Zdjęcie3908

Zdjęcie3908



74 Rozdział 3. Przyczyny dyddoji

Teorie psychogenne historycznie wywodzą się od badaczy o orientacji psychoanalitycznej (por. Bogdanowicz 1987), którzy przyczyny obserwowanych u dzieci trudności w czytaniu widzieli w zaburzeniach rozwoju emocjonalnego. Także dzisiaj można spotkać takie poglądy, które prezentują dysłeksję jako skutek deficytu ego w przetwarzaniu językowym (Migren 1998). W tym ujęciu brak pełnych kompetencji językowych oznacza także brak narzędzi kontrolowania impulsów. Szczególnie jest to istotne w fazie fallicznej, gdy brakuje środków językowych pomagających hamować edypalne fantazje i impulsy. Tb z kolei intensyfikuje edypalne zachowania impulsywne, zwłaszcza gdy łączy się dodatkowo z doświadczaniem niepowodzenia.

Z perspektywy innych koncepcji trudności w przyswojeniu umiejętności czytania stanowią symptom zaburzeń sfery emocjonalnej. Niekiedy trudności w czytaniu o takim podłożu bywają nazywane „pseudodysleksją" (Bogdanowicz 1987).

Zgodnie z definicjami dyslcksji rozwojowej przedstawionymi w rozdziale drugim, zaburzenia czytania, które są wywołane czynnikami emocjonalnymi, nie mogą być uznane za dysłeksję. Należy dodać, że liczne badania, także polskie, np. H. Jaklewicz i wsp. (1975), wykazały, że obserwowane u dzieci z dysleksją zaburzenia emocjonalne mają charakter wtórny, stanowiąc skutek, a nie przyczynę, trudności szkolnych. Podobnestano-wisko reprezentuje większość badaczy zajmujących się tym problemem (Bogdanowicz 1989; Spionek 1965,1970; Gindrich 2002). Badania prowadzone w różnych krajach wykazały, że dysleksją ma silny wpływ na osobowość dziecka, zwłaszcza na kształtowanie się samooceny i obrazu samego siebie (por. rozdz. 6).

Okazało się, że teorie neurogenne w większym stopniu trafiają w sedno problemu, a badania prowadzone w ostatnim 30-leciu spowodowały ich wyraźny rozkwit.

3.2.2. Teoria genetyczna

Założenie o dziedziczeniu dysleksji było najstarszym historycznie stanowiskiem etiologicznym i pojawiło się wraz z pierwszymi doniesieniami o przypadkach „wrodzonej ślepoty słownej” (por. Bogdanowicz 1987; Jaklewicz 1982). Hinshelwood i inni lekarze opisujący pojawienie się tego zjawiska stawiali hipotezę o jego genetycznym uwarunkowaniu.

Przez lata nie udawało się potwierdzić genetycznego tla dysleksji, ale postęp technologiczny ostatnich 30 lat i badania nad genomem człowieka znacznie poprawiły sytuację.

W historii badań genetycznych poświęconych dysleksji prowadzono w zasadzie trzy grupy badań. Pierwszą stanowią badania rodzinnego występowania dysleksji, które zapoczątkował Hallgren w 1950 roku (za: Pcn-nington i Olson 2004), wykazując rodzinne występowanie zjawiska dysleksji (postawił wówczas tezę, że z występowaniem dysleksji wiąże się gen autosotnalny dominujący umiejscowiony na chromosomach nic płciowych, które nie znajduje dzisiaj potwierdzenia). Druga grupa to badania na bliźniętach mono- i di2ygotycznych - prowadził je Hallgren, a później także Zerbin i Rudin (1967, cyt. za Pennington i Olson 2004). Badania na bliźniętach są kontynuowane do dziś z dużym powodzeniem. Oparte są one na założeniu, że bliźnięta monozygotyczne (MZ - mające identyczne wyposażenie genetyczne) będą wykazywać większą zgodność cech (w tym wypadku występowania dysleksji) niż bliźnięta dizygotyczoe (DZ), które mają tylko połowę identycznych genów. Uzyskane wyniki potwierdzają genetyczne do dysleksji - zgodność w przypadku bliźniąt jednojajowych jest o wiele wyższa, sięgająca nawet 100%.

Trzeci nurt badań stanowiły bezpośrednie analizy DNA, zapoczątkowane na progu lat 80. i rozwijające się dzisiaj szczególnie intensywne.

Współczesne badania nad genetycznym podłożem dysleksji są zatem prowadzone w dwóch głównych nurtach: behawioralno-genetycznym i mo-lekulamo-genetycznym (Pennington i wsp. 1980,1982; Pennington i Olson 2004); Badania behawioralno-gene tyczne porównują związki między fenotypem a genotypem w grupie bliźniąt i ich rodzin, badania zaś molekular-oo-genetyczne analizują struktury DNA w poszukiwaniu genów związanych z dysleksją i czytaniem.

Do pierwszej grupy należą badania DeFriesa i wsp. z lat 70. (DcFries i wsp. 1997; Pennington i Olson 2004), które byty ogromnym projektem badawczym obejmującym analizę rodzinnego występowania zaburzeń. Przedstawiają one wyraźne dowody na rodzinne przekazywanie dysleksji (por. blok rozszerzający 3.1). Należy jednak podkreślić, że wnioski płynące z analiz rodzinnego występowania są ograniczone (Pennington i Olson 2004) -dostarczają niezbędnych, ale nie wystarczających dowodów, ze względu na niekontrolowany wpływ czynników środowiskowych w rodzinach. Bardziej rzetelne są badania bliźniąt, wówczas bowiem czynniki środowiskowe stają się zmiennymi kontrolowanymi - u obu bliźniąt z pary są one identyczne. De Frics i wsp. (1988, cyt. za: Pennington i Olson 2004; Olson 2002) przeprawa-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P5170253 256 Rozdziału nizm, choć nazwa ta nie wywodzi się od cyborga, lecz z późniejszego terminu c
Zdjęcie3911 80 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji kluczowy zarówno dla opisów współczesnych, jak i hist
Zdjęcie3912 82 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji (z użyciem ulepszonej technologii MRI) zaprzeczyły te
Zdjęcie3913 04 Rozdział 3. Przyczyny dyiłcluji Możliwości wykorzystaniu nowoczesnych technik, takich
Zdjęcie3914 86 Rozdział 3. Przyczyny dyslcksji U dorosłych z dysleksją tylna droga jest wyraźnie zre
Zdjęcie3916 90 Rozdział 3. Przyczyny dyslcksji ciało komórkowe, niewielka liczba rozgałęzień, a ich
Zdjęcie3917 92 Rozdział 3. Przyczyny dyslektji a)    wysoka korelacja z umiejętnością
Zdjęcie3918 94 Rozdział 3. Przyczyny dysieksji wszystkie modainości (wzrokową, siuchtmą i klnestetyc
Zdjęcie3919 96 Rozdział 3- Przyczyny dyileksji Ponadto odgrywa ważną rolę w automatyzagi wyuczonych
Zdjęcie3921 ■^T ■^T 100 Rozdział 3. Przyczyny dyslcksji Słabą strona wszystkich teorii są wyraźne wy
Zdjęcie3923 104 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji 3.3.2. Dysleksja jako skutek deficytów integracji
Zdjęcie3925 108 Rozdział 3. Przyczyny dyslekiji zumieniem w późniejszym okresie (Catts i wsp. 1999;
Zdjęcie3926 no Rozdział 3. Przyczyny dysleksji wzrokową. Deficyt ten tkwi w zdolności do manipulowan
Zdjęcie3928 114 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji Gdy dziecko dyslektyczne zaczyna naukę czytania - je
Zdjęcie3929 116 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji chan izmów poznawczych leżących u podstaw dysleksji
Zdjęcie3931 120 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji Z kolei van Ordon i Kloos(2005) poddają krytycznej a
Zdjęcie3933 124 Rozdział 3. Przyczyny dyikbji Wśród dowodów przytaczanych na poparcie tej teorii dwi
Zdjęcie3934 126 Rozdział 3. Przyczyny dytkksji i kolory. Wagner i wsp. (1997) sugerują, że znaczenie
Zdjęcie3935 128 Rozdział 3. Przyczyny dysleksji Na przełomie wieku teoria przeżyła pewien renesans i

więcej podobnych podstron