Untitled 7

Untitled 7



gicznej osiągały po jej zakończeniu najlepsze postępy w początkowej nauce czytania, gdyż trening ułatwiał im szybkie opanowanie alfabetycznej strategii czytania (Maurer, 1994). Potwierdza to jego wartość jako metody stymulującej rozwój. Wszystkie umiejętności elementarne dla czytania i pisania, kształtowane w toku realizacji programu, ulegały istotnemu podwyższeniu. Największy wpływ na postępy w początkowej fazie nauki czytania miał jednak, uzyskany pod wpływem treningu. poziom wyodrębniania w słowach głosek końcowych, który stanowił swego rodzaju potwierdzenie osiągnięcia w wyniku treningu umiejętności koncentrowania się na fonemach, tak istotnej dla szybkiego nabywania trwałych skojarzeń głoska — litera.

Materiał rysunkowy jest czarno-biały, gdyż chodzi o maksymalną koncentrację na zadaniach, która, przez wprowadzenie koloru, mogłaby ulec zakłóceniu u tych dzieci, które łatwo rozpraszają się pod wpływem bodźców sytuacyjnych. Dzieci mogą oczywiście kolorować obrazki po wykonaniu zadań kształtujących świadomość fonologicz-ną. Maksymalnej koncentracji na wymaganiach zadań ma sprzyjać też zmiana poleceń dotyczących oznaczania wybranych par obrazków (przez obrysowywanie, oznaczanie znakiem X, krzyżykiem, kropką, przekreślanie itp.). Jest to zarazem trening zachowania się w sytuacjach zadaniowych typu szkolnego. Rysunki mają postać konkretnych przedmiotów lub osób. Jednak nie zawsze wywołują takie skojarzenia, jakie przypisały im autorki polskiej wersji ćwiczeń. Dlatego jest bardzo ważne, aby przed rozpoczęciem ćwiczeń uzgodnić z dziećmi nazwy obrazków na każdej stronie, zgodnie z podanym zestawem słów znajdujących sic na stronie poprzedzającej dany typ ćwiczeń.

Celem czytania i pisania jest porozumiewanie się z innymi ludźmi za pomocą kodu graficznego, tj. uświadamianie sobie przez czytającego treści tekstu lub przekazywanie przez piszącego określonych treści w formie graficznej. Dlatego już podczas przygotowywania dzieci do systematycznej nauki czytania i pisania ważne jest zwracanie uwagi na kształtowanie i rozwijanie umiejętności istotnych dla zrozumienia znaczenia słów, zdań i większych fragmentów tekstu. Oprócz ćwiczeń świadomości fonologicznej dzieci powinny uczestniczyć w ćwiczeniach rozwijających słownictwo, koncentrujących uwagę na tekstach słuchanych, zaznajamiających zc strukturami zdaniowymi oraz rozwijających zdolność rozumienia mowy zdaniowej. Wiele lakiełi ćwiczeń znajduje się w materiałach wykorzystywanych przez nauczycielki przedszkoli i klas młodszych, które zaw ierają leż propozycje ćw iczeń fonologicznych. Celem tego opracowania było uwrażliwienie nauczycieli i wszystkich zainteresowanych na znaczenie świadomości fonologicznej w szybkim nabywaniu skojarzeń głoska - litera jako podstawy dla przetwarzania znaczeń słów i treści wypowiedzi.

W polskiej literaturze psychologicznej i pedagogicznej niepowodzenia wr początkowym etapie czytania i pisania najczęściej są ujmowane jako następstwo zaburzeń perccpcyjnych u dzieci. Zbył mało zwraca się uwagi na fakt, że czytanie i pisanie to czynności intelektualne, oparte na przetwarzaniu informacji, w których przetwarzanie fonologiczne stanowi jedynie niezbędny początek, warunkujący przetwarzanie znaczeń i treści (Jager-Adams. 1994). Zbyt mało uw'agi zwraca się również na fakt, że słuch fonematycz-ny stanowi wstępny warunek uzmysłowienia sobie przez dzieci fonologicznej struktury słów oraz że same ćwiczenia podwyższające jego poziom nie stanowią wystarczającego przygotowania do uczenia się skojarzeń głoska litera. Nie wszyscy zainteresowani tą problematyką wiedzą, że tylko około 1/3 dzieci doznających niepowodzeń w opanowaniu techniki czytania i pisania wymaga usprawnienia wzrokowo-przestrzennego, gdyż w' tej sferze leży główna przyczyna ich niepowodzeń. Około 90% dzieci z niepowodzeniami w początkowej nauce czytania i pisania wymaga natomiast kształtowania świadomości fonologicznej (Bodcr, 1971).

Tym dzieciom oraz ich nauczycielom i rodzicom polecamy ten podręcznik, którego układ oraz typy ćwiczeń zaczerpnięto z analogicznego opracowania Cattsa i Vartiainen (1993). Materiał słowr-ny został natomiast wybrany przez słuchaczki Podyplomowych Studiów' Logopedycznych Akademii Pedagogicznej w Krakowie: Elżbietę Kierońską, Grażynę Billewicz, Alicję Kol i Brygidę Zioło, w ramach przygotowywanych przez nie pod moim kierunkiem prac dyplomowych, z wykorzystaniem dostępnych w Polsce opracowań. Mam nadzieję, że praca, wykonana przez ten zespół z ogromnym zaangażowaniem, która spotkała się już z życzliwym przyjęciem Czytelników, będzie dobrze służyć kolejnym grupom dzieci, stojącym przed trudnym zadaniem opanowania umiejętności czytania i pisania.

Alicja Maurer

Kraków, listopad 2002


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Psychologia5 144 PSYCHOLOGIA WSPÓŁCZESNA: LEPIEJ, WIĘCEJ, PRZYSTĘPNIEJ i przez tydzień po jej zakoń
poprzedza wystąpienie objawów choroby (okres wylęgania) lub utrzymuje się po jej zakończeniu (okres
3. Po prawomocnym zakończeniu wszystkich postępowań sprzeciwowych. Urząd Patentowy odmawia uznania n
Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii czy Portugalii. Wydana po jej zakończeniu książka pod moją redakc
Magazyn66001 52 AJENCYJNA UMOWA-AJENT sprawozdanie z wyniku swej działalności po jej zakończeniu
Untitled 8 Znaczenie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisaniaPojęcie świadom
UNTITL41 Rozszyfrować rysek przybrać kierunek poziomy, przeciąć linię jeszcze raz lub zacząć odbijać
psatesty5 powzięcie przez stronę po prawomocnym zakończeniu postępowania wiadomości że w składzie są
Artykuły i materiały 17 jej trwania oraz dynamika rozwoju osiągnięta po 1991 roku (dzięki postępowi
icoiekty a/nau rocznych irwv .k mające ustaleń a mi li a u innyc. .a ad/. postępowania po lalkowe z
{informacje o sprawie usuwane są po 10 latach od jej zakończenia} {informacje o sprawie anulowanej n
63. Zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego, zbycie nieruchomości przez dłużnika po jej zajęciu pr
Higiena pytania na egzamin (3) 17.    Czym dezynfekuje się pępowinę noworodka bezpo

więcej podobnych podstron