wykłady z polskiej składni2

wykłady z polskiej składni2



108 Zdania dopełniające (intensjonalne)

znać się do czegoś (wyprzeć się czegoś) to ‘mówić, że się coś uprzednio zrobiło (nie zrobiło)’, przy czym presuponowana (sugerowana) jest informacja, że ta uprzednia czynność miała miejsce.

Czysto powierzchniowo informacja o konotowanej czynności (zdarzeniu) może przyjmować różne formy: wyłącznie zdania (np. Jan przypuszcza (uważa), że Piotr przyjechał), obocznie zdania i formy znomi-nalizowanej, np. Jan oczekuje, żeby Piotr przyjechał —> przyjazdu Piotra, Jan cieszy się (dziwi się), że Piotr przyjechał —> cieszy się z przyjazdu Piotra (dziwi się przyjazdowi Piotra) itp. Oboczne występowanie zdania i formy znominalizowanej to sytuacje najczęstsze. O regułach nominali-zacji zdań intensjonalnych będzie mowa szerzej w paragrafie 4 na s. 115.

Bywają także czasowniki, które wymagają wyłącznie formy znominalizowanej, np. Jan udaremnił (umożliwił, utrudnił) przyjazd Piotra.

Trzon czasowników wprowadzających zdania intensjonalne stanowią nazwy czynności i stanów psychicznych (także percepcyjnych) człowieka. Są to w szerokim sensie czasowniki mentalne, obejmujące nazwy myślenia i sądu (czasowniki mentalne w węższym sensie), np. sądzić, przypuszczać, myśleć, pamiętać, że; być pewnym, przekonanym, że itp. Drugą grupę stanowią nazwy woli, np. chcieć, pragnąć, także czasowniki decyzji zawierające element intelektualny (zdecydować, postanowić) oraz kauzatywa typu: kazać, zmuszać. Trzecią grapę stanowią różnego typu nazwy emocji: bać się (obawiać się), spodziewać się, mieć nadzieję, cieszyć się, martwić się, żałować itp.

Osobne grupy, bardzo zwarte, obejmują czasowniki percepcji (verba sentiendi), typu: Widzę, że Piotr wchodzi. Słyszę, że Piotr gra na fortepianie, oraz czasowniki mówienia (verba dicendi). Ze względu na swoistość tych ostatnich będzie o nich mowa szerzej w następnym paragrafie, gdy będziemy pokazywać stosunki między dwoma planami temporalnymi i modalnymi w zdaniu nadrzędnym i podrzędnym.

Wreszcie wśród czasowników wymagających zdania należy wymienić czasowniki sprawcze (kauzatywa), nazywające wywoływanie (powodowanie) pewnego stanu rzeczy (zdarzenia), np. Jan sprawił (swoją prośbą), że Maria zgodziła się wyjechać.

Wspomnijmy jeszcze na koniec o czasownikach bezmianownikowych (tzw. niewłaściwych, por. rozdz. VI), które także wprowadzają zdania intensjonalne, np. Okazało się, że przyjechał. Zdarza się, że nie przychodzi na posiedzenie, Wiadomo, że przyjechał. Widać, że jest zmęczony itp. W tym wypadku wiedza, przekonanie, percepcja itp. nie są odniesione do określonego podmiotu, ale mają charakter uogólniony, przy czym w sposób pośredni odnoszą się także do nadawcy całej wypowiedzi.

Właściwości semantyczne wymienionych grup czasowników sprawiają, że wprowadzane zdania nazywają zdarzenia o różnym statusie modal-nym, tzn. interpretowane są przez nadawcę całego zdania jako rzeczywiste bądź nierzeczywiste, pozostające w sferze myśli lub pragnień.

Część tych zdań bardzo wyraźnie (ze swej istoty) ma charakter nie-faktywny (tzn. stany rzeczy są przez nadawcę ujmowane jako nierzeczywiste); realność opisywanych zdarzeń (stanów rzeczy) zależy od myśli (wyobrażeń, chęci itp.) podmiotu zdania nadrzędnego: Jan wyobraża sobie (myśli, przypuszcza), że Maria przyjechała, Jan chce (pragnie, rozkazuje), żeby Maria przyjechała. Inne typy informują o faktywności zdarzeń, np. czasowniki wiedzy (Jan wie, że Maria przyjechała), niektóre czasowniki uczuć (Jan cieszy się (dziwi się, żałuje), że Maria przyjechała), czasowniki percepcji (Jan widzi, że Maria wchodzi do pokoju).

W sumie niefaktywność charakteryzuje zdania wprowadzane przez czasowniki woli, myśli, mówienia (np. Jan powiedział, że Maria przyjechała, Jan zapytał, czy Maria przyjechała), natomiast faktywność cechuje zdania wprowadzane przez czasowniki percepcji, niektóre czasowniki uczuć (żałować, dziwić się, cieszyć się, ale nie np. bać się) oraz czasowniki wiedzy.

2. Modalność w zdaniach intensjonalnych

Jak widzieliśmy, zdania wprowadzane przez wyżej opisane czasowniki mają pewne określone właściwości modalne, zależne od semantyki tych czasowników. „Czyste” czasowniki woli (i mówienia o woli) wprowadzają zdania opisujące wydarzenia pożądane, a więc nierzeczywiste zarówno z punktu widzenia podmiotu przeżywającego wolę, jak i z punktu widzenia nadawcy całego zdania: Jan chce (pragnie, prosi, żąda), żeby Piotr przyjechał. Czasowniki sądu (myśli, przypuszczenia) wprowadzają zdania o modalności rzeczywistej, ujmowanej bądź z punktu widzenia podmiotu zdania nadrzędnego (tzn. osoby przeżywającej sąd), np. Jan przy-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wykłady z polskiej składni3 110 Zdania dopełniające < intensjonalne I puszcza (uważa, twierdzi,
wykłady z polskiej składni5 114 Zdania dopełniające (intensjonalne) 4.1. Podstawowe spójniki to że.
wykłady z polskiej składni6 116 Zdania dopełniające (intensjonalne) 2)    Zdania z n
wykłady z polskiej składni1 Rozdział XIZdania dopełniające (intensjonalne) Zdania dopełniające stan
wykłady z polskiej składni4 112 Zdania dopełniające (inlensjonalne) 112 Zdania dopełniające (inlens
wykłady z polskiej składni9 102 Zdania złożone parataktycznie 5) Wreszcie ostatni typ zdań współrzę
wykłady z polskiej składni0 104 Zdania złożone parataktycznie3. Zdania rozłączne (alternatywa) Zdan
wykłady z polskiej składni7 118 Zdania relatywne (względne)1. Typy zdań relatywnych Podział zdań wz
wykłady z polskiej składni8 120 Zdania restryktywne Sygnałem funkcji rozwijającej może być także in
wykłady z polskiej składni9 122 Zdania relatywne (względne) Ten ostatni typ zbliża się do zdań waru
wykłady z polskiej składni1 126 Zdania czasowe (temporatne) 1    1   
wykłady z polskiej składni2 128 Zdania czasowe (temporalne) Odkąd wyjechał z domu, czuje się (poczu
wykłady z polskiej składni4 132 Zdania wyratające relację przyczynowo-skutkową wał, nie przyszedł n
wykłady z polskiej składni5 134 Zdania wyrażające relację przyczynowo-skutkową 1991) pokazuje, że w
wykłady z polskiej składni7 138 Zdania wyrażające relację przyczynowo-skutkową można by przypuszcza
wykłady z polskiej składni7 158 Spis treści Rozdział IX. Wprowadzenie do problematyki zdania złożon
54672 wykłady z polskiej składni3 130 Zdania wymijające relację przyczynowo-skutkową ze spójnikiem

więcej podobnych podstron