Barbie (9)

Barbie (9)



Straszna jest sita, z jaką określa to, co doskonale”. Ashley, studentka tej samej uczelni, sądzi, że „rodzice wydąją tysiące na ten kaprys, który do dziewczęcych, a także chłopięcych głów wbija ideał nieosiągalnego piękna i fizycznej urody”.

Wśród krytyków Barbie prym wiodą przedstawiciele (a zwłaszcza przedstawicielki) czynnej zawodowo wyższej klasy średniej. Madeleine, pracownik naukowo-dydaktyczny na uniwersytecie, uważa, że Barbie zapędza kobiety w ślepą uliczkę i prowokuje do destrukcyjnych zachowań. Dla niej Barbie jest symbolem „niedojrzałości pozbawionej wieku”, anoreksji, „obsesji na punkcie wyglądu i ciuchów” oraz wysokich obcasów. Inna osoba pracująca na wyższej uczelni kojarzy Barbie przede wszystkim z „kobietą «Cosmo»”, a szerzej z kobietą stworzoną dla męskiej przyjemności. Kobieta oficer policji uważa, że cała „kultura Barbie” kręci się wokół „wizerunku ciała” i obejmuje nie tylko Barbie, ale i Kena oraz inne lalki płci żeńskiej. Zdaniem Sary, zawodowej bibliotekarki, Barbie umacnia „raczej żałosny wizerunek kobiety jako dekoracyjnego, bezmyślnego i goniącego za modą stworzenia”.

Inni jednak widzą Barbie w szerszym kontekście, gdzie jej wpływ jest nie większy, a prawdopodobnie nawet mniejszy niż wpływ realnie istniejących ludzi, zwłaszcza bohaterów masowych reklam i kultury popularnej. Debbie, biała kobieta w średnim wieku pracująca jako urzędnik państwowy, zauważa, że „w reklamie występują nie lalki, lecz żywi ludzie, którzy wyglądają tak, jak większość z nas nigdy nie będzie wyglądać, choćbyśmy nie wiem ile na to wydali”. Podobne odczucia ma Lance, studentka Midwest: „Reklamy z udziałem prawdziwych ludzi rozpowszechniają mit piękna o wiele skuteczniej niż lalka”. Ruth, bibliotekarka, zauważa natomiast, że choć dorastała „w swym wymyślonym świecie, bawiąc się koltami i ćwicząc rzuty lassem na hydrancie przeciwpożarowym”, nie ma w tej chwili ani rewolweru, ani lassa. „Wątpię - mówi Ruth - by dziewczynkom, strojącym lalki Barbie i czeszącym je w koński ogon, działa się jakaś krzywda”. Nora, studentka uniwersytetu Midwest, mówi natomiast, że od Barbie nie dowiedziała się o „słodkiej niebieskookiej blondyneczce niczego, co nie byłoby [jej] wcześniej znane z telewizji lub kolorowych czasopism”.

Zatem z tego, co mówią Debbie, Ruth, Lance i Nora (obok wielu innych osób), wynika, że Barbie istnieje w kontekście kulturowym zdominowanym przez przesadne, nierealistyczne przedstawienia dziewcząt i kobiet, a realne kobiety z krwi i kości, zwłaszcza modelki i artystki, mąją na dziewczynki o wiele większy wpływ. Pogląd ten wydaje się bardzo rozsądny. Współczesna kultura Zachodu tworzy bogaty i znaczący kontekst dla artefaktów takich jak Barbie; więcej - promuje ona wartości, normy i przekonania, dzięki którym Barbie może stać się ikoną. Nadaje ona duże znaczenie zakupom, garderobie i wyglądów, zwłaszcza jeśli chodzi o dziewczęta i kobiety; piętnuje nadwagę, nie mówiąc

0    otyłości; stawia rozrywkę i konsumpcję wyżej niż pracę.

Tydzień złożony z pięciu dni roboczych i weekendu

jest wcieleniem wartości rządzących tą kulturą. Siedmiodniowy cykl podzielony został na część nudną i ciekawą, niechcianą i upragnioną, wyalienowaną i autentyczną. Ten podział tygodnia oznacza nie tylko, że ludzie w społeczeństwach postindustrialnych zwykle pracują jako pozbawieni indywidualności urzędnicy, oferujący taką czy inną usługę w mąjestacie biurokratycznego amoku. Wysokie wartościowanie weekendu - czasu zabawy i ucieczki od rzeczywistości, konsumpcji

1    rozrywki, święta i wakacji - oznacza też wielką wagę, jaką ludzie ci przykładają w swym życiu do wyobraźni i fantazji. W kategoriach marksowskich to wyobcowanie

39


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Barbie Straszna jest sita, z jaką określa to, co doskonałe”. Ashley, studentka tej samej uczelni, s
1.    Co to jest opłucna i jaką pełni funkcję? 2.    Co rozumiesz pod
[12I AktualnościOfiarować cząstkę siebie .oNOH — „Człowiek jest wielki nie przez to co ma, ale przez
Wolnosc Wolność nie jest u Igą, lecz trudem wielkości. Człowiek jest wielki nie przez to,co posiada,
Czfcnoie^jest wielki nie przez to, co ma, nie przez to, Ujm jest, Cecz przez to, czym dzieli się z i
CCF20090704089 182 Część II Jak mam zatem określić to, co dla mnie istotne, co stanowi 0  &nbs
Anna ZagrodzkaNiewidzialne media Invisible media „ Człowiek jest wielki nie przez to co ma, nie prze
Profesor Czesław Oleśkowicz-Popiel - Jubileusz 70-cio lecia Człowiek jest wielki nie przez to co ma,
__BUSINESSU253 CONSULTING „to co jest mierzone jest dla organizacji ważne i to co jest mierzone jest
□□ To, co zdarzyło się na tej drodze, określiłbym jako próbę samobójstwa połączoną z próbą
□ □ Wjechałem na kolec akacji, bo musiałem to w końcu zrobić. Wszystko jest tutaj kolczaste, ale to,
!cidCE4EB9E0764390992BCD7411E7C355@D7YQMRB1 Szczęśliwy nie jest ten kto ma wszystko Szczęśliwy jest
Poznanie jako przypominanie sobie(ANAMNEZA) Najważniejsze jest jednak dla Platona to, co dzieje się
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz p
2011 11 11;17;02 Co jest cięższe? Otocz pętlą to, co więcej waży.
kolorowanki014 Jelonek jest głodny. Wybierz i pokoloruj to, co lubi najbardziej.
, Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kimjest; nie przez to, co ma, lecz p

więcej podobnych podstron