5

5



obniżającymi i hamującymi życie i rozwój człowieka, oraz do zmiany tych warunków własnymi siłami. Jej największą zasługą w rozwoju pedagogiki społecznej jest przede wszystkim troska o nadanie jej jak największej rangi naukowej. Tak więc nakreśliła główny przedmiot i zadania oraz charakter pedagogiki społecznej, a także ustaliła w miarę precyzyjnie, zasadnicze pojęcia (średnia, norma, wzorzec, miernik, siły społeczne, wiek społeczny dziecka) które mogą ułatwić prowadzenie badań empirycznych. W tym okresie działała również Mary Richmond (1861-1922) działaczka organizacji charytatywnych w USA, która wprowadza pojęcie diagnozy społecznej, oparte na wywiadzie środowiskowym. Znoszącą rolę odegrał również Stanisław Szacki (1878-1934), którego działalność w Rosji i Związku Radzieckim nacechowana jest refleksją metodologiczną. Znane są jego koncepcje tzw. „poznanie pryzmatycznego i bezpośredniego oraz prace badawcze nad wdrażaniem modelu szkoły środowiskowej w rejonach wiejskich". W 1905 r. w Moskwie otworzył „kluby dziecięce", w 1911 zorganizował w guberni kałużyskiej letnia kolonię dla dzieci od 8 do 16 lat na której podstawą była praca fizyczna, zajęcia artystyczne, muzyczne i śpiew.

4.    Okres ilościowego wzrostu badań empirycznych (w Polsce od końca lat 50’). Okres ten wykazywał różne orientacje metodologiczne, najczęściej skłaniające się ku socjologii wychowania. Na podkreślenie zasługują badania monograficzne- głównie z udziałem nauczycieli. Jest to okres wyraźnego poszerzenia pola badawczego pedagogów społecznych.

5.    Okres syntetyzowania niejako rozsianych badań empirystycznych-w tym nakreślanie nowych obszarów badawczych oraz swoistej już metodologii.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
72091 img019 (37) Jałość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka oraz przygotowujących
B.W1. zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii dotyczące zachowania i rozwoju człowieka oraz uwa
człowieka) oraz do rekonstrukcji 3-wymiarowej powierzchni tego obiektu. •    System d
Obraz10 ;l 0.hTbnfiy żywieniowe człowieka. Człowńek do odpowiedniego wzrostu, rozwoju oraz zachowani
Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia - od okresu prenatalnego do wczesnej
ZMIANA ZAKRESU UBEZPIECZENIA Ubezpieczony ma prawo do zmiany wariantu ubezpieczenia na życie w dowol
IMAG1486 3. Wymień pierwotniaki należące do Apicomplexa, które pasożytują w układzie pokarmowym czło
Jak wynika z badań istnieje okres w rozwoju człowieka, w którym znacznie bardziej intensywnie w
nia do Księgi pamiątkowej ku czci Stanisława Pigonia (Kraków 1961) oraz do tomu Stanisław Pigoń. Czł
Helen Bee „Psychologia rozwoju człowieka" rozdział 1- Podstawowe pojęcia i metody. Zmiany: •

więcej podobnych podstron