057 LITERATURA DO ZABYTKËW TEL 601979100

057 LITERATURA DO ZABYTKËW TEL 601979100



W celu usunięcia osadu węglowego musimy zdjąć głowicę w następujący sposób. Kluczem nasadowym 10 mm należy odkręcić cztery nakrętki mocujące głowicę do cylindra (rys. 5). Trzeba zwrócić uwagę, aby użyty klucz nie miał zbyt grubych ścianek, gdyż może spowodować uszkodzenie żeberek głowicy.

Po odkręceniu nakrętek należy wykręcić świecę, po czym zdjąć głowicę, starając się nie uszkodzić uszczelki miedziano-azbestowej.

Następnie naciskając dźwignię rozrusznika obracać wał silnika dotąd, aż denko tłoka znajdzie się w GMP.

Aby uniemożliwić przedostanie się okruchów nagaru pomiędzy tłok i cylinder należy wcisnąć w szczelinę paseczek cienkiego płótna. Do tego celu może służyć zaostrzona zapałka lub inny ostro zastrugany patyczek. Brzegi płótna powinny wystawać ponad tłok, aby można było uchwycić je w celu wyciągnięcia po skończonej pracy.

Usuwanie nagaru najlepiej przeprowadzać za pomocą skrobaczki z twardego drewna lub kawałka blachy aluminiowej. Przy skrobaniu zwrócić uwagę, aby nie porysować powierzchni tłoka i aby okruchy osadu nie przedostawały się w szczelinę między tłokiem i cylindrem.

Jeśli pod naciskiem skrobaczki tłok opuszcza się ku dołowi, można go unieruchomić włączając trzeci bieg. Po ukończeniu skrobania należy usunąć okruchy nagaru za pomocą miękkiego pędzla i przez wydmuchanie drobnych cząstek. Szczególną ostrożność zachować przy wyjmowaniu uszczelki płóciennej, aby nie dopuścić okruchów węglowych między tłok i cylinder.

Usuwanie nagaru z głowicy nie przedstawia żadnych trudności. Po wyskrobaniu można przetrzeć powierzchnię głowicy i tłoka szmatką zwilżoną benzyną.

Jeżeli na powierzchni głowicy przylegającej do uszczelki są widoczne ślady uszczelniacza (hermetiku) należy je usunąć również, zwracając uwagę, aby nie porysować płaszczyzny ostrym narzędziem. To samo dotyczy uszczelki. Zdejmowanie jej z czterech śrub w razie konieczności oczyszczenia, musi być wykonane bardzo ostrożnie. Podważywszy uszczelkę ostrzem noża równomiernie z czterech stron, należy powoli zdejmować ją ze śrub, starając się zachować położenie poziome. Jeżeli krawędzie okładziny miedzianej ocierają się o gwintowane kojce śrub utrudniając zdjęcie uszczelki, można podłożyć pod nią kleszcze uniwersalne, tworząc widełki obejmujące śrubę. Należy unosić uszczelkę po kilka milimetrów coraz z innego końca.

Po usunięciu osadu węglowego składanie silnika nie powinno nastręczać większych trudności. Uszczelkę, jeżeli jest w dobrym stanie, zakładamy na cylinder z tej samej strony, z której była poprzednio. Uszczelki azbestowo-miedzianej nie smaruje się żadnym uszczelniaczem (hermetikiem), natomiast można ją po-

57


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
031 LITERATURA DO ZABYTK?W TEL 601979100 a drugim na górnej rozpórce kierownicy. W celu zabezpieczen
044 LITERATURA DO ZABYTKËW TEL 601979100 przerywacz i w razie potrzeby oczyścić lub wyregulować jego
018 LITERATURA DO ZABYTKËW TEL 601979100 dują się dwie tulejki ustalające, które zapewniają ściśle w

więcej podobnych podstron