wsk8

wsk8



48


Naprawa motocykli WSK

żliwc parametry i cechy techniczno-eksploatacyjne motocykla oraz ustalić wszystkie jego niedomagania. Należy przyjąć jako zasadę, że ocenę stanu technicznego motocykla powinno poprzedzić dokładne mycie, czyszczenie i oględziny zewnętrzne. Te wstępne operacje pozwalają wykryć wszystkie wycieki olejów, przecieki paliwa i inne nieszczelności (szczególną uwagę należy zwrócić na rysy. które mogą się okazać pęknięciami lub mikropęknięciami). Wszystkie spostrzeżenia należy skrzętnie notować, co pozwoli w końcowej fazie dokonać bilansu, postawić właściwą diagnozę i precyzyjnie ustalić zakres naprawy.

Następną czynnością jest uruchomienie silnika, rozgrzanie go w pracy pod obciążeniem i przeprowadzenie wstępnej oceny.

Silnik w dobrym stanie technicznym, powinien dać się uruchomić w temperaturze nic niżej niż 5°C po max. trzykrotnym energicznym naciśnięciu dźwigni rozrusznika.

Trudność uruchomienia silnika przy jego sprawnych układach: zapłonowym i zasilania, świadczy o nadmiernym zużyciu układu korbowego, a ściślej, nadmiernym zużyciu pierścieni.

Metaliczny stuk w cylindrze, występujący po uruchomieniu silnika i nic ustępujący po jego rozgrzaniu, świadczy o nadmiernych luzach w łożysku główki kor-bowodu.

Głuchy stuk występujący przy średnich i niskich obrotach. i ustępujący po nagrzaniu się silnika, jest dowodem nadmiernego luzu między płaszczem tłoka a ścianką cylindra.

Dźwięki metaliczne (dzwonienie) występujące przy silniku zimnym i nagrzanym podczas pracy na wolnych obrotach są powodowane przez pęknięte lub nadmiernie zużyte pierścienic.

Głuche stuki, występujące podczas zwiększania lub gwałtownego spadku obrotów, świadczą o nadmiernym luzie w łożysku łba korbowodu.

Szum przechodzący w terkotanie jest powodowany dużym zużyciem łożysk wału korbowego lub skrzynki biegów. Podobne objawy występują przy ślizganiu się wyciągniętego łańcucha sprzęgłowego po wkręcie mocującym lewą pokrywę silnika (silnik S01-Z3A Lux). Przy wszystkich ocenach subiektywnych pomocny będzie (oczywiście po uzyskaniu pewnej wprawy) stetoskop.

0    wiele bardziej obiektywnie stan techniczny silnika pozwoli ocenić pomiar ciśnienia sprężania w cylindrze. Prawidłowe ciśnienie dla sprawnego technicznie silnika S01-Z3A Lux i W1 wynosi 7.5 kG/cm*. dla silnika W2B (ze stopniem sprężania 9) 8—8,5 kG/cm*.

Jeśli mierzone wartości są odpowiednio mniejsze i wynoszą 6.5 kG/cm* dla silnika S0I-Z3A Lux oraz W1

1    7.5 kG/cm* dla silnika W2B, silniki, na skutek nadmiernego zużycia, kwalifikuje się do naprawy. W zakresie oględzin i sprawdzenia podwozia motocykla na postoju wchodzą te wszystkie elementy, których nic będzie można dokładnie sprawdzić w czasie jazd próbnych, a mianowicie:

sprawdzenie oblachowania (błotniki, pokrywy, osłony). czy nie wystąpiły pęknięcia.

—    sprawdzenie stanu obręczy i opon kół jezdnych,

—    ustalenie, czy koła są ustawione względem siebie prawidłowo z zachowaniem dopuszczalnej nicwspółila-dowości.

sprawdzenie, czy koła jezdne nie mają wyczuwalnych luzów na łożyskach,

—    sprawdzenie, czy nic powstały nadmierne luzy osi wahacza tylnego; dopuszczalny luz wahacza mierzony w pobliżu osi koła tylnego wynosi około 1,0 mm.

Poza tym należy sprawdzić:

—    luz łożyska główki ramy.

—    luz w teleskopach przednich.

—    stan amortyzatorów tylnych.

—    luzy bębna zabicrakowcgo; dopuszcza się luz poosiowy mierzony u podstawy zębów koła łańcuchowego do 1 mm.

—    stan łańcucha napędowego.

—    stan łączników, przełączników oraz świateł i sygnału motocykla.

3.2. JAZDY PRÓBNE

Jazdę próbną należy wykonać, w celu sprawdzenia zespołów i mechanizmów motocykla w ruchu, w różnych warunkach eksploatacyjnych. W tym celu najlepiej wybrać kilkukilometrową trasę, składającą się z odcinka szosy asfaltowej lub betonowej oraz odcinka terenowego. W czasie ruszania można dokładnie sprawdzić stan techniczny sprzęgła. Przy zaciśniętym hamulcu nożnym przy włączonym biegu należy stopniowo puszczać sprzęgło. Prędkość obrotowa silnika powinna spadać aż do jego unieruchomienia. W przypadku, gdy silnik pracuje dalej. świadczy to o ślizganiu się sprzęgła.

Hałasy w skrzynce biegów, na którymkolwiek biegu, świadczą o uszkodzeniu kół zębatych tego biegu. Hałaśliwość biegów 1 i II oraz zanik hałasu na III biegu w silniku S01-Z3A Lux oraz na IV biegu w silniku W2B i W1 wskazuje na uszkodzenie wałka pośredniego-

Wyskakiwanie biegów przy większych obciążeniach na poszczególnych biegach powodowane jest przeważnie zwiększeniem się luzów między kołem zębatym a wałkiem lub uszkodzeniem kłów zesprzęglających.

Do najważniejszych zespołów podwozia motocykla, które należy sprawdzić w czasie jazdy próbnej należy układ hamulcowy. Próbę należy przeprowadzić na suchej i czystej nawierzchni asfaltowej lub betonowej.

Motocykl całkowicie obciążony, a więc kierowcą i pasażerem o ciężarze po 75 kG, należy rozpędzić do prędkości 30 km/h. Po ustaleniu się prędkości, należy, od wyznaczonego punktu, rozpocząć hamowanie. Zatrzymanie pojazdu, przy użyciu dwóch hamulców powinno nastąpić na 7.5 metrowym odcinku: przy użyciu jednego hamulca na 10.5 metrowym odcinku.

Motocykl na prostej i równej nawierzchni powinien prowadzić się prosto, bez tendencji do skręcania w którąkolwiek stronę. Występująca ewentualnie ..wiotkość” przy wejściu lub wyjściu z zakrętu może być spowodowana: skrzywieniem koła. pęknięciem ramy. pęknięciem wahacza, zużyciem łożyska wahacza, dużym luzem łożysk kół jezdnych lub nierównym tłumieniem amortyzatorów. Poza tym w czasie jazdy próbnej można sprawdzić:

—    prawidłowość zmiany biegów „w górę” i ..w dół”.

—    prędkość maksymalną chwilową i trwałą.

—    przyspieszanie (na 400 ni).

—    zużycie paliwa.

Ostatnie trzy wielkości można zmierzyć dokładniej na odcinku o długości 1000 m. z odpowiednim dobiegiem, przy użyciu niezbędnych przyrządów, takich jak: stoper, taśma miernicza, bulla pomiarowa. Dopuszczalny spadek prędkości max. wynosi 10%. W ramach subiektywnej oceny należy zwrócić uwagę na działanie resorowa-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wsk8 28 Naprawa motocykli WSK Regulację gaźnika przeprowadzać należy na sprawnym silniku po: —
wsk8 38 Naprawa motocykli WSK 38 Naprawa motocykli WSK Rys. 2.33. Przekrój przez widelec teleskopow
wsk8 58 Naprawa motocykli WSK iindcr omówione są w rozdziale 6 i 7). Naprawa polegać będzie w tym p
wsk8 68 Naprawa motocykli WSK 4.2.3. Kola Konstrukcja kół motocykli M2IW2. M21W1 i M2IW2S gwarantuj
wsk8 78 Naprawa motocykli WSK Silnik Rys. 5.17. Us/c/clnianie sznurem azbestowym połączenia tłumika
wsk8 88 Naprawa motocykli WSK Rys. 5.49. Pokrywa piasty kola tylnego l — nakrętka cięgna hamulca, 2
wsk 8 98 Naprawa motocykli WSK 98 Naprawa motocykli WSK —    ustawić nakrętkę kontruj
wsk8 108 Naprawa motocykli WSK —    odkręcić kluczem nasadowym 11 mm cztery nakrętki
wsk8 118 Naprawa motocykli WSK Obluzowane blachy na przeciwciężarach nadają się do powtórnego mocow
wsk8 138 Naprawa motocykli WSK c.d. tabl. 7-2 1 *
wsk8 158 Naprawa motocykli IV SK Po każdym dociśnięciu szczęk imadła, oś należy sprawdzać czujnikie
wsk8 168 Naprawa motocykli WSK ne są jedną obustronną śrubą M8 wkręconą na stałe do cylindra. Połąc
wsk8 178 Naprawa motocykli WSK Tablica 8-1 Tolerancje, pasowaniu i dopuszczalne zużycie elementów p
wsk8 198 Naprawa motocykli WSK *=Ł rkmi- /-j i ” ^Tn E - OO i ć co lam = E
wsk8 (2) 188 Naprawa motocykli WSK U -Mirska • V<t N-t W, w »
51105 wsk8 (2) 18 Naprawa motocykli WSK Nazw* narzędzia Symbol handlowy Nr według rysunków W wyp

więcej podobnych podstron