Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (37)

Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (37)



228 Rozdział 6. Korelacyjne badania religii

nia konotacyjnego Ola umysłowości Wschodu. Zmierzali raczej do eksploracji „ukrytych" - zatem prawdopodobnie uniwersalnych - sensów tego symbolu. Chociaż dwubiegunowa struktura dyferencjalu semantycznego mogłaby się wydać szczególnie odpowiednia do badania abstrakcyjnego symbolu, który jest uważany za przedstawienie koniunkcji podstawowych przeciwstawień życiowych, nie można się stąd dowiedzieć, czy środkowa ocena odzwierciedla dynamiczną równowagę, jak tradycyjnie zakłada ten symbol, czy jest tylko sądem wyrażającym, że jakości tego symbolu są w tym przypadku niemożliwe do określenia. Jeśli nawet w kilku przypadkach ocena średnia znajduje się dokładnie w środkowym punkcie skali, istnieje znacząco duża indywidualna wariancja wókót tej średniej. Jeśli symbol Jing-Jang posiada wewnętrzne 'właściwości zgodne z interpretacją taoistyczną, wydaje się, że studenci z Zachodu nie postrzegają ich wyraźnie. O ile owoce tego badania są więc raczej skromne, o tyle podjęcie ich sugeruje przynajmniej możliwości badania treści religijnych przy użyciu procedur obiektywnych.

Powinniśmy być oczywiście ostrożni w wyprowadzaniu wniosku, że problemy i ograniczenia jakiegoś konkretnego badania mają charakter zasadniczy dla stosowanej w nim metody czy podejścia. Badania obiektywne cierpią częściej z powodu braku adekwatnej konceptualizacji niż z powodu zasadniczych ograniczeń technik pomiaru ilościowego (Kirkpatrick, 1995b). Jak zobaczymy w następnych rozdziałach, procedury obiektywne mogą spełniać pożyteczne zadanie w sprawdzaniu hipotez wyprowadzonych z innych podejść psychologicznych. Same one nie wystarczają do stworzenia wyczerpującej wiedzy z psychologii religii, lecz byłoby niemądre odrzucanie ich na podstawie tego, co za ich pomocą do tej pory osiągnięto. Jak można podejrzewać, ich potencjał jest daleki od pełnego wykorzystania.

Rozdział

STANOWISKO ZYGMUNTA FREUDA


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (16) 186 Rozdział 6. Korelacyjne badania religii Psycholog
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (18) 190 Rozdział 6. Korelacyjne badania reiigii (1952), k
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (19) 192 Rozdział 6. Korelacyjne badania rellgll W przypad
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (20) 194 Rozdział 6. Korelacyjne badania rellgll PROBLEMY
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (21) 196 Rozdział 6. Korelacyjna badania religll spodziewa
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (22) 198 Rozdział 6. Korelacyjne badania religii Współczes
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (23) 200 Rozdział 6. Korelacyjne badania raligil Badani re
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (24) 202 Rozdział 6. Korelacyjne badania religii 202 Rozdz
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (26) 206 Rozdział 6. Korelacyjne badania rellgll W przeciw
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (28) 210 Rozdział 6, Korelacyjne badania rellgil zywali sk
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (29) 212 Rozdział 6. Korelacyjne badania rellgil Doszukiwa
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (30) 214 Rozdział 6. Korelacyjne badania religii OCENA ORI
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (31) 216 Rozdział 6. Korelacyjna badania roligil Czego by
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (32) 218 Rozdział 6. Korelacyjne badania religll nich nies
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (33) 220 Rozdział 6. Korelacyjna badania roiigll ryzowanej
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (35) 224 Rozdział 6. Korelacyjne badania religti Z drugiej
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (36) 226 Rozdział 6. Korelacyjne badania reilgii się czego
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (10) 174 Rozdział 5. Religia w laboratorium troamfetaminy
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (11) 1 76 Rozdział 5. Religia w laboratoriumUrządzenia i g

więcej podobnych podstron