WSP J POLM6

WSP J POLM6



Różnice miedzy jakiem ustnym i pisanym


109

Przejawia się ona często fragmentarycznością, lukami, powtórzeniami, pozornymi defektami itp. występującymi w- warstwie językowej. Wiele takich defektów tłumaczy się też spontanicznością i doraźnością aktu komunikacji mówionej.

W tekstach mówionych (ustnych) oprócz warstwy komunikatu wyraźnie widoczny jest m e t a k o m u n i k a t. Jego nośnikami są wszelkie środki jęzvkowe oraz wyrażenia służące nawiązywaniu kontaktu między partnerami, podtrzymywaniu tego kontaktu, oddziaływaniu na ośrodki aktywacyjne odbiorcy, pomaganiu we właściwym rozumieniu komunikatu, kontrolowaniu rozumienia oraz akceptacji komunikowanych treści. W tekstach pisanych warstwa metakomunikatowa występuje zazwyczaj nieporównanie słabiej i jest bardziej ukryta.

Tempo mówienia nierzadko szybsze niż tempo psychicznego strukturo-wania wypowiedzi sprawia, że w tekście spontanicznie mówionym zjawiskiem normalnym są niespójności składniowe (anakoluty), luki, powtórzenia lub nagłe zmiany i przeskoki w planie semantycznym wypowiedzi, przerwy- oraz pauzy wypełnione przypadkową substancją językową, powtarzaniem lub wyrażeniami o dodatkow-ej funkcji metakomunikatowej; np.: yyy; no; no to; no więc; że tak powiem; powiedzmy; prawda; mówię ci; chcę powiedzieć: tak że tego; że się tak wyrażę itp. W skrajnych wypadkach nadawca prosi odbiorcę o pomoc (np. o czym to ja mówiłem?). W komunikacji ustnej substandardowej pauzy bywają wypełniane wyrażeniami ekspresywnymi i w-ulgarnymi.

Tekst pisany jest zazwyczaj logiczniejszy i bardziej koncentruje się na temacie, natomiast w wypowiedziach ustny-ch zwraca uwagę nacechowanie ekspresywne i emocjonalne. W formach pisanych narzuca się podział na samodzielne zdania, a ich granice są wyraziście znaczone kropką i dużą literą. Zwłaszcza w tekstach drukowanych panuje tendencja do operowania zdaniami starannie skomponowanymi. Często, zwdaszcza w prozie naukowej, są to wieloczłonowa konstrukcje podrzędne, łączone za pomocą znacznego bogactw-a wskaźników zespolenia. Natomiast w- tekstach ustnych (mówionych) wypowiedzenia składowe, często eliptyczne, urwane lub równoważnikowe, łączą się w luźno powiązane ciągi. Uderza względna przewaga łącz współrzędnych nad podrzędnymi, brak precyzji w oddawaniu relacji seman-tycznych między poszczególnymi segmentami, operowanie licznymi wyznacznikami nawiązania do sytuacji lub kontekstu, używanie niewielkiej liczby wielofunkcyjnych wskaźników zespolenia, np. jak w funkcji: gdy, kiedy, jeśli. Dłuższy, swobodny monologowy tekst mówiony często bardzo Trudno jest podzielić na zdania w pełni samodzielne.

W swmbodnych w-ypow-iedziach ustnych konstrukcje bierne pojaw-iają się nieporów-nywalnie rzadziej niż w tekstach pisanych (a zwłaszcza w prozie naukowej). W tekstach swobodnie mówionych zupełnie brakuje konstru-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03389 (3) RÓŻNICE MIĘDZY JĘZYKIEM USTNYM I PISANYM II Tempo mówienia nierzadko szybsze niż tempo
roznice miedzy tekstem mowionym a pisanym RÓŻNICE MIĘDZY TEKSTEM MÓWIONYMA PISANYM TEKST MÓWIONY T
page0216 206 Różnicę między duszą ludzką i zwierzęcą Frohscbammer , który się najgruntowniej nad
3 (hope value). W praktyce różnice między wartością rynkową a wartością wolnorynkową zacierają się i
81487 skanuj0291 (4) Małe różnice między energiami sieciowymi różnych struktur tłumaczą także, dlacz
Obraz9 (13) 326 O poezji naiwnej i sentymentalnej nie robić żadnej różnicy między tym, co istnieje
skanuj0018 (324) 56    n. OD POCZĄTKÓW — DO UPADKU POWSTANIA Jaką zatem widzieliśmy r

więcej podobnych podstron