04 (32)

04 (32)



eksperymentalny dowód na to, że ludzie do pewnego stopnia postępują zgodnie z tymi regułami. Na przykład, nic mówią innym wszystkiego, co już wiedzą, w oczywisty sposób zaś nieprawdziwe uwagi (.jaki piękny i dzień”, gdy tak nie jest) są traktowane jako ironiczne. Niemniej, ludzie równie często łamią te reguły; na przykład, młodzi ludzie, podobnie jak [ politycy, często nic dostarczają potrzebnej porcji informacji, jak w tym

przypadku:

Rodzic: Gdzie byłeś?

Młodzieniec: Wyszedłem.

Rodzic: Co robiłeś?

Młodzieniec: Nic.

Nieco dalej omówimy „grzeczność”; często reguły Grice’a zostają złamane w interesie grzeczności, jak wówczas, gdy „owijamy w bawełnę” odmowy lub krytykujemy pośrednio, ciągami zawikłanych słów.


na cel zachowania A. Można to zaobserwować w czego:

Pytający i: zadaje pytanie

PpMlftmł*- • '


lub


Dłuższe sekwencje. Osoby uczestniczące w konwersacji biorą pod uwagę więcej niż tylko ostatnią wypowiedź; na ich rozumienie wpływają wszystkie poprzednie wypowiedzi. Jednakże Ciarkę (1983) stwierdził, źc najważniejsze są trzy ostatnie wypowiedzi. Korzystając z opisanego później., modelu umiejętności społecznych możemy w dowolnym rodzaju konwer-J sacji wyróżnić do czterech kroków, które podkreślają ciągłość reakcji na sprzężenie zwrotne osób, które zaangażowane są w interakcję społeczną Model umiejętności społecznej generuje charakterystyczny rodzaj se-J *

kwencji czterostopniowej:

"......... I


Bi


B:

Jest to przypadek interakcji asymetrycznej, z A jako osobą uj Pierwszy ruch A, Aj, prowadzi do niezadowalającego rezultatu Bj, że A modyfikuje swoje zachowanie na A2, co prowadzi do pożądań Bi. Zauważ związek Aj - A2, przedstawiający istnienie ukicrunkowr


78


toku wywiadu badaw-

odpowiedzi, albo nie rozumie

• .V


*/u>jqv/i; iaaaje pytanie    ■    ,»,•%.

Respondentj: udziela niewłaściwej * pytania Pytający?: wyjaśnia i

n—    »


rytający2: wyjaśnia i powtarza pytanie Respondent2: udziela właściwej odpowiedzi


Pytający i: zadaje pytanie Respondcnti: odmawia odpowiedzi . Pytający2: wyjaśnia cel i wagę badania; powtarza pytanie.^.;. , \ . , Respondcnti: udziela adekwatnej odpowiedzi.    .,

Model ten może zostać rozszerzony na przypadki, w których obaj uczestnicy interakcji dążą do osiągnięcia swych celów, jak w następującym przykładzie, pochodzącym z wywiadu selekcjonującego:    . j


.1 < i. 1'Z


P:


JMamy


Pz


Pytający 1: Jak Panu szła w szkole fizyka? .. . »    :M.'t

Respondcnti: Niezbyt dobrze, lepszy byłem z chemii, -i *• yJw.» Pytającyi: Z czego osiągał Pan najlepsze wyniki? .    • • i*-,i -

Respondenta: Byłem przeciętny z fizyki, a bardzo dobry; z.chemii. Pytający3’. To bardzo dobrze. •    - .

my tu czterostopniową sekwencję: Pi, Ri, P2, R2 i Ri.P^Rj; P3. ieje trwałość i ciągłość pomiędzy Ri i R2, jak również między. Pi Choć P ma inicjatywę, R może również dążyć do jego celów. . Innym zbiorem sekwencji są „procedury społeczne” opisane przez Fmana (1971). Przykładem jest „procedura naprawcza”, która pojawia gdy ktoś popełnił jakiś błąd społeczny:    .7 i    ,\


79


f

1

\


mmm



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
,Makroekonomia” - dr Kieniewicz Barbara str. 2 •    Racjonalne - wskazują na to, że l
14242 skanuj0060a Jung zwraca mi teraz jednak uwagę na to, że ludzie mają wiele obrazów Boga, które
.Makroekonomia” - dr Kieniewicz Barbara str. 2 •    Racjonalne - wskazują na to, że l
img020 (76) Inną ważną korzyścią wynikającą z rozplanowania czasu na regularne moduły jest to, że na
Image00054 106 Maria lary mowie* Liczne badania eksperymentalne Codola (1977) pokazały, że ludzie st
299 (32) był jedyny problem. A to, że ona w domu jest ścierką do podłogi, a w pracy fenomenem, 
32 (347) f nych. Na przykładzie łożysk wzdłużnych można to wyraźnie wykazać. Podstawowe wymiary łoży
P2210449 Wstęp Nic ma rzeczy bardziej zwykłej i naturalnej niż to, że ludzie, którzy mają roszczenie
11708 P2210449 Wstęp Nic ma rzeczy bardziej zwykłej i naturalnej niż to, że ludzie, którzy mają rosz
państwa / to, że ludzie przestrzegają prawa posiada także pewne uzasadnienie aksjologiczne-realizacj
IMG?45 (2) „nyjęciem, że doszło do obrazy przepisów postępowania, która dodatkowo miałaby wpływ na u
38515 P1020883 (3) ykazały jeszcze i to, że nie w róvnvm stopniu repre-wróbel to haul/icj reprezen-k
skanuj0029 (Kopiowanie) do stężenia w osoczu jest równy 1,01 : 25119. Oznacza to, że w dążeniu do os

więcej podobnych podstron