Zabawy rozwijające mowę dziecka (11)

Zabawy rozwijające mowę dziecka (11)



rzeczywistość. Należy zrobić zestaw obrazków, tzw. dokładanek. na których znajdują się pojedyncze przedmioty — po dwa egzemplarze, np. dwa obrazki przedstawiające krzesło itp. Mogą to być dokładanki sytuacyjne przedstawiające proste czynności (np. chłopiec śpi) lub kilka czynności na jednym obrazku (pies śpi, a dziewczynka je itp.).

Dobrze jest mieć kilka kompletów obrazków tematycznych: zabawki, zwierzęta, przedmioty domowego użytku itp. Służą one wzbogacaniu słownika i kojarzeniu czynności z przedmiotami potrzebnymi do jej wykonania (do obrazka „mama gotuje”, dziecko wyszukuje ilustracje garnka, jarzyn). Podobnie serie pór roku, pogody, mimiki twarzy (zła, wesoła, .śmiejąca się, płacząca, smutna). Należy też przygotować loteryjki: liczbowe, kolorów, kształtów, wielkości itp. Na kartonie naklejamy trzy kształty jednego koloru: kwadrat, kolo i trójkąt oraz wycinamy po dziesięć sztuk każdego kształtu — zadaniem dziecka jest wyszukanie z pomieszanych kształtów np. trójkąta i dołożenie go do trójkąta wzorcowego (na dużej planszy). Planszę z kolorami robimy zawsze z czterech podstawowych barw, umieszczając je w podanej niżej kolejności: czerwony, zielony, żółty, niebieski. Należy przygotować także składankę: prosty obrazek np. stojącej dziewczynki rozcięty na połowę i drugi taki sam rozcięty na cztery części. Potem można 20 stosować klocki obrazkowe.

Pierwsze zajęcia z dzieckiem będą polegały m.in. na dobieraniu obrazka do odpowiedniego desygnatu (przedmiotu), dlatego dobrze jest kompletować sobie także odpowiednie przedmioty — małe zabawki. Pomoce przeznaczone do ćwiczeń powinny być przechowywane tak, by dziecko nie miało do nich dostępu. Zabawki (a więc i ćwiczenia) będą atrakcyjniejsze i nie ulegną szybkiemu zniszczeniu, jeśli będą tylko ,,wypożyczane5' przez mamę. Podczas ćwiczeń dziecko musi mieć możność manipulowania przedmiotami, przesuwania ich, składania, rozkładania itd., gdyż poznaje ono świat także dotykiem. Dlatego dobrze jest obrazki usztywnić kartonem i okleić przezroczystym plastykiem lub celofanem, by się nie brudziły i były trwalsze.

Oczywiście słowo ,, ćwiczenie" używane jest umownie, cały czas idzie przecież o zabawę z dzieckiem, która ma na celu zarówno przysporzenie maluchowi radości, jak i pomoc w kształtowaniu mowy.

Ćwiczenia dla dzieci

do 2 lat

Bardzo często uważa się, że do kilkumiesięcznego dziecka „nie warto mówić’5, bo ono i tak niczego nie rozumie. Nie ma nic błęd-niejszego nad takie rozumowanie! Badania


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
15863 Untitled Scanned 12 (14) rzeczywistość. Należy zrobić zestaw obrazków, tzw. dokładanek, na któ
Zabawy rozwijające mowę dziecka (22) typu należy przeprowadzić głośną zabawę — ćwiczenie przed lustr
Zabawy rozwijające mowę dziecka (4) okresu poniemowlęcego do kilku zaledwie słów używanych, a rozumi
Zabawy rozwijające mowę dziecka (17) stwierdzili jakiekolwiek zahamowania w słyszeniu z odległości 3
Zabawy rozwijające mowę dziecka (20) z takimi czynnościami, jak sprzedawanie, kupowanie itp.). Należ
Zabawy rozwijające mowę dziecka Bożena Hołyńska Zabawy rozwijające mowę dziecka Instytut Wydawniczy
Zabawy rozwijające mowę dziecka (10) kach domowych, niech wspólnie przeżywa smutki i radości rodzinn
Zabawy rozwijające mowę dziecka (10) kach domowych, niech wspólnie przeżywa smutki i radości rodzinn
Zabawy rozwijające mowę dziecka (13) rosłego, np. posuwanie po stole kolorowego klocka. Ćwiczenia mo
Zabawy rozwijające mowę dziecka (14) Zestaw V (12—24 m.ż.) Koordynacja w z r o k o w o-r uchowa: bud
Zabawy rozwijające mowę dziecka (15) dużą babę i tylko jedną małą). Potem będzie umiało wskazać wszy
Zabawy rozwijające mowę dziecka (16) Zestaw II Rozkładanie i składanie jajek, bab z uwzględnieniem w
Zabawy rozwijające mowę dziecka (18) Wprowadzenie pojęcia ilości: mało-dużo, jeden i dużo klocków, m
Zabawy rozwijające mowę dziecka (1) Bożena Hołyńska Zabawy rozwijającemowę dziecka // Biblioteka

więcej podobnych podstron