egz filozofia (31)

egz filozofia (31)



rozdział 4 | Okres hellenistyczny i filozofia neopiatohska 137

rię. Ona jest ostatnią fazą procesu wyłaniania się, niemającą zdolności dalszej emanacji.

Człowiek jest więc duszą z przygodną materią ciała. Powinien on powrócić (jak Odyseusz) do źródła, z którego wyszedł. Powrót w sensie poznawczym jest jednak możliwy tylko do poziomu Umysłu, który stanowi granicę poznawalności. Niemożliwe jest dyskursywne poznanie jedna-Dobra; ono może być dane jedynie wr ekstazie, w kontemplacji, która jest całkowitym zjednoczeniem. Ten wątek myśli Plotyńskiej często będzie wykorzystywany w teologiach mistycznych. Plotyn uważa, że Jedno jest zawsze w nas obecne jako zasada jedności, my zaś obecni jesteśmy w nim dopiero wtedy, kiedy wyrugujemy z siebie wszelką inność, bo brak inności (różnicy) zakłada jedność. Koncepcję Plotyna twórczo rozwijali inni neoplatonicy, m.in. Proklos, Damaskios, Simplikios.

Filozofia Plotyna zainspirowała wielu myślicieli nie tylko starożytnych, ale przede wszystkim średniowiecznych. Warto choćby wspomnieć o św. Augustynie, Pseudo-Dionizym Areopagicie i Mikołaju z Kuzy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
egz filozofia (27) rozdział *
egz filozofia (1) , ..OZOFIA STAROŻYTNA Dariusz Kubok rozdział 1Narodziny filozofii.Pierwsze szkoły
filozofia egzamin8 TRZECI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ (OKRES HELLENISTYCZNY. III-I W. P. N. E.) I.
egz filozofia (24) cz*4ć druga
egz filozofia (1) , ..OZOFIA STAROŻYTNA Dariusz Kubok rozdział 1Narodziny filozofii.Pierwsze szkoły
egz filozofia (23) rozdział 3
egz filozofia (29) 135 iozdz *lA I OkTes hellenistyczny i filozofia neoplatohska sły, przestawienia
egz filozofia (13) I eV Tkoly —    UJ/ dzieje filozofii. W metaforycznym prologu teg
egz filozofia (16) I ) i l_)l Mutanuł* koncepcję czterech podMwowych cj^ ^^Ila! ziem... ogień, powi

więcej podobnych podstron