wykłady z polskiej składni2

wykłady z polskiej składni2



88 Wprowadzenie do problematyki zdania złożonego

Wspomniane nowsze propozycje składniowe nie stanowią jednak całościowych opisów: składnia w Gramatyce akademickiej nie obejmuje systematycznego przedstawienia zdań złożonych, także formalna składnia Sa-loniego i Świdzińskiego zawiera tylko luźne intuicje na ten temat. Pozostaje więc jeszcze na razie opis składni w ujęciu Klemensiewicza oraz pewne szkice nowszego ujęcia, wykorzystujące koncepcje Polańskiego (przedstawione na materiale składni języka górnołużyckiego 1967), a także opisy składni innych języków słowiańskich, przede wszystkim języka czeskiego (por. Bauer, Grepl 1970 Mluvnice ćestiny, t. 3, 1987). Wszystkie te źródła stały się podstawą szkicowego opisu polskich zdań złożonych przedstawionego w dalszej części tego podręcznika.

1. Definicja zdania złożonego

Jak już powiedzieliśmy, pojęcie zdania złożonego zależy od przyjętej koncepcji. Zgodnie z tradycją przyjmujemy wstępnie, że zdanie złożone to ciąg wypowiedzeń powiązanych stosunkiem składniowym (gramatycznym). W ciągu tym tyle jest zdań składowych, ile form finitywnych (VF) czasownika (lub składników równoważnych im funkcjonalnie).

Dla porównania przytoczmy jeszcze dwie inne definicje: K. Polańskiego (1967) i definicję z Encyklopedii wiedzy o języku polskim (1978).

Definicja Polańskiego brzmi: „Zdanie złożone to zespół dwu lub więcej zdań pojedynczych złączonych w całość wyższego rzędu, w której części składowe pozostają względem siebie w ściślejszym stosunku syn-taktycznym aniżeli zdania stojące oddzielnie” (s. 9).

Encyklopedia zestawia różne koncepcje zdania złożonego. Skracając dość rozbudowany opis przedstawiony w Encyklopedii, można powiedzieć, że zdanie złożone to „wyrażenie językowe, w którym da się wyodrębnić kilka (dwa lub więcej) członów budową swoją przypominających zdanie pojedyncze”. Składnia tradycyjna wyodrębniała tyle członów składowych, ile odcinków zdaniopodobnych dało się wyróżnić. Składnia biorąca za punkt wyjścia strukturę głęboką traktuje jako zdanie złożone także takie konstrukcje, w których na powierzchni występują nominalizacje, np. Przegrana naszej drużyny zaskoczyła wszystkich, w którym przegrana zastępuje ‘to, że nasza drużyna przegrała’.

Jak widać, powstaje potrzeba ściślejszego odgraniczenia zdania złoconego (przynajmniej uświadomienia sobie problemu granic), które sytuuje się między rozbudowanym zdaniem pojedynczym a ciągiem zdań luźnym (lub nawiązanym).

To umiejscowienie zdania złożonego można przedstawić graficznie w sposób następujący:

Zdanie

pojedyncze

rozbudowane


Zdanie złożone


Jan pojechał do Krakowa w celu załatwienia sprawy


hipotaktycznie: Pojechał, żeby załatwić sprawą


parataktycznie: Pojechał i załatwił sprawą

Ciąg

nawiązany

Ciąg

luźny

Jan pojechał

Jan pojechał

do Krakowa.

do Krakowa.

Tam załatwił

W Krakowie

swoją sprawę

Jan załatwił

sprawę


Przeanalizujmy dokładniej przedstawione stosunki między zdaniem złożonym a innymi konstrukcjami.

2. Granice zdania złożonego

2.1.    W tekstach zdania nie występują na ogół w izolacji, jako ciągi luźne, ale są powiązane treściowo i formalnie, tworząc tekst nawiązany (spójny). W tekstach dialogowych warunki spójności są nieco inne niż w tekstach jednego autora. Wykładnikami nawiązania są różne elementy, przede wszystkimi zaimki anaforyczne, a często po prostu elipsa (opuszczenie) elementu. W przytoczonym wyżej ciągu nawiązanym (Jan pojechał do Krakowa. Tam załatwił swoją sprawą) formalnym znakiem nawiązania jest wprowadzenie zaimków lam i swój oraz opuszczenie podmiotu. Często wykładnikami nawiązania są partykuły i przysłówki typu: podobnie, również, inaczej itp.

2.2.    Ciąg ścisły (zespolony) to już zdanie złożone przekształcające ciąg wyjściowych zdań w jedną gramatyczną strukturę, zorganizowaną


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wykłady z polskiej składni4 92 Wprowadzenie do problematyki zdania złożonego ze zdań nie jest w rel
wykłady z polskiej składni5 94 Wprowadzenie do problematyki zdania złożonego B. ZS zostaje wstawion
wykłady z polskiej składni6 96 Wprowadzenie do problematyki zdania złożonego 3)    Z
wykłady z polskiej składni7 98 Wprowadzenie do problematyki zdania złożonego Na zakończenie zestawm
wykłady z polskiej składni7 158 Spis treści Rozdział IX. Wprowadzenie do problematyki zdania złożon
wykłady z polskiej składni3 90 Wprowadzenie do problematyki zdania zlotonegi wokół wykładnika zespo
wykłady z polskiej składni4 12 Wprowadzenie do składni dowane zdania pojedyncze i zdania złożone (t
wykłady z polskiej składni0 24 Wprowadzenie do składni które wyrażają związki współrzędne między zd
wykłady z polskiej składni2 8 Wprowadzenie do składni — rzeczywistych komunikatów językowych. Dopie
wykłady z polskiej składni3 10 Wprowadzenie do składni rzucony przede wszystkim przez własności skł
wykłady z polskiej składni5 14 Wprowadzenie do składni Te niezdaniowe wypowiedzenia, zwane przez Kl
wykłady z polskiej składni6 16 Wprowadzenie do składni4. Istota komunikatu językowego: predykacja K
wykłady z polskiej składni7 Rozdział II Wprowadzenie do składni: pojęcie grupy i składnika; st
wykłady z polskiej składni8 20 Wprowadzenie do składni jako grupę tylko połączenia podrzędne (tzw.
wykłady z polskiej składni9 22 Wprowadzenie do składni ne, także współrzędne, np. piłki i rakietki
wykłady z polskiej składni1 26 Wprowadzenie do składni Wczoraj odwiedził mnie dawny kolega mojego b
wykłady z polskiej składni2 28 Wprowadzenie do składni 2)    Strukturę syntaktyczną
wykłady z polskiej składni8 100 Zilania złożone parataktycznie do domu), zdania relatywne, będące o
wykłady z polskiej składni2 108 Zdania dopełniające (intensjonalne) znać się do czegoś (wyprzeć się

więcej podobnych podstron