690

690



42. ZESPOŁY SPALINOWO-ELEKTRYCZNE 690

42.5. Rozwiązanie stacji zespołu spalinowo-elektrycznego

Schemat stacji zespołu spalinowo-elektrycznego

Zespól spalinowo-elektryczny jest dostarczany wraz z firmową rozdzielnicą, zwykle tablicową. Moc elektryczną zespołu wyprowadza się z tej rozdzielnicy poprzez izw. rozdzielnicę pośrednią, usytuowaną na ogól również w pomieszczeniu zespołu. 2 rozdzielnicy pośredniej jesi zwykle zasilana rozdzielnica potrzeb własnych stacji zespołu.

Rozdzielnica nn, do której są przyłączone odbiory zasilane rezerwowo przez zespól, startowi element oddzielnej stacji elektroenergetycznej i jest zwykle połączona kablem z rozdzielnicą pośrednią (rys. 42.1).

Rys. 42.1. Schemat przyłączenia zespołu do sieci

W\ — wyłącznik firmowy tablicy zespołu, W2 - wyłącznik dopływu z zespołu spalinowo-elektrycznego w wersji z elektryczną blokadą przed połączeniem zespołu z siecią w rozdzielni sieciowej, IV3 — wyłącznik dopływu z sieci rozdzielnicy sieciowej, PI — przełącznik; zespól — zewnętrzne gniazdo wtyczkowe w rozdzielnicy pośredniej, P2 — przełącznik: dopływ z rozdzielnicy pośredniej — dopływ z sieci do rozdzielnicy sieciowej w wersji 2, z ręczną blokadą przed połączeniem zespala z siecią, R?Q- V — regulator napięcia zespołu, Synchr. — urządzenie synchronizacyjne (stosowane w przypadku zespołu, przeznaczonego do pracy równoległej z siecią lub z innym zespołem), Autom.rozr. — urządzenie duto ma tycznego rozruchu (w zespołach przystosowanych do automatycznego rozruchu). Hi* - rozdzielnica pośrednia, RS — rozdzielnica sieciowa: /££(]) — z elektryczną blokadą łączników, R6’(2) — z mechaniczną blokadą łączników, RPW — rozdzielnica potrze o własnych zespołu, ZQ — zewnętrzne gniazdo wtyczkowe do zasilania rozdzielnicy pośredniej z zespołu przewoźnego, FfE — firmowa tablica energetyczna zespołu, ZSE — zespół spalinowo-elektryczny* —obwody wersji 2

Urządzenia pomocnicze zespołu spalinowo-elektrycznego

Do urządzeń pomocniczych w po moszcze ni ach zespołu zalicza się:

a)    urządzenie zasilające aparaturą rozruchową silnika spalinowego;

b)    urządzenia wentylacyjne chłodnicy i pomieszczenia (p. 42.7);

c)    urządzenia odprowadzenia spalin (p. 42.7);

d)    urządzenia doprowadzenia i przechowywania paliwa (p. 42.7);

e)    urządzenia ogrzewcze (p. 42.7);

f)    oświetlenie (patrz rozdz. 38).

Do rozruchu silnika zespołu spalinowego stosuje się z reguły rozrusznik, zasilany z baterii akumulatorów 24 V zamontowanej zwykle na zespole i ładowanej oddzielną prądnicą należącą do zespołu. W celu uniknięcia korozji elementów zespołu dobrze jest akumulatory zamontować oddzielnie w pomieszczeniu zespołu, co pozwala na lepszą ich eksploatację i na doładowywanie niezależnie od pracy zespołu (np. za pomocą prostownika w układzie buforowym). Niektóre zespoły są przystosowane do rozruchu sprężonym powietrzem, lecz rozwiązanie to stosuje się sporadycznie.

42.6. Rozplanowanie stacji zespołu spalinowo-elektrycznego

Zespół musi być tak usytuowany, aby — ze względu na prace konserwacyjne --był zapewniony swobodny dostęp do niego ze wszystkich stron, a w pomieszczeniu było dostatecznie dużo miejsca na odkładanie części remontowanych.

Odległość między powierzchnią czołową chłodnicy a ścianą pomieszczenia nie może być mniejsza niż 1 m. Inne minimalne odległości przykładowo dla zespołu spalinowo-elektrycznego o mocy 55 kV- A, 125 kV- A i 250 kV-A podano na rys. 42.2.

Określenie lapoTu

4

ntm

8

JTfff?

15 kV-A

1500

1700

1100

125 kV A

r):o

240?

51 r-.i

250 k V-A

7C,:0

241)9

r *400


Rys. 42,2, Usytuowanie zespołu spalinowo-ekkirycziiego w pomieszczeniu CH — chłodnica silnika Spalinowego


[ ■ 1

B

CK j

i 1

A

t

Cl

r

42.7. Zagadnienia budów lano-instalacyjne

Zespół może być umieszczony w oddzielnym budynku lub w pomieszczeniu będącym częścią innego budynku. Najkorzystniejsze jest usytuowanie zespołu w przyziemiu, usytuowanie na innych poziomach wymaga specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych (tłumienie drgań, tłumienie hałasu, doprowadzenie paliwa itp.). Do pomieszczenia zespołu konieczny jest odpowiedni dojazd umożliwiający dostarczenie urządzeń do montażu oraz dow'óz paliwa.

Pomieszczenie powinno być na tyle przestronne, aby możliwy był swobodny montaż i demontaż zespołu. Korzystnie jest przewidzieć belkę montażową, przystosowaną do założenia podnośnika o nośności dostosowanej do najcięższej części zespołu.

Konstrukcja budynku, ściany, strop, dach nie odbiegają od powszechnie stosowanych rozwiązań obiektów przemysłowych. Posadzka powinna być zmywalna, ze spadkiem do kratki ściekowej. Fundament zespołu musi spełniać wymagania podane przez wytwórcę. Powinien to być oddzielny blok, dylatowany od podłogi, od konstrukcji i budynku.

14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
42, ZESPOŁY SPALINOWO-ELEKTRYCZNE688 £ A E >> £ ots O M s nk % —     /i w
42. ZESPOŁY SPALINOWO-ELEKTRYCZNE 692 Zespoły spalinowo-elektryczne wytwarzają drgania o małej
42, ZESPOŁY SPALINOWO-ELEKTRYCZNE688 ó Lyts o
42. ZESPOŁY SPALINOWO-ELEKTRYCZNE 692 Zespoły spalinowo-elektryczne wytwarzają drgania o miłej
42ZESPOŁY SPALINOWO-ELEKTRYCZNE42.1. Podział zespołów spalinowo-elektrycznych Zespoły
skrypt022 (3) 42 Laboratorium Podstaw Elektrotechniki I Indukeyjtiość wzajemną M wyrażamy poprzez in
W przypadku prowadzenia dalszych prac projektowych nad spalinowo-elektrycznymi układami napędowymi n
mz0013 3.19. Sprawdzanie zespołu sterującego Elektroniczny układ zapłonowy EBZA—M uszkodzenie w czas
ELEMENTARZ ĆWICZENIA W PISANIU I CZYTANIU CZ1 42 3. Wpisz wyraz, który jest rozwiązaniem krzyżówk

więcej podobnych podstron