zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (163)

zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (163)



6. AKTYWNOŚĆ ODBIORCY DZIEŁA- UJECIE FENOM r.NOL(XvICZm____

STRHKTURAS1STYCZNE I POSTSTRUKTE^USTYCZNE.

:TPRO CANTU LECTORTS IlABEiND SUA FATA LJBELLP "~~21ArKŻrtłE OD ODiiiOW'ĆŻJfT.AlJiAJKA K^tĄ^ECŻKŻ ROŻNE MAJĄ LOSY”’

1EREN11ANMAUR „DE UTTERIS. SYLLABISETMETRES”

W odbiorze dzieła -literackiego refleksja teoretyczna wykrywa różne procesy, które są ze sobą współwystępujące: przestrzeganie znaków gra3czn3fck lub akustycznych, rozumienie znaczeń poszczególnych wyrazów i zdań •wraz ich presupozycjarni, konotacjami i ewentualnie sensem przenośnym, wielokrotne scalanie tych zdań w wyższe układy -r^czerii&^y^jatpdaiane prz&g-arnpiiSkaeje wrpebń£jącx^ńejsc— niedonki diieiiijr-rtu'. tych wymienionych procesach odbywa.sie interakcja między danymi tekstami,.ą dciywncścią czytelnika ''współdetermmowanegó' przez aktualne, społecznie rozpowszechnione i OTiówdipiające- ręgufjr-odKóru. Należy do nich: zriaki graficzne lub brzmieinowe oraz ' schematy żnaczeriidwe pos^zegolnyćłtizdań w tekstowej kolejności, określone przez normy ••en^ilycz^e^języl^ąrw kr.órym litwor)eśLnapissny”Mówi się o schematach, ponieważ nawet poszczególne zdania nie są i nie mogą być zrozumiane zupełnie jednakowo przez różnych odbiorców.. ze względu na płynność zakresu znaczeniowego wyrazu, pewną dowolność w wyborze ich fakultatywnych semów (składników znaczeniowych) uobecnią się u odbiorcy. W owej interakcji miedzy danymi tekstu a aktywnością czytelnika układ sił jest w różnych przypadkach niejednakowy, zależy- od takich momentów jak: moc sterownicza samego tekstu, rygoryzm rozpowszechnianych reguł odbioru, stopień zgodności między tymi dwoma -czynnikami, wreszcie poziom operacji odbiorczych' im dalej odchodzimy <xl rozumienia poszczególnych, zdań bu konstruowaniu wyższych układów1 znaczeniowych, rym różnorodniejsze sa niozkw ości i zwiększa s-ę swoboda odbiorcy. Dużą rolę odgrywają ru indywidualne dyspozycje czytelnika

"* UJĘCIE fenomenologiczni:

‘Fenomenologia w badaniach literackich to kierunek wywodzący się z fenomenologii F.dmunda riusseria. Zwyfde wiąże się z pracami Romana. Ingardena dotyczącymi sposobu istnienia i pozdawania dzieła literackiego oraz ic-h twórczą realizację w tzw Szkoie w Koństańćjr^ódstawcwa teza fenomenologiczna brzmi: „wszystko, co zjawia się w świacie, uzyskuje sens dzięki aktom świadomości”, świadomość stara się widzieć to, co się zjawia bez żadnych uprzedzeń i gotowych teorii, skupiając się na tym, co najistotniejsze (istota rzeczy, czyli „eid.cs'0, a nie na tym, co przypadkowe i jednostkowe. Fenomenologia nie dotyczy świata i jest czystym badaniem transcendentalnym, w którym ma być ukazane, w jaki sposób konstytuuje się świat realny jako korekt czystej świadomości.

Idąc tym tropem można określić aktywność odbiorcy w ujęciu fenomenologicznym. Georges Pouiet, idąc za Casio nem Bąchciardetji, utrzymywał, że źródłem jest akt wyobraźni twórcy, do którego trzeba dotrzeć w akcie lektury i z którym ostatecznie -trzeba się utóżWiuiać. Stopniowo, w trakcie lektury, bauera między czytelniłciehi i autorem upada i efekcie wnikliwego czytania dochodzi do duchowej uczty między dwoma podmiotami, opartej na identyfikacji czytelnika z autorem. Owa fenomenologia literatury wprowadziła do dwudziestowiecznej literatury koncepcję aktywnego czytelnika współtworzącego ( w wersji radykalnej: tworzącego) sens dzieła.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (176) :5. Socjologiczny kontekst dzieła (K. Taine, M.
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (10) 22 JDzieło-a-aktywność.świadomości - Platon, Arys
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (12) Justyna Diduszko 22. Dzieio 2 aktywność świadomoś
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (154) ZaGADNIKMS NR0INGARDENOWSK! MODEL DZIEŁA WOBEC M
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (18) Wyróżnia sie 5 sytuacji: NADAWCA - BOHATER- ODBIO
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (195) mis? olśnić i przekonać odbiorców. Inna grupa wi
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (200) zbrOTCW JT 3t^Ri5ZiałriTraTcbTcaxmTe-vrtlumacxe
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (65) odbiorcy w osobie czytelnika znawcy, kiedy ten ok
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (19) » stylistyki *    poucjmtyąc także
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury Alegoria: hermetyczne użycie slego -ii zawdzięczamy Fi
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (100) <C7 ^ cWWóe-    ^ŁL^JVef* A f
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (101) ^■■ rst >, cJfc**- c£oU^€_^ > 6^ gp/€ ó -
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (103) C im-jul wk yiiićcrn oeć, / ■*» pe-ibesift-ojŁ-
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (104) > A -ErJ C£j. TT ÓLU. tlCZ- L&g&£ŁtM-
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (105) i O % * ,0 :/ 5-F >r ~~Fhp 4I jr JJ 3> ’
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (106) &J.JU pi TT <3 BtftWPMlS- fadwJ&U7. y
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (107) ? ppur 2uaXw    fo ę^żłkcj ^ Pfm
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (108) .^es<2- ęC>ilo^a. *Scc de. " p^yĘc j
zagadnienia egzaminacyjne z teorii literatury (109) 15. Wciiek i Warren: „Literatura nie jestf...] n

więcej podobnych podstron