CCF20090831112

CCF20090831112



200 Samowiedza

bytem, świadomość bowiem odróżnia tu innobyt, ale jest to taki innobyt, który jest dla niej jednocześnie czymś nieodróżnionym. Jeśli więc pojęciem nazwiemy ruch wiedzy, przedmiotem zaś wiedzę w jej spokojnej jedni, czyli jako Ja, to zobaczymy, że nie tylko dla nas 1, ale także dla samej wiedzy 2 przedmiot równa się pojęciu. — Jeśli natomiast, biorąc rzecz od innej strony, pojęciem nazwiemy to, czym przedmiot jest sam w sobie, przedmiotem zaś to, czym jest on jako przedmiot, tzn. jako coś dla kogoś innego, to jasno się okaże, że byt sam w sobie i byt dla kogoś innego jest jednym i tym samym. Albowiem bytem samym w sobie jest świadomość; ale świadomość jest też tym, dla kogo istnieje i34iI to, co inne (byt sam w sobie). Toteż byt sam w sobie przedmiotu i jego istnienie dla kogoś innego jest dla i 'świadomości również jednym i tom samym. „Ja“ jest

i    jtreścią stosunku i samym tym stosunkiem. Jest ono ; jprzcciwstawne temu, co inne, ale zarazem ogarnia

ii    !to inne, ponieważ dla Ja to inne jest również nim i Samym.

[r. Samowiedza 3 sama w sobie]

Wraz z samowiedzą weszliśmy do ojczystego królestwa prawdy. Zadaniem naszym będzie teraz zbadać, w jakiej postaci występuje na początku samowiedza.

Jeśli tę nową postać wiedzy, wiedzę o samym sobie, rozpatrywać będziemy w jej stosunku do poprzedniej postaci, do wiedzy o czymś innym, okaże się, że ta poprzednia postać wprawdzie znikła, ale jednocześnie | zachowały się jej momenty, tak że ubytek polega właści-wie na tym, że tu momenty te występują w takiej po- ) staci, w jakiej są one same w sobie. ZarówmoJp^któ- j rym operowało mniemanie, jak jednosthowość oraz jej j przeciwstawna ogólność, którymi operowało postrzeżenie, jak i pusta strona wewnętrzna, którą operował rozsądek, ; istnieją teraz już nie jako coś, co_j_cst istotą,, lecz jako • momenjąŁ^samewiedzyy tzn.. jako abstrakcje,, czyli różnice, które dla świadomoścLsą zarazem niczym, czyli nie ja dla mepjadnymi różnicamL lecz tyJJko zanikającymi istotami^ Na pierwszy rzut oka wydaje się więc, że doszło tu tylko do utraty samego momentu podstawowego, mianowicie prostego samoistnego trwania (Bestehen) dla świadomości. Ale w gruncie rzeczy samowiedza jest refleksją wycofującą się z bytu świata zmysłowego i postrzeganego i powrotem do siebie z innobytu. Jako samowiedza jest ona ruchem; wobec tego jednak, że odróżnia ona od siebie tylko siebie samą jako siebie samą, występująca tu różnica zostaje dla niej jako innobyt bezpośrednio zniesiona, Różnica..-prze-staje istnieć, a samowiedza. staje się tylko pozbawioną \ ruchu' tautologią: Ja .jestem, ja. Jeśli bowiem różnica j nie ma dla.sajnowjędzy również postaci byU^io^ i ona j sama nie jest samowiedzą. Dla samowiedzy musi więc j innobyt istnieć jako byt, czyli jako moment odróżniony. \ Poza 'tym istnieje dla niej także, jako jej drugi odróżniony moment, jedność jej samej i występującej w niej różnicy. Dzięki temu pierwszemu momentowi świar

15*

1

Dla nas — patrz przypis na str. 34.

2

Samej wiedzy — tzn. wiedzy na obecnym etapie ;świadomośd

3

„Sdbstbewusstscin" tłumaczymy przez świadomość siebie albo przez przyjęty w polskiej terminologii heglowskiej termin: „samo-wicdza“. Świadomość siebie jest bowiem jedną z postaci wiedzy na jej drodze do wiedzy absolutnej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20090831066 jako bytem dla niej. Ten drugi wydaje się właściwie tylko refleksją świadomości skie
CCF20090831113 202 Samowiedza domość siebie jest świadomością i zostaje dla niej zachowane cale bog
CCF20090831114 204 Samowiedza przedmiot bezpośredniego pożądania jest czymś żywym. Albowiem bytem s
CCF20090831120 216 Samowiedza nych określeń i absolutnym przejściem w określenia przeciwstawne. Jak
CCF20090831133 242 Samowiedza istotne, powinno być zniesione. Z uwagi jednak na to, że dla niej obi
CCF20090702021 42 Słowo wstępne -interesowną: relacją, która nie włada bytem i nawet go nie antycyp
CCF20090702056 i ■i BÓG I FILOZOFIA UWAGA WSTĘPNA Wyłożone tu myśli były już przedstawione w innej
CCF20090702061 122 Idea Bosa świadomości i która przekracza immanencję, która jest transcendencją.
CCF20090702066 132 Idea Boga 132 Idea Boga & id W Bycie dobrym jest wysokością i wyniosłością
CCF20090702100 200 Idea Boga / wprawdzie łatwo powiedzieć, ale co za sprawą naszych / zwykłych zaso
CCF20090702108 > DIALOG: SAMOWIEDZA I BLISKOŚĆ BLIŹNIEGO1 Wartość, jaką cała plejada filozofów,
CCF20090702140 280 Indeks rzeczowy świadomość transcendentalna 190, 238 świadomość w ogóle 80 

więcej podobnych podstron