Bild0

Bild0



90 Rozdział 3

analizowaniu historii partii oraz różnorodnych opinii na jej temat, a w szczególności dotychczasowego image’u medialnego, można sporządzić kilka wariantów nowego wizerunku partii (polityka), który może być wykorzystywany w zależności od grup wyborców o zbliżonych cechach.

Analiza prasy daje możliwość poznania aktualnego image’u ugrupowania i polityków w mediach {publicity), umożliwiając podjęcie działań zmierzających do ewentualnej korekty tego wizerunku. Inny wizerunek będzie pożądany dla partii (polityka) prezentującego się w rejonach wiejskich i małomiasteczkowych, a inny w środowisku wielkomiejskim. W pierwszym środowisku wystawiony przez partię kandydat powinien prezentować swoje wiejskie (lokalne) pochodzenie i upodobanie np. do ludowej tradycji. Natomiast w drugim powinien wykazać się wyższymi predyspozycjami intelektualnymi, jak również zrozumieniem dla problemów miejskich. Inną prezentację będą mieli też kandydaci związani z popularną partią polityczną lub z rządem odnoszącym sukcesy i cieszącym się uznaniem opinii publicznej — wówczas należy to podkreślać i eksponować. W przeciwnym wypadku kandydat nie powinien demonstrować swej przynależności partyjnej, starając się uwydatnić swoje mocne atuty osobiste.

Wyborcy zwracają także uwagę na poparcie, jakie dla partii polityka dają osoby związane z życiem politycznym, ekonomicznym, kulturalnym i naukowym kraju. Ich popularność i sympatia przenosi się bezpośrednio na ugrupowanie polityczne/polityka.

Wizerunek partii/polityka nie powstaje z dnia na dzień. Jest on tworzony przez cały okres jej/jego działalności. Kompleksowy image partii politycznej w świadomości elektoratu tworzy się na podstawie całości informacji zarówno dotyczących partii, jak i ogółu jej członków.

Metody, jakie w kreowaniu wizerunku partii politycznych są stosowane w ramach działalności public relations, można podzielić na: materialną, w ramach której można wyróżnić formę pośrednią i bezpośrednią, jak również niematerialną.

Podsumowując, na kształt wizerunku partii politycznej składają się: synchronizacja programów politycznych z ideologią, czynnik osobowy (image polityków), jak również różne działania i przedsięwzięcia medialne (informacyjne) na rzecz wyeksponowania danej partii politycznej, zdobycia poparcia i zaufania środowisk społecznych. Bardzo ważne dla wiarygodnego wizerunku partii jest dotrzymywanie obietnic wyborczych, jak również etyka ludzi, którymi się otaczają.

Tabela 3. Materialne i niematerialne metody kreowania wizerunku partii politycznych

Metoda

Wykorzystywane środki

Materialno-

-pośrednia

-    formy audiowizualne — audycje radiowe, telewizyjne, wywiady dla mediów

-    formy wizualne — logo partii, plakaty, ulotki, biuletyny, znaczki wyborcze, wizytówki, listy do wyborców itp.

-    publikacje, materiały pisemne

-    Internet

Materialno-

-bezpośrednia

-    informacja telefoniczna

-    organizacja wieców i spotkań przedwyborczych, konferencji prasowych

-    wykorzystanie liderów opinii społecznej w bezpośrednich spotkaniach z wyborcami

-    działalność charytatywna

-    przemówienia

Niematerialna

-    ideologia

-    doktryna polityczna

-    rodowód polityczny

-    symbolika danego podmiotu polityki

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: T. Goban-Klas, Public relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania, Warszawa 1996, s. 72-74; Ł. Piasta, Public relations. Istota. Techniki, Warszawa 1996, s. 72-78; M. Mazur, Marketing polityczny. Wyczerpujący przegląd technik i metod stosowanych w kampanii wyborczej, Warszawa 2002, s. 82—88.

Image każdego podmiotu politycznego musi być tworzony indywidualnie z uwzględnieniem specyfiki danej organizacji, jej ideologii i doktryn politycznych, programu sensu stricto i programu wyborczego, jak również indywidualnych cech polityków, którzy z nim sympatyzują.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
90 Rozdział 3 analizowaniu historii partii oraz różnorodnych opinii na jej temat, a w szczególn
Bild7 84 Rozdział 3 —    śledzić nastroje społeczne oraz dążyć do rozszerzenia
31507 skanuj0044 (35) ROZDZIAŁ I GENEZA, HISTORYCZNY ROZWÓJ ORAZ SFORMUŁOWANIE PODSTAWOWEJ PROB
57357 IMG90 Rozdzialll nia figury i. tła oraz utrwalania znajomości kolorów — rozróżniania ich, dok
ET 0 90 Rozdział 6. Popyt turystyczny •    roczny cykl wahań, w ramach którego wyróżn
Alg0 60 Rozdział 3. Analiza sprawności algorytmów •    Znak graficzny 3 należy czyta
ALG0 70 Rozdział 3. Analiza sprawności algorytmów Przykład: SRL=xn-3x„.i+2 x„ -2=0 daje
ALG 0 90 Rozdział 4. Algorytmy sortowania 90 Rozdział 4. Algorytmy sortowania Rys. 4 - 8. Sortowanie
25-LECIE WYDZIAŁU INFORMATYKI Historia wydziału oraz sukcesywne odchodzenie na emeryturę starszych
-    rozruch i analizę parametrów rozruchowych oraz pracy silnika na biegu jałowym, a
90 (128) 90 ROZDZIAŁ 4 Wskazówki dla menedżerów Uważaj, aby „oszczędności” na wynagrodzeniach
ET0 60 Rozdział 4. Turystyka jako sektor gospodarki wskazują jednak na konieczność traktowania sekt

więcej podobnych podstron