18 19 [Rozdzielczo滄 Pulpitu]

18 19 [Rozdzielczo滄 Pulpitu]



' llowijiinle w艂asnej Indywidualno艣ci, czyli poszukiwim^. lilu<m (11(1 m艂odego cz艂owieka w lym okrcsiu 偶yciu fk sieni1 Jakie s moje rolocjc / Innyinj lud藕mi? Aby zna|c^lil|,|4 \ Ic pultu. iHitlojiilifiiiic )csi iyzyko sprawdzaniu siebie w^NtJ ,ujadi, ckspciynteiilowiiniii i r贸偶nymi zncliownniumi, %?] I Mpanlc zobilwl膮zn艅 spo艂ecznych. M艂odzie偶 zadaje o sens 偶ycia i pl swoje miejsce w spo艂ecze艅stwie, \\j^S k nluWego poililjinowaniii nowych r贸l, w艂膮czaniu si臋 w 偶ycic spo||!'11,1 i N il/ialanin/ Innymi,    ^iA|

I l mianie aulnnomii. Polegli na stopniowym uwalnianiu si臋 0()    1

gl膮d贸w innych ludzi, Autorytet wdzic贸w, nauczycieli, os贸b 4 %y znacznemu os艂abieniu IWilem odniesienia slaji| si臋 r贸wie艣nicy. \ lc偶#e si| miejscem cks|K*rymcnuwamn z nowymi zachowaniu^^/U iulpnwial/i.ilno艣cii) za samodzielnie podejmowane wybory. 11 "U S Wyiasliiuie / cgssccnirymu. charakterystycznego dla wcze艣ni 鈥 tss/woj艂wyeli, Polega na nabywaniu poczucia wsp贸lnoty z innyj^11zdobywaniu umiej臋tno艣ci dzielenia si臋 swoim zdaniem i uw ,'HJ IMi艣zanownnlen) prawa do odmienno艣ci w pogh|(lncl) i sposobie? S zoillowiuiycll przez inne osoby.

(v Reorganizacje systemu warto艣ci dzi臋ki usprawnieniu proces贸w m (przej艣cie od konkret贸w do my艣lenia abstrakcyjnego) oraz prZcz N me system贸w wnios膮 obowi膮zuj膮cych w spo艂ecze艅stwie, sk艂onno艣ci i-Z| idizowaniii i poszukiwania wsparciu w grupie r贸wie艣niczej (za:

/.imany rozwojowe oraz ecie. do osi膮gni臋cia kt贸rych chy偶y nas|, sprawiaji), i偶 dochodzi do szeregu przeobra偶e艅 oraz Intensywnego JJJn wanta si臋 jogo osobowo艣ci jako centralnej struktury reguluj膮cej zacho* 鈥 Dlatego te偶 okies rozwojowy adolescencji jest szczeg贸lnie istotny widzenia dalszego rozwoju m艂odego cz艂owieka, Tempo rozwoju oraz||l osii)gania cel贸w rozwojowych zale偶膮 od mego samego oraz od os贸b gaj膮cych, ktoiymi (wwmni by膰 rodzice i nauczyciele, Przekazuj膮c wij umiej臋tno艣ci oraz tworz膮c warunki sprzyjaj膮ce prawid艂owemu rozwojowi n, slolalka, mo偶na przeciwdzia艂a膰 r贸偶nego rodzaju zachowaniom paiolog^J (w tym r贸wnie偶 uzale偶nieniom), o kt贸re szczeg贸lnie 艂atwo w tym imaj okresie 偶臋cia, To spos贸b, by skutecznie wspom贸c m艂odego cz艂owieka wild mu do osi膮gania dojrza艂o艣ci w r贸偶nych sterach jego funkcjonowania,

Uzale偶nienie lo choroba duszy i emocji. Niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e jest lo choroba wynikaj膮ca z braku zaspokojenia podstawowych potrzeb cz艂owieka mi艂o艣ci, akceptacji, poczucia bezpiecze艅stwa, Najbardziej nara偶eni iw si臋gni臋cie po 艣rodek psychoaktywny s膮 m艂odzi ludzie, kt贸rych cechuje brak pewno艣ci siebie ora/, brak lakicli umiej臋tno艣ci, jak; ascrlywno艣膰, konstruktywne radlenie sobie i sytuacjami trudnymi, rozwi膮zywanie konflikt贸w czy le藕 konstruktywne sp臋dzanie czasu wolnego, Popularne jest tez twierdzenie, ic przyczyn uzale偶nie艅 jest tyle, ilu jest uzale偶nionych, mo偶na jednak wyr贸偶ni膰 przyczyny, kt贸re najcz臋艣ciej si臋 powtarzaj膮. M艂oda ludzie si臋gaj膮 po substancje zmieniaj膮ce 艣wiadomo艣膰;

1.    ABY POCZU膯 SI臉 鈥濶A LUZIEI". Okres dojrzewania niesie ze sob膮 poczucie niepewno艣ci, za偶enowania. Bardzo cz臋sto m艂odych ludzi cechuje niska samoocena, brak wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci i umiej臋tno艣ci, nik艂a satysfakcja ze swoich dokona艅. Negatywny obraz siebie prowadzi do frustracji, napi臋膰 psychicznych i l臋k贸w. Nastolatek nic jest pewny swojej warto艣ci, 艂atwo wi臋c jest go zawstydzi膰. Te negatywne stany znikaj膮 po u偶yciu 艣rodka psychoaktywnego, kt贸ry pozwala, w kr贸tkim czasie, osi膮gn膮膰 pewien poziom komfortu psychicznego i popraw臋 nastroju. Substancja psychoaktywna pozwala pozby膰 si臋 napi臋膰, u艂atwia nawi膮zywanie kontakt贸w towarzyskich (zw艂aszcza z osobami p艂ci przeciwnej). Oczywi艣cie nie rozwi膮偶e ona 偶adnych problem贸w, ale sprawi, 偶e stan膮 si臋 odlegle, cz艂owiek uwolni si臋 od zahamowa艅, trosk, poczuje si臋 鈥瀗a luzie".

2.    ABY POKONA膯 NIE艢MIA艁O艢膯. Niski poziom poczucia w艂asnej warto艣ci uniemo偶liwia m艂odemu cz艂owiekowi (podobnie jak ludziom doros艂ym) pokonanie niepewno艣ci, nie艣mia艂o艣ci. W takim przypadku wzrasta prawdopodobie艅stwo si臋gni臋cia po chemiczny 艣rodek wspomagaj膮cy.

3.    ABY POCZU膯 SI臉 DOROS艁YM. Okres adolescencji jest okresem poszukiwania swojego miejsca w otaczaj膮cej rzeczywisto艣ci. Nastolatek podejmuje pr贸by znalezienia odpowiedzi na kluczowe dla siebie pytanie; 鈥濳im b臋d臋 w przysz艂o艣ci ?鈥. Jest to trudny okres poszukiwania wzorc贸w, kszta艂towania swoich postaw r贸wnie偶 wobec papieros贸w, alkoholu, narkotyk贸w. Miody cz艂owiek osi膮ga ten cel rozwojowy poprzez obserwacje zachowa艅 ludzi doros艂ych oraz analizowanie informacji otrzymywanych z r贸偶nych 藕r贸de艂 (film贸w, mass medi贸w, itd,). Bywa, 偶e doro艣li z najbli偶szego otoczenia (a wi臋c najbardziej znacz膮cy) dostarczaj膮 negatywnych wzorc贸w. W wielu wsp贸艂czesnych filmach papierosy i alkohol kojarzone s膮 z przygod膮 i doros艂o艣ci膮. To powoduje, 偶e u nastolatka kszta艂tuje si臋 pozytywny obraz 艣rodk贸w psychoaktywnych i ich dzia艂ania. W konsekwencji si臋ga on po substancje psychoaktywne, by przyspieszy膰 nadej艣cie swojej doros艂o艣ci.

4.    ROZW脫J W艁ASNEGO JA" I POTRZEBA AUTONOMII. Nastolatek d膮偶y do niej poprzez odnalezienie swojej to偶samo艣ci i zaakceptowanie jej oraz uwalnianie si臋 od wi臋zi z rodzicami i stopniowe przejmowanie odpowiedzialno艣ci za siebie i swoje czyny. Proces uzyskiwania niezale偶no艣ci i stopniowego stawania si臋 doros艂ym wymaga rozlu藕nienia dotychczasowych wi臋zi uczuciowych, co jest niezwykle trudne i konfliktogenne (cz臋sto skutkuje nieporozumieniami i konfliktami z rodzicami).

19



www.wslp.com.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
18 19 2 Rozdzia艂 2Oczyszczanie przewodu pokarmowego Mikstura oczyszczaj膮ca nie jest lekiem w dos艂own
24 25 [Rozdzielczo?? Pulpitu] II. Dzia艂anie substancji psychoaktywnyC
~LWF0030 [Rozdzielczo?? Pulpitu] 搂 18. Ruch laminarny i burzliwy 87 OPrZKtK. Ob,37 I F禄 i dwoma rodz
s 18 19 18 ROZDZIA艁 1 re nie jest obowi膮zkowe (przepisy uprawniaj膮ce)1. Cz臋艣膰 przepis贸w nie okre艣la
DSC18 70 Rozdzia艂 19. Relacje mi臋dzy uczniem a nauczycielem ukazane w perspektywie zawieranych
25_FILM ART 2010-10-07 18:19 Strona 1 Jak zaimponowa膰 recenzentowi? ROZDZIA艁 1 Vivian jedzie do Beve
maszyny3 DANE INDYWIDUALNE DLA KA呕DEGO WARIANTU numer wariantu zadania 16 17 18 19 20 艣rednica
Babbie w pigu艂ce.E. Babbie Badania spo艂eczne w praktyce (rozdzia艂y: 2,4,5,6,7,8,10,12, brakuje 18 i
gielda?rmakologia od t7 14. c 15. d 16. b 17. b 18. e 19. e 20. a21. d 22. c 23. c 24. e 25. d 26.
~LWF0020 [Rozdzielczo?? Pulpitu] Kierunk贸w daje zale偶no艣ci: Powy偶szy uk艂ad r贸wna艅 mo偶na zapisa膰 w fo

wi臋cej podobnych podstron