IGP3914

IGP3914



kratycznym stylu kierowania. O nich właśnie zabiegać powinij! nauczyciel, przy czym rzeczą istotnie ważną jest to, aby i? czynił z nich „zawodowych" przywódców, tj. piastujących władzę w nieskończonym czasie. Wszelkie jednak zmiany wj wadzone metodą administracyjną przynoszą więcej zła niż ku. O zmianach takich powinna decydować nie formalna noflfl nacja, lecz zaistnienie pewnej nowej sytuacji, wymagajał innych kwalifikacji przywódczych, niż przysługiwały one przedniemu przywódcy. W ten sposób zmiana przywódców kra sowych następuje w warunkach, w których nikt do nikogo.sfl ma pretensji i wszyscy są zadowoleni ze swego przywod* Zadowolenie to jest tym większe im skuteczniej spełnia on » kierownicze funkcje, tj. gdy — zgodnie z sugestiami J. sławskiego — wykazuje dbałość o:    Jfej

W


1) planowanie (obejmuje on o precyzowanie celów ogólnw

i zadań szczegółowych);

2)    organizowanie (przydział zadań cząstkowych poszczególnej uczniom lub zespołom uczniowskim i tworzenie nowych z łów uczniowskich, wykonujących określone zadania, wyznj nie czasu rozpoczynania działań itd.);

3)    kontrolowanie (badanie zgodności toku realizacji z planem i przyjętymi wymaganiami, umożliwiającymi podej

wanie kroków zmierzających do usunięcia stwierdzonych chyleń)l.

Funkcje takie spełniać może niewątpliwie również prz autokratyczny i niejednokrotnie — jak wykazały badania wina i jego współpracowników2 — czyni to w sposób b efektywny. Z wychowawczego punktu widzenia jednak prz one mniejsze korzyści (zwłaszcza w wyższych klasach podstawowej i we wszystkich klasach szkoły średniej) konywane przez przywódcę demokratycznego. Przede wsz przywódca demokratyczny gwarantuje klasie większe bezpieczeństwa, czyni współodpowiedzialnym za wykonanie klasowych poszczególnychł(uczniów, zwiększa atrakcyjność i jej dobre samopoczucie. Dzięki temu stwarza warunki

1 Z. Pietrasiński Sprawa kierownictwa. Op. cit., s. 12 i nast.

» Badania K. Lewina 1 jego współpracowników będą zaprea w następnym rozdziale, poświęconym atmosferze klasy.

100

I


jjające właściwemu rozwojowi społecznemu uczniów, a także ich tórowiu psychicznemu, ale nie zawsze docenianemu dostatecznie przez pedagogów. Najogólniej zatem można powiedzieć, że przywódcy klasowi są tym bardziej wychowawczo przydatni na te-ie klasy im w wyższym stopniu reprezentują cechy przysługę uczniom — demokratom. Autokratyczny typ przewodze-.wet w jego wersji umiarkowanej, powoduje często nowe wychowawcze, jeśli nie ewoluuje w kierunku wyraźnie atyczr.ego kierowania klasą.

:yciel jako przywódca klasy szkolnej

fcgadrderie przywództwa w klasie szkolnej nie kończy się jedy-!.na samych uczniach. Przywódcami klasy mogą być również ~&y'ciele. Nie są oni nimi jednak w tej mierze, w jakiej mogą uczniowie w nieformalnym nurcie życia klasy. W początko-, okresie swych kontaktów są zasadniczo tylko i wyłącznie jej fódcami formalnymi; pełnią w tym czasie jedynie rolę przy-ych zwierzchników. Nie sa przywódcami w psycholo&iez-rtr. ;    icznym znaczeniu tego słowa. ponieważi_

^jjmę wyrośli z głębszych psychospołecznych uwarunkowań ^•zostali wysunięci przez samych uczniów; stali się nauczyli klasy na mocy formalnego aktu nominacji, nie mającego jlnego z układem panujących w niej norm grupowych, j jlrukturą społeczną, spoistością czy atmosferą;

—    mają do zaoferowania uczniom przede wszystkim program da i nie są w stanie uwzględnić w szerszym zakresie ich ^indywidualnych ani zbiorowych, co do których nie mają

F^na razie — większego rozeznania;

—    ^otrzymując klasę o niedostatecznym poziomie uspołecznie-► sfają niejednokrotnie przed koniecznością okazywania ucz-

vu


'postawy autokratycznej, wskutek czego zatracają często i uznanie klasy; postawę taką wzmagają ponadto oczeki-ia administracji szkolnej i rodziców w sprawach natychmia-eh osiągnięć nauczycieli, zwłaszcza w dziedzinie wycho-

A. Bany and L. V. Johnson Classroom Group Behauior. Op. cit.,

101


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przy połączeniu uzwojeń stojana w gwiazdę, na każdym z nich będzie występować napięcie Uy, przy czym
zasoby. Uważa się, że to właśnie ta podmiotowość członków społeczeństwa jest rzeczą bardzo ważną i
jakość prowadzonych przez nich zajęć ocenione zostały wysoko, przy czym najwyżej-przygotowanie
skanuj0052 3 Zakażenia szpitalne i aseptyki przez personel oddziału. Dochodzi do nich podczas zabieg
IMG51 wyższej wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie społeczeństwo wy. rażą swoje poglą
Depresja u dzieci i mlodzieży 9 (70) UC8. osiągają gorsze wyniki i wzrasta u nich brak motywacji.
Wyróżnia się nurty modelowych stylów kierowania: 1. Nurt teorii cech - skuteczność stylu kierownictw
69104 skanuj0168 (6) ni modernizują i oferują szeroki zakres usług. Można w nich korzystać! z zabieg
CCF20091123023 r 148 50-60 minut, przy czym dla robotników powinien on być bliższy 50 minut, a dla
Tekst 5 Dwie siedziby otrzymałem i w nich właśnie zamieszkałem . s • ’ <    • Je
DSC03136 (2) 162 JOHAN HUŁZINGa_______^ wyższej wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie sp
Sytuacyjne teorie kierowania Efektywność stylu kierowania zależy od warunków towarzyszących (np.
4.2. Psychologiczna wartość stylu kierowania Psychologiczna wartość stylu kierowania zależy od tego,
niezależne to te, którymi badacz systematycznie manipuluje. To o nich właśnie zakłada, że
- 8 - / pożyczek pieniężnych państwom wojującym* lotego też żadne z nich nie zabiega obeenie o pożyc
39354 skanuj0004 (502) Ten wątek i nurt badań stylu kierowania /przywództwa/ . tj. nastawienia na lu

więcej podobnych podstron