36

36



materiału


(chyba że chcemy zbadać właśnie ten dyskurs z listów, który redakcja prezentuje odbiorcom). Jeżeli przedmiotem badań są teksty prasowe, przy analizie należy się posługiwać albo autentycznymi numerami prasy, albo przynajmniej ich dobrą ksero- czy fotokopią, a nie na przykład przedrukiem czy tekstem przepisanym.

Przygotowując materiał do analizy, prędzej czy później staniemy przed problemem transkrypcji - przepisania tekstów, które w oryginale miały postać mówioną, po to, żeby je udostępnić czytelnikowi, a także unaocznić kolejne kroki naszej analizy. Językoznawstwo zna sposoby szczegółowego zapisu tekstu mówionego, fachowa transkrypcja wymaga jed nak dłuższego treningu. Dodajmy, że laikowi teksty zapisane za pomocą takiej techniki trudno się czyta. Z drugiej jednak strony, konieczne jest możliwie dokładne oddanie ca-' drukiem lub°za oomora f ^ specyfiki badanego dyskursu - także przerw w wypowiedziach, zawahań i zawieszeń ^ głosu mówiącego, sytuacji, gdy kilka osób mówi naraz, towarzyszących wypowiedziom napisów, komunikacji niewerbalnej obserwowanych osób, dźwięków naturalnych, muzyki łtp. Nawet jeśli nie stosujemy transkrypcji językoznawczej, rejestrowany przez nas tekst musi zostać zapisany razem z wszystkimi towarzyszącymi mu „efektami specjalnymi”. Rejestracja tekstu w postaci pisanej musi być jak najdokładniejsza i uwzględniać zarówno słowa, jak i towarzyszące tym słowom elementy niewerbalne - w rzeczywistej kolejności Ich występowania.


głęboko wejść w rozumie-LrZ8jędn,enia otoczenia

/ Jkursu- D,atego AD prze-


ać kiJka


wymogów.


•u akapuów z obszerne-• Po/edyncze wypo-strowane w sąsiedztwie


ojawiania się badanych

tylko interesujący nas jest umożliwienie ich azety. Ważne, w jakim ny, przedstawiony na s z telewizji, koniecz-tateriału wizualnego, najmniej zanotować, >owaty po niej. mej i czasowej, wątki, motywy, te-e później; jaka była sobie następowały, o godzinę pojawie-onego, utrwalone-vanie, czy badane o. nieinteresującą ematu czy nawet


istego pojawię-


,a/fepie/ by było vienie utrwalo-lach interneto-lje nas dyskurs ie to, co z nich -Ji czasopisma


Gromadzenie i rejestracja materiału do analizy


47


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT6419 Przyjmijmy, że chcemy zbadać poziom nauczania uczniów liceów ogólno-kształcących w Polsce.
Wspomnienia o Sokratesie5 222 Wspomnienia o Sokratesie IV 6 nie sądzi chyba, że inaczej trzeba czyn
skanowanie0046 170 Harold Pinter Pauza. W każdym razie, opowiadał mi właśnie — ten mój przyjaciel, w
GROMADZENIE I REJESTRACJA MATERIAŁU DO ANALIZY I (chvba że chcemy zhaó K. jeżeli przednuoi IjLi
41553 skanowanie0046 170 Harold Pinter Pauza. W każdym razie, opowiadał mi właśnie — ten mój przyjac
DIGBORZ00000713 djvu Czy Minerwa nie była samoistnym bóstwem? 13 Należy podkreślić ten fakt, że wbi
DSC04665 (3) 4 liwskiego, powszechni? bowiem uważano, że właśnie ten okres doprowadził do upadku kra
P1010556 -Nie chcemy cię stracić, nie pozwolę, byś nas opuściła, chyba że pod opieką matki, której ż
się pod wpływem własnego przyciągania grawitacyjnego, chyba że proces ten zatrzyma coś innego. Przez
5 dła od literatury przedmiotu, by stale mieć na uwadze źródła właśnie - chyba że praca dotyczy odbi
uważam, że właśnie w ten sposób mogę w znaczący sposób podwyższyć swoją wiedzę z matematyki oraz
Obrazek3 (2) przecież, że teatr, jakiego chcemy, powinien właśnie szerzyć ową sztukę życia. Kiedy mó
ne własnemu myśleniu, materializuje się w niepowiązanych rzeczach i właśnie ten szum wytrąca słuchac

więcej podobnych podstron