30 (32)

30 (32)



82

Intryga i historyczna opowieść

Poetyka Arystotelesa nie zapuszcza się wcale na ten h

jednak idealnego widzay a tym bardziej idealnego czytefT Um'Cs*/..

••    icgo pj]


^ W ...----------------o'-' w-jięiniKa-jcgop/y

jednak '<‘ea'™B°^““heWtone,i emocje, jego przyjemność n3 sl).’ mowame, jego ^ os,atnia tworzy. Właśnie przez to Poetyka Ar.. dzieła. kultury, .    ^ prawie wyłącznie mimesis-pomysUm,-,' .

stotelesa. mimo    mimetyzmu w całej jego rozciąg

akcji, ale (ideologicznie) źródłami akcji") (s. 70)...Constraints coristiluie the sphere */«,;. rurę; theyare things w/rich cannot be madę otherwise" [„Ograniczenia ustanawiaj sferę natury; czyli rzeczy, które nic mogą być zrobione inaczej") (s. 71). Wynika stąd. /c *-dzieła sztuki wypełnia się dopiero w jego oddziaływaniu na kulturę. Według Rcdfidć • ów wpływ jest głównie krytyczny, gdyż dramat rodzi dwuznaczność wartości i norm , ... torowych - z oczyma utkwionymi w normę poeta przedstawia swoim odbiorcom historię, która jest podejrzana, z postacią, która jest dewiantem (s. 81): „The iragic poer ihir the limits ofcuhure [...}. In tragedy culture itselfbecomes problemalic" [,.Tragiczny poj-. : sprawdza zatem granice kultury [...]. W tragedii sama kultura staje się problematyczn f (s. 84). Przed tragedią epopeja wykonała już to zadanie dzięki „epickiemu dy>tar.

,JEpic describes the heroic world to an audience which itself inhabits another. ord;r.<;', world” („Epopeja opisuje bohaterski świat odbiorcom, którzy zamieszkują inny. zwyczajny świat") (s. 36). Poeta wykonuje nauczycielską funkcję, zaczynając od z<ic:or, urwania odbiorców, a następnie swoimi heroicznymi pieśniami ofiarowuje im up.-: kowane przedstawienie tematyki ruiny i nieporządku. Nic rozstrzyga jednak Zyu . dylematów. Toteż w Iliadzie żałobny obrzęd pojednania nie objawia żadnego sensu, lecz uwidacznia brak sensu każdego wojennego przedsięwzięcia: „Dramatic art rises the dilemmas and coniradictions of li/e, but it makes no promise to resolve dilemmas on the contrary, iragic art may well reach its highest formaI perfeclion at the momer.: when it reveals to us these dilemmas as universal, pervasive and necessary" [„Sztuka dramatyczna wyrasta z życiowych dylematów i sprzeczności, lecz nie obiecuje wcale, że rozwiąże dylematy; przeciwnie, sztuka tragiczna tnożc właśnie osiągnąć swoją najwyższą formalną doskonałość w chwili, gdy objawia nam owe dylematy jako uniwersalne. ^Zc?r°^cnc ' konieczne”) (s. 219). ..Poetry offers [man] not gratiftealion bul intei!&■ ” °^Ja ofiarowuję człowiekowi nie wynagrodzenie, lecz zrozumiałość”) (s. 220). wim- ta °J ePŁWJ,W w-vPadku niezasłużonego cierpienia, powiększonego przez tragiczną culture ishlnfoh, f uncieserved sujfering of the characters of tragedy. the problem oj nam uświadomtuw^°Prac* niezasłużone cierpienie postaci tragedii

m kUUr>"'1 (S- 87>- *■""«*    ** ^„ośa.r

zwanie sztuki    •' ra8‘czncgo pouczenia”. W takim sensie można zaryzykować lU

2,8i23)* * ™j części z pęWłocą Hansa Roberta s(cgo doświadczenia kultury ^ ^r£C7 ^zcło *'tcracfcic funkcji problcmalyzowania ost


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
28 (29) 80 80 Intryg i historyczna opowieść . leoiei icsi przecież przedstawić rzecz „Ze względu na
12 (136) 64 Intryga i historyczna opowieść Pojęcie Nie zamierza ona bynajmntej pi my. .......- du, l
30 (707) Wymyśl zakończenia historyjek. Opowiedz, co wydarzyło się później. Narysuj wymyślone zakońc
14 (102) 66 intryga i historyczna opowieść często spotykanym, w Organome. Jcżeh wyraz „logik,.. “ S
18 (65) Intryga i historyczna opowieść rników eleos (litość) i phobos (trwoga), lecz przymioi cleein
20 (59) 72 intryga i historyczna opowieść ■ u njmwźszym stopniu niezgodność. Dzięki „gwałtów- 1
8 (221) 60 60 Intryga i historyczna opowieść nie jest to ograniczenie, które rozdziela przedmioty. c
30 32 35 Y> 40 42 43W TYM TYGODNIUŻARUW,E NIE PłSZEMY-_ ...o Antonim Macierewiczu Bo choć

więcej podobnych podstron