11

11



Cecha

Konkurencja doskonała

Konkurencja monopolistyczna

Oligopol *

Monopol pełny

Liczba firm

bardzo duża

duża

od dwóch (tzw. duopol) do kilkunastu

jeden

Rodzaj

produktu

Brak zróżnicowania produktu, produkt standartowy

Produkty zróżnicowane, stanowiące względem siebie bliskie substytuty

Produkty standartowe (dobra kapitałowe) lub produkty zróżnicowane (dobra konsumpcyjne)

Produkt jednorodny, brak nawcl zbliżonych substytutów

Kontrola nad

Producenci (Izw. ecnobioroy) nic mają wpływu na ceny. gdyż udział każdego z nich na rynku jest znikomy. ^ ^

zasklcptować lub odrzucić cenę rynkową decydując się na określoną wielkość sptzedaZy ptzy

Producenci mają możliwość wpływu na cenę własnego wyrobu, lecz w wąskim zakresie

Ceny są dość stabilne. Każdy z producentów może wpływać na cenę, ale musi się liczyć z tym, iż jego decyzja wywoła określone reakcje jego konkurentów, czyli kontrola nad ceną jest ograniczona wzajemną współzależnością producentów. W przypadku zmowy kontrola nad cena iesl już znaczna

Monopohsla dysponuje pełną władzą tynkową, może więc wpływać na cenę towaru, np. manipulując wielkością podaży. Jest on tzw. cenodawcą (ccnotwórcą) może więc podnieść cenę na swój produkt bez obawy utraty klientów

Bariery wejścia na

Nikt z uczestników rynku nie korzysta z uprzywilejowania, czyli istnieje pełna swoboda wejścia i wyjścia na rynek. Na rynku nie ma żadnych prawnych i ekonomicznych barier wytwarzania i sprzedaży dóbr; produkcja jest elastyczna, czyli istnieje możliwość łatwego

Istnieje swoboda wejścia i opuszczenia rynku, chociaż pewne trudności mogą się pojawić

Baricty wejścia na rynek są znaczne, głównie są to bariery technologiczne, związane z wysokimi nakładami inwestycyjnymi lub ochroną patcnlo-

Istnieją bardzo wysokie bariery wejścia na rynek np. związane z: ochroną patentową, kontrolą rzadkich a ważnych zasobów (surowców, wiedzy); wysokim poziomem efektywnej wielkości produkcji (monopol naturalny); zakaza mi prawno-administrac. które mogą powodować, że wejście do danej gałęzi produkcji jest nielegalne; posiadaniem wyłączności sprzedaży na danym terenie lub prawem do znaku firmowego

Konkurencja

pozacenowa

brak

Przeważają formy konkurencji pozace-nowej: reklama, opakowanie, serwis gwarancyjny, public relation i publicity, promocja sprzedaży, sprzedaż osobista. W ramach promocji istnieje znaczny nacisk na tzw. środki identyfikacji firmy (nazwę produktu.znak firmowy)

Konkurencja pozacenowa dotyczy przede wszystkim produktów konsumpcyjnych a więc produktów zróżnicowanych

Konkurencja pozacenowa opiera się głównie na "public rclalions" w ramach promocji produktu i firmy

Przykłady

rolnictwo

handel detaliczny, rynek odzieży,

rynek stali, rynek samochodowy

niektóre usługi publiczne: sieć wodociągowa, telefoniczna, elektryczność

Fakt, iż w ramach oligopolu występuje niewielka liczba przedsiębiorstw, które decydują faktycznie o wszystkich zjawiskach rynkowych, związany jest z koncentracją.Poziom koncentracji wskazuje na wielkość udziału w łącznej produkcji dostarczanej na dany rynek największych producentów, którzy najczęściej tworzą oligopol.

Przyczyny koncentracji:

produkcja na wielką skalę: izw. korzyści skali (oligopol naturalny} - korzyści skali są również źródłem barier wejścia dla potencjalnych konkurentów i umacniają oligopolistyczną strukturę rynku fuzje: łączenie się przedsiębiorstw lub absorpcje jednych firm przez inne.

zmowa: formalne lub nieformalne porozumienie członków oligopolu, którego celem jest kształtowanie cen i produkcji lub inne ograniczenia konkurencji między nimi.

Typy zachowań oligopolistycznych: tworzenie karleli (porozumienie formalne), przywództwo cenowe (porozumienie tajne), niedopuszczanie nowych konkurentów narynck oligopolistyczny lub ograniczanie ich ilości (np. poprzez dumping), konkurencja cenowa i pozacenowa.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Cecha Konkurencja doskonała Konkurencja monopolistyczna Oligopol * Monopol pełny duża od
Konkurencja monopolistyczna - powszechnie występująca forma rynku (inne to konkurencja doskonała, ol
Test 6 MARO&MIKROtKONOMIA. IKONOMIATest 6 konkurencją doskonałą, monopol pełny, konkurencja
Image 123 ZAŁOŻENIA MODELU KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJ Konkurencja doskonała i monopol pełny są teo
zdj C4 99cie 201 (2) Konkurencją monopolistyczna i oligopol W rzeczywistości gospodarczej między ryn
7.    Konkurencja doskonała i monopol pełny - analiza komparatywna (Decyzje
Cechy Rynek doskonały Konkurencja korporacyjna Oligopol Monopol Ilość
skanuj0002 17.    Cechą charakterystyczną konkurencji monopolistycznej jest: a)
-    Konkurencja monopolistyczna a oligopol -    Formy rynku
2. konkurencja niedoskonała: 2a. konkurencja monopolistyczna, 2b. oligopol, 2c. czysty
skany1 108 Mikroekonomia V.5. Monopol pełny (czysty) Z takim rynkiem i taką odmianą konkurencji mam
Cechy modelu konkurencji doskonalej, niedoskonałej i monopolu. Konkurencja doskonała zakłada istnien
Image 149 Porównując przedsiębiorstwo doskonale konkurencyjne i monopol zauważymy, że krzywa popytu
Cechy modelu konkurencji doskonałej, niedoskonałej i monopolu. Konkurencja doskonała zakłada istnien
DSC13 f KONKURENCJA monopolistyczna jj, Warunki konkurencji monopolistycznej Rynek doskonałej konku

więcej podobnych podstron