednocześnie.

2.1.1. Obsługa codzienna

Obsługa codzienna w czasie eksploatacji obejmuje takie podstawowe czynności jak:

sprawdzenie działania hamulców,

—    sprawdzenie działania sprzęgła.

- sprawdzenie działania instalacji elektrycznej ze szczególnym uwzględnieniem światła hamulcowego „stop”,

—    sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu.

Ważną czynnością obsługową, lecz niekoniecznie wykonywaną przed każdą jazdą, jest mycie nadwozia i czyszczenie silnika. Czynność ta jest ważna nic tylko ze względów estetycznych, ale również dlatego, że umożliwia wykrycie poluzowanych połączeń śrubowych. Ponadto warto wiedzieć, że czystość silnika gwarantuje utrzymanie właściwych warunków cieplnych jego pracy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wsk4 14 Naprawa motocykli WSK ny jest wysoko, tuż pod siodłem. Mocowany do śruby górnej prawego amo
wsk4 34 Naprawa motocykli IVSK Rys. 2.24. Odkręcanie korka wlewowego I — korek wlewowy Rys. 2.25. W
wsk4 44    Naprawa motocykli WSK wanym naciągu łańcucha, uda się go odciągnąć od dna
wsk4 54 Naprawa motocykli WSK cd. tabl. 3-3 - 3 Silnik daje się uruchomić lecz przy pełnym
wsk4 64 Naprawa motocykli WSK duje to zmiękczenie materiału i umożliwi łatwiejsze osadzenie wkładek
wsk4 74 Naprawa motocykli WSK 74 Naprawa motocykli WSK Rys. 5.1. Zdejmowanie siodła Rys. 5.3. Zakła
wsk4 84 Naprawa motocykli WSK Przy zamontowywaniu linki gazu należy zachować kolejność następującą:
wsk 4 94 Naprawa motocykli WSK Rys. 5.70. Podłączanie łańcucha napadowego Rys. 5.69. Zdejmowanie gum
wsk4 104 Naprawa motocykli WSK —    włożyć teleskop od dołu w otwór półki dolnej,
wsk4 114 Naprawa motocykli WSK c.d. tabl. 6-1 1 2 3 4 5 Średnica wewnętrzna tulejki korbowodu
wsk4 124 Naprawa motocykli WSK Kulkę i sprężynę zatrzasku wprowadzić w otwór oprawy zatrzasku i ust
wsk4 134 Naprawa motocykli WSK Rys. 7.29. Ściąganie lewej obudowy silnika 7.1.11.
wsk4 144 Naprawa motocykli WSK dzoną powierzchnię należy ztoczyć lub zeszlifować na głębokość około
wsk4 154 Naprawa motocykli WSK W tym celu należy: —    wyrównać i sfazować belkę na
wsk4 7 7 164 Naprawa motocykli IVSK Rys. 8.20. Wahacz. 1 — korpus. 2 — pierścień uszczelniający, 3
wsk4 174 Naprawa motocykli WSK Sposób wymontowania oraz zamontowania koła magnesowego podany jest w
wsk4 194 Naprawa motocykli WSKOstre hymnie stępić Z Z te Ztfro_ T IFJs
4. PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆScenariusz zajęć nr 1Temat: Wpływ planowania rzeczowego i finansoweg
wsk5 Obsługa techniczna motocykli 252.1.2. Obsługa okresowa Obsługa techniczna okresowa dla motocyk

więcej podobnych podstron