CCF20090831073

CCF20090831073



122 Świadomość

w ten sposób do wniosku, ze jako istotę zmysłowej pewności należy założyć jej całość, nie zaś tylko jeden jej moment, tak jak to było w obu przytoczonych wyżej \ wypadkach, w których realnością (Reałitdi) pewności i zmysłowej miał najpierw być przedmiot przeciw-j stawny Ja, a potem Ja. Tak więc sama tylko całość ; pewności zmysłowej ostaje się w niej jako coś bezpo-' średniego, przez co wyłączona zostaje wszelka przeciw-stawność, która występowała w niej przedtem.

Tej czystej bezpośredniości nie obchodzi już przeto innobyt jakiegoś „tu“ jako drzewa, które w innym „tu" jest nie-drzewem, ani innobyt jakiegoś „teraz" jako dnia, które przechodzi w „teraz", będące nocą, ani drugie Ja, dla którego przedmiotem jest coś innego niż dla mnie. Jej prawda ostaje się jako odniesienie pozostające rówme sobie samemu, które między Ja a przedmiotem nie czyni różnic co do ich istotności czy nieistotności i w którym nie ma dlatego miejsca na żadne w ogóle różnice. Ja, ten oto człowiek, twierdzę, że „tu" jest drzewem i nie odwracam się w ten sposób, ażeby „tu“ stało się dla mnie nie-drze-wem; nie obchodzi mnie też to, że inne Ja widzi „tu" jako nic-drzewo, ani to, że dla mnie samego „tu" może innym razem okazać się nie-drzewem, a „teraz" nie-dniem, ale jestem czystym oglądaniem (reines An-sekauen)'. jeśli o mnie chodzi, trwam w przekonaniu, 85 że „teraz" jest dniem lub że „tu" jest drzewem i nie porównuję też „tu" z „teraz", tylko trwam mocno przy [jednym bezpośrednim odniesieniu: „teraz" jest dniem.

Wobec tego, że pewność zmysłowa nie chce wyjść ku nam teraz, kiedy zwracamy jej uwagę na jakieś „teraz", które jest nocą, albo na jakieś „ja", dla któ-

rego jest ono nocą, przeto my wychodzimy ku niej i żądamy, by pokazała nam to „teraz", o którym była mowa. Musimy żądać, żeby zostało nam wskazane, ponieważ prawda tego bezpośredniego odniesienia jest prawdą tego oto Ja, które ogranicza się do jednego „teraz“ lub jednego „tu". Gdybyśmy chcieli prawdę tę badać później lub stali gdzieś daleko od niej, nie miałaby ona żadnego Znaczenia; bowiem przez to zmieniona by została jej bezpośredniość, która jest dla niej czymś istotnym. Musimy przeto stanąć w tym samym punkcie czasu lub przestrzeni i kazać sobie praw'dę tę pokazać, tzn. musimy się utożsamić z tym właśnie „Ja", które jest pewne swej wiedzy. Zobaczmy więc, jakiego rodzaju jest ta bezpośredniość, którą się nam pokazuje.

Wskazuje się nam jakieś „teraz", to oto „teraz". Teraz — ale ono przestało już istnieć w momencie, gdy się je nam pokazuje. „Terazktóre istnieje, jest inne niż „teraz" wskazane. Widzimy..więc, że „teraz" jest czymś takim, co już nie istnieje, kiedy istnieje. To „teraz", które nam się wskazuje, jest czymś, co było. I to jest jego prawdą. Nie ma ono w sobie prawdy bytu. Wprawdzie prawdą jest to, że ono było, ale to, co było, nie jest, faktycznie biorąc, [tu] istotą 1. \Nie jest — a chodziło przecież o byt.

We wskazywaniu tego „teraz" dostrzegamy jedynie ruch o następującym przebiegu: i) Wskazuję to „tc-

1

W oryginale niemożliwa do oddania gra słów: „Was gewesen irt, ist in der Tat kein Wesen‘. Słowo „tu“ dodaliśmy ze względu na sposób przedstawienia tej sprawy w Logice-. „Die Sprache hat im Zeitwort Sein das Wesen in der vergandenen Zeit „gewesen1 hehalten; denn das Wesen ist das vergangene, aber zeitlos vergangene Sein“ {Logik, t. II, str. 3). — W danym wypadku byt przeminął w czasie: był i nie ma go.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090831073 122 Świadomość w ten sposób do wniosku, ze jako istotę zmysłowej pewności należy zał
Dwight Macdonald TEORIA KULTURY MASOWEJ prawia o sposobach swoich badań, musi się dojść do wniosku,
CCF20090704071 144 Część I prowadzić do wniosku, że Levinasowska filozofia Boga jest swoistym deizm
CCF20090910036 tif 386 Domysły w nadziei że wykryjemy w ten sposób własne błędy, że nauczą nas one
skanuj0018 (191) wskaźnikami prowadzą do wniosku, że jakkolwiek zmienne te są ze sobą związane, to j
skanuj019e tego typu wyzwania, pobudzając w ten sposób do wysiłku, motywując do nauki. Jednocześnie
IMG#74 (2) prowadziła Eichenbauma do wniosku, że „Sztuka żyje na zasadzie splotu i przeciwstawienia
Po wspólnej analizie listy oraz dyskusji nad tym, czego w niej brakuje, doszłyśmy do wniosku, że ta
KOBIETY W SŁUŻBIE LOTKICDyrekcje amerykańskich linij lotniczych doszły do wniosku, że mło da i ładna
32 Filozofia Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku to Kanta do wniosku, że przes
str22201 djvu NAUKA teleskopu, można się było w ten sposób przynajmniej przekonać, że wszystkie te
IMGa03 (2) Autor Nowych zasad, obserwując pierwsze kryzysy nadprodukcji, doszedł do wniosku, że mech
page0123 113 drugiego tylko magnetyzera? — to dzisiaj w ten sposób mu odpowiem, że magnetyzowany w s
K ?jna DIALEKTY POLSKIE728 38 (*jedl-), dochodzi do wniosku, że jeszcze około 500 łat p.n.e. Prasłow
skanowanie0052 2 iui. ia podstawie swej analizy Merton dochodzi do wniosku, że istnieją społeczne me

więcej podobnych podstron