eksperymentalny dowód na to, że ludzie do pewnego stopnia postępują zgodnie z tymi regułami. Na przykład, nic mówią innym wszystkiego, co już wiedzą, w oczywisty sposób zaś nieprawdziwe uwagi (.jaki piękny i dzień”, gdy tak nie jest) są traktowane jako ironiczne. Niemniej, ludzie j równie często łamią te reguły; na przykład, młodzi ludzie, podobnie jak [ politycy, często nic dostarczają potrzebnej porcji informacji, jak w tym
przypadku:
Rodzic: Gdzie byłeś?
Młodzieniec: Wyszedłem.
Rodzic: Co robiłeś?
Młodzieniec: Nic.
Nieco dalej omówimy „grzeczność”; często reguły Grice’a zostają złamane w interesie grzeczności, jak wówczas, gdy „owijamy w bawełnę” odmowy lub krytykujemy pośrednio, ciągami zawikłanych słów.
na cel zachowania A. Można to zaobserwować w czego:
Pytający i: zadaje pytanie
PpMlftmł*- • '
lub
Dłuższe sekwencje. Osoby uczestniczące w konwersacji biorą pod uwagę więcej niż tylko ostatnią wypowiedź; na ich rozumienie wpływają wszystkie poprzednie wypowiedzi. Jednakże Ciarkę (1983) stwierdził, źc najważniejsze są trzy ostatnie wypowiedzi. Korzystając z opisanego później., modelu umiejętności społecznych możemy w dowolnym rodzaju konwer-J sacji wyróżnić do czterech kroków, które podkreślają ciągłość reakcji na sprzężenie zwrotne osób, które zaangażowane są w interakcję społeczną Model umiejętności społecznej generuje charakterystyczny rodzaj se-J *
kwencji czterostopniowej:
"......... I
Bi
B:
Jest to przypadek interakcji asymetrycznej, z A jako osobą uj Pierwszy ruch A, Aj, prowadzi do niezadowalającego rezultatu Bj, że A modyfikuje swoje zachowanie na A2, co prowadzi do pożądań Bi. Zauważ związek Aj - A2, przedstawiający istnienie ukicrunkowr
78
toku wywiadu badaw-
odpowiedzi, albo nie rozumie
• .V
*/u>jqv/i; iaaaje pytanie ■ ,»,•%.
Respondentj: udziela niewłaściwej * pytania Pytający?: wyjaśnia i
n— »
rytający2: wyjaśnia i powtarza pytanie Respondent2: udziela właściwej odpowiedzi
Pytający i: zadaje pytanie Respondcnti: odmawia odpowiedzi . Pytający2: wyjaśnia cel i wagę badania; powtarza pytanie.^.;. , \ . , Respondcnti: udziela adekwatnej odpowiedzi. .,
Model ten może zostać rozszerzony na przypadki, w których obaj uczestnicy interakcji dążą do osiągnięcia swych celów, jak w następującym przykładzie, pochodzącym z wywiadu selekcjonującego: . j
.1 < i. • 1'Z
P:
JMamy
Pz
Pytający 1: Jak Panu szła w szkole fizyka? .. . » :M.'t
Respondcnti: Niezbyt dobrze, lepszy byłem z chemii, -i *• yJw.» Pytającyi: Z czego osiągał Pan najlepsze wyniki? . • • i*-,i -
Respondenta: Byłem przeciętny z fizyki, a bardzo dobry; z.chemii. Pytający3’. To bardzo dobrze. • - .
my tu czterostopniową sekwencję: Pi, Ri, P2, R2 i Ri.P^Rj; P3. ieje trwałość i ciągłość pomiędzy Ri i R2, jak również między. Pi Choć P ma inicjatywę, R może również dążyć do jego celów. . Innym zbiorem sekwencji są „procedury społeczne” opisane przez Fmana (1971). Przykładem jest „procedura naprawcza”, która pojawia gdy ktoś popełnił jakiś błąd społeczny: .7 i ,\
79
f
1
\
mmm