07 (66)

07 (66)



należy d> konkretnego dzieła, oraz do ujawnienia się adekwatnej dla dzieła wartości estetycznej, a funkcje elementów i własności dzieła, podporzzłkowanc funkcji naczelnej, mają umożliwić osiągnięcie tego celu. Wyiika stąd, że wszelkie inne funkcje tendencyjne, nawet te posiadając! wielkie znaczenie dla atmosfery kulturalnej i moralnej spo-lcczcństva, w którym dzieło funkcjonuje, należy uznać za drugorzędne, wtórie i niespecyficzne dla samego dzielą, mimo że udzielają dziełu obok j'go wartości artystycznych wartości estetycznych. Dzieło, które nie spclria swej ftinkcji naczelnej, jest dziełem chybionym, jest nim jedynie troszczenia, a nie ze swej istoty.'" Jednak sumą ideę litcrac-

jcsl ona lina. jej zawartość można określić pojęciowo, badając analitycznie tkiclo i dostosowane do niego konkretyzacje."" Ideę dzielą stanowi unaoczniony w nim istotny związek estetycznie doniosłych jakości prowidzących do naocznego ukonstytuowania wartości estetycznej. któnj podstawą jest dzido i z którym tworzy on całość. Doniosłość ta uajawia się w konkretyzacji estetycznej literackiego dzida sztuki.3* Ab; jednak dzido mogło zostać ujęte w pdni jego swoistości, związek lkościowy unaoczniający w konkretyzacji wartości musi ukazać jego rrganiczną jedność strukturalną, w której cstdycznic wartościowe jśtośei adekwatne dla poszczególnych warstw ukazują się w hierarchicznym porządku. Pozostają one w harmonicznej zależności

1*0 lo. by ukonstytuowana jakość naczelna mogła zostać właściwie wyeksponowana. *" Zależnie od dzieła rdzeń dzieła sztuki stanowią właściwe dla niego wartościowe jakości; mogą być one emocjonalne, ale i.ikżc jako jakości metafizyczne, związane z dziełem w sposób fakultatywny. Występują one w dziele nie jako jakości czysto estetyczne, te Umiem wynikają z wartości artystycznych ukształtowanych w two-i żywic językowym, ale jako współwystępująca jakość pozaestetyczna io. gdy sią ujawni, jakość estetyczna staje sie jakością jedyną i ostateczną.’" Jakości, które można rozumieć jako idee w węższym sensie, unaoczniają sic w sposobach przedstawienia, w doborze jakości brzmieniowych. w dynamice budowy i kolejności zdań. w strukturze czasowej dzieła. Dobrze zbudowane dzieło ma w swej konkretyzacji ośro-•Ick krystalizacji istotnych związków doniosłych jakości, którego ukon-ivtuowanni stą są podporządkowane wszystkie inne jakości estetycznie doniosłe, pełniące w strukturze dzieła funkcje dopełniające, dzięki ■ /emu wszystkie jakości estetycznie doniosłe mogą współbrzmieć I i/icła sztuki nic posiadające tylko jednego ośrodka krystalizacji, nic (•osiadają zwartej budowy i Iracą swą jednolitość, przez co nic można •twierdzić ich jednej idei. W sytuacji gdy dzieło nic wykazuje organicznej budowy, będąc kompilacją różnych, pozostających bez związ-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
slajd7 (2) Wady te mają tendencje do ujawniania się w danych rodzinach, ale nie podlegają pods
przybyłych sąsiadów zaprosiliśmy do udziału w przygotowywanych na ten rok debatach oraz do zapisywan
Slajd4 (22) Dziedziczenie autosomalne dominujące pojedynczy allel wystarcza do ujawnienia się objawó
DSC00476 66 Część l. Immunologia ogólna antygen CTLA-4 ujawnia się na limfocytach T również po ich a
img076 (26) 70 Działanie najprostszej sieci => czy jest pokryte piórami, oraz => czy rodzi się
OMiUP t1 Gorski0 Po uruchomieniu pompy należy wyregulować dopływ wody do dławic oraz do chłodzenia
58 (171) 58 3. MATERIAŁY DODATKOWE DO SPAWANIA dzielane gazy są toksyczne, więc nie należy drutów ty
07 11 09 (118) PODSUMOWANIE Aby do takiego stanu doprowadzić, należy wykonać drenaż limfatyczny zgod

więcej podobnych podstron