Wstyd i przemo0058

Wstyd i przemo0058



Rozdział V

Wstyd — emocje i moralność przemocy

SądLzq, że doświadczamy uczucia tragizmu, kiedyr patrzymy na postać, która gotowa jestjeśli będzie trzebapoświęcić swe życie, aby ocalić jednopoczucie godności własnej.

Arthur Miller, Tragedy and the Common Man

Wiemy z doświadczenia, jak skuteczne okazało* się w zwalczaniu epidemii podejście mające na celu ochronę zdrowia publicznego. W dziewiętnastym wieku, na przykład, takie strategie jak oczyszczanie ścieków i uzdatnianie wody pdtnej przyniosły większą poprawę ogólnego stanu zdrowia ludzkości niż wszyscy lekarze, leki i szpitale na świecie razem wz ięte. W dodatku odkrycie w wodzie pitnej konkretnego czynnika* patogennego, który zabijał ludzi, ukierunkowało nasze dział ania prewencyjne, wskazując, co konkretnie trzeba usunąć ze skiażo-nej wody. Określenie przyczyn różnych rodzajów chorób jest pierwszym krokiem ku zapobieganiu im.

Korzystając z teorii, którą nazywam teorią o zaraźlivwości przemocy, ustalę czynniki „chorobotwórcze”, które powo*dują najbardziej śmiertelną patologię naszych czasów, tyle tylkco, że czynniki te, wzięte pod mikroskop, okazują się nie drobnouestro-jami, lecz emocjami. Zbadawszy je w tym rozdziale, przezn aczę resztę książki na zilustrowanie mocy eksplanacyjnej (wyjaśśnia-

uia) i predyktywnej (przewidywania) tej teorii, badając, gdzie w naszym społeczeństwie znaleźć można czynniki patogenne. Zgodnie z podejściem opartym na założeniu, że przemoc jest nprawą z zakresu zdrowia publicznego, poświęcę dwa następne rozdziały na zbadanie „systemu ścieków” i ustalenie miejsc, w których występują czynniki patogenne, przy czym — rzecz jasna — przez „system ścieków” rozumiem tu nie żaden miejski system kanalizacji, lecz system zakładów karnych (i przywięziennych szpitali dla psychicznie chorych), będących rurami kanalizacyjnymi i osadnikami, do których nasze społeczeństwo wrzuca istoty ludzkie, traktując je jak śmieci i odpadki.

Następnie zbadam system doprowadzenia wody jako całość, istniejący poza systemem ścieków (choć go „zaopatrujący”), t\ mianowicie nasz system społeczny i ekonomiczny. Określę, Kdzie koncentrują się czynniki patogenne, które powodują przemoc, kogo zarażają oraz jak powstają i rozprzestrzeniają się. 1’ostaram się pokazać, jak nasza struktura społeczna i ekonomiczna jest nimi przesiąknięta oraz że ich rozprzestrzenianie jest możliwe do określenia — równie namacalnie i konkretnie jak skalona woda pitna. Pokażę również, w czyim interesie leży utrzymywanie tego stanu rzeczy.

Następnie postawię takie oto pytanie: nawet jeśli przyjmiemy •✓.a pewnik, że czynniki patogenne, które powodują przemoc, wywierają niszczycielski wpływ na poziomie psychiki jednostki (podobnie jak każdy mikrob oddziałuje negatywnie na poziomie pojedynczego organizmu) oraz że rozprzestrzenianie się owych czynników (zarazków) najłatwiej powstrzymać, uzdatniając wopitną i oczyszczając ścieki (to znaczy reformując nasz system społeczny i ekonomiczny oraz system sądownictwa i więziennictwa), to czy ów czynnik patogenny nie jest w istocie najprawdziw-ł /.ym czynnikiem biologicznym? Czy przyczyną stosowania przemocy nie są, na przykład, niemożliwe do wykorzenienia instynkty biologiczne, cechy dziedziczne, uszkodzenia mózgu (takie jak spotykane w niektórych postaciach padaczki), narkotyki lub różnice biologiczne między rasami, płciami czy grupami wiekowymi? W rozdziale tym postaram się dowieść, że traktowanie przemocy jako problemu ze sfery zdrowia publicznego ukazuje ją jako


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wstyd i przemo0042 82 Wstyd i przemoc zauważyć, że zawiść, podobnie jak zazdrość, jest formą wstydu,
Wstyd i przemo0070 138 Wstyd i przemoc ich, że będę interweniował w celu zapobieżenia ich ewentualny
Wstyd i przemo0105 208 Wstyd i przemoc zauważyć, że zwracanie na siebie uwagi, bycie widzianym czy d
Wstyd i przemo0131 260 Wstyd i przemoc fakt, że matka często, i to w obecności innych osób, spotykał
DSC02852 (3) 54 ROZDZIAŁ II Metafora „infekcji” dodatkowo podkreśla, że doświadczenie estetyczne w c
Wstyd i przemo0011 20 Wstyd i przemoc stów, psychiatrów sądowych, filozofów zajmujących się etyką i
Wstyd i przemo0023 Rozdział IWizyta w piekle — zejście do świata więzienia Wizyta w więzieniu o zaos
Wstyd i przemo0036 Rozdział IIIAkt przemocy jako język symboliczny.Mit, rytuał i tragedia Nie jest a
Wstyd i przemo0051 Rozdział IVJak myśleć o przemocy Żyjemy w czasach, w których panuje głęboka nieuf
Wstyd i przemo0076 Rozdział VISymbolika kary Zdaję sobie sprawę z tego, że morderstwa, które tu opis
Wstyd i przemo0087 Rozdział VIIJak i dlaczego zwiększyć przemoc System kamy — oprócz tego, że zajmuj
Wstyd i przemo0101 Rozdział VIIINajgorszą formą przemocy jest bieda Wystarczy spędzić jeden dzień wś
Wstyd i przemo0118 234 Wstyd i przerw* drudzy, a jak pokazują dowody omówione w poprzednim rozdziale
Wstyd i przemo0119 Rozdział XKultura, płeć i przemoc. „Nie jesteśmy kobietami” W poprzednim rozdzial
Wstyd i przemo0129 256 Wstyd i przemoc Nie twierdzę bynajmniej, że znam rozwiązanie problemów naszeg
Wstyd i przemo0002 I**) !    W-^MT K Kfyp --0<a James Gilligan WSTYD iPRZEMOCRefle
Wstyd i przemo0003 ŹV,- Tytuł oryginału VIOLENCE. REFLECTIONS ON A NATIONAL EPIDEMIO Copyright © 199
Wstyd i przemo0004 Przedmowa Prezentowana polskim czytelnikom książka Jamesa Gilligana jest dziełem
Wstyd i przemo0005 8 Wstyd i przemoc Obecnie jest dyrektorem prywatnego Centrum Badania Przemocy i n

więcej podobnych podstron