etyka msroda8

etyka msroda8



224 Ik-nryk EL/HNBliRG

— jako słabsi — uzyskamy mniej niż inni". Ale kwestię tę można postawić także czysto teoretycznie i tak na ni4 odpowiedzieć. „Każdy powinien mieć potrzebę wiedzy bezinteresownej" — w specjalnych wypadkach potrzeba wiedzy bezinteresownej u jakiegoś człowieka może leżeć w interesie moim albo mojej grupy. Ale chyba w żadnym razie nie potrzeba takiej w iedzy u każdego człowieka! Tak samo z dążeniem do doskonałości. „Żadna istota czująca nie powinna cierpieć" może oczywiście znaczyć „jeżeli którakolwiek cierpi, to cierpię i ja". Ale może też znaczyć coś innego.

1 jeszcze przykład owego „powinieneś" jako motywu działania. Może to znaczyć „jeżeli tak nie postąpisz, ludzie godni szacunku będą cię ganić". Ale godni szacunku są przecież ci. którzy sami są tacy, jacy powinni być — i to nie w tym znaczeniu, że są tacy, jak to jest w czyimś interesie. Samo pojęcie szacunku traci sens, gdy zatraca się deontologiczne pojęcie powinności.

6. Interpretacja uzasadnieniowa (intelektualistyczna). Mamy więc wyodrębnione znaczenie deontologiczne. Czy można — jakeśmy zrobili dla innych znaczeń wyrazu „powinien” — podać jego definicję?

Nie wolno nigdy twierdzić na pewno, że danego terminu nie da się zdefiniować. Ostrożność jest wskazana tym bardziej, że teza, iż powinność jest pojęciem prostym, ma dużą doniosłość, a z punktu widzenia niektórych stanowisk filozoficznych także dużą paradoksalność. Ponieważ powinność nie jest zjawiskiem psychicznym, więc jej niedefiniowalność kłóci się ze stanowiskiem naturalistycznym i szeroko pojętym pozytywistycznym. Nie jest też wygodna dla metafizycznego ontologizmu z innych względów. Mimo to do takiego wniosku prowadzimy. Wszystkie znane nam lub dające się pomyśleć próby definicji można bowiem odrzucić jako wadliwe. Jest ich właściwie trzy, przy czym jedną można odsunąć bardzo łatwo; bliższej dyskusji wymagają tylko następne.

Interpretacja pierwsza polega w gruncie rzeczy na nieporozumieniu. Wiąże się ona z zawsze się odradzającą tendencją, by pojęcia „dobra” i „powinności” — a z nimi całą etykę — jakoś zakotwiczyć w świecie stosunków ąuasi-logicznych. Według niej stan rzeczy powinny jest to stan rzeczy uzasadniony, czyli mający jakieś rozumne racje. Jest on racjonalny w tym sensie, że jego racja usprawiedliwia go nie przez potrzeby, uczucia

czy podobne, tylko jakoś bezosobowo. Tak np. „sędzia powinien v sprawiedliwy” znaczyłoby tyle co „istnieje rozumna racja, by sędzia f.i sprawiedliwy". 1 chociaż nie wiadomo na razie, co znaczy uzasadr .nr.; w stosunku do stanów rzeczy, ani co to jest rozumna racja jakiegoś star,, rzeczy, przecież zdaje się nam, że to znaczenie jakoś chwytamy.

Szukając, co mogłoby być ową rozumną racją, znajdujemy, że tylko

—    powinność: fakt, że sędzia powinien być sprawiedliwy, stanowi rację faktu, że sędzia jest sprawiedliwy. Powinny charakter stanu rzeczy me jest więc — jak chciała definicja — faktem, że ów stan rzeczy posiada rozumną rację, lecz jest samą tą racją. Stosunek zdań „istnieje rozumna racja, by sędzia był sprawiedliwy" i „sędzia powinien być sprawiedliwy” jest więc taki, że z drugiego wynika pierwsze. Pojęcie pozostało przez analizę nietknięte.

7, Interpretacja przez odniesienie do pojęcia wartości. Interpretacja następna odgrywałaby w stosunku do naszej koncepcji rolę dość swoistą. Jest ona najwyraźniej niezgodna z naszą definicją wartości, nie pasuje do niej i stąd należałoby ją odrzucić a limine. Ale tak nie można uczynić. Kwestionuje ona naszą definicję w formie nie zarzutu, ale jak gdyby kontrpropozycji. Myśmy definiowali wartość perfekcyjną w terminach powinności, a tu chodzi o to, czy nie można by z równie dobrym skutkiem

—    albo lepszym — zdefiniować powinność w terminach wartości perfekcyjnej. Byłoby to niejako postawienie na głowie naszej koncepcji, z zachowaniem jej myśli zasadniczej: pojęcia „wartościowy” i „powinien" stanowią parę terminów sprzężonych, różnych toto caelo od wszelkich naturalistycznych, przy czym jedno definiuje się przez drugie.

Można mianowicie interpretować deontologiczne „powinien" znowu warunkowo, ale inaczej niż przy znaczeniu warunkowo-utylitarnym. Zdanie ,A powinno być c” znaczyłoby wtedy tyle, co .jeżeli A jest c. to A jest bardziej wartościowe perfekcyjnie i ostatecznie jest wyższe w hierarchii wartości, niż gdyby nie było c”. (Nie zaś .jeżeli A jest c, to jest wartościowe” ani .jeżeli A nie jest c, to jest przeciwwartościowe” — na podstawie rozważań, do których chwila zastanowienia wystarczy. Zbadać jeszcze, czy nie można powiedzieć ogólniej: .jeżeli A jest c, to au jest bardziej wartościowe, niż gdyby A nie było c" — albo może ..świat jako całość”). Przy zdaniach typu ,A powinno być" mielibyśmy ..je,‘eh


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
etyka msroda3 (ja LAŻ ,.KLPA VLO VSKA (ja LAŻ ,.KLPA VLO VSKA , h , LSZVzniu. opowiadają >w &quo
etyka msroda9 22<i Henryk ELZRNBŁRG jest. to wiat jako całość jest hardziej wartościowy, niż gdy
etyka msroda3 Lkleusz CZEZOWSKJ \>rrm te oznaczamy jako egalitarystyczfi?- Przeciwne są normy,
etyka msroda9 Henryk ELZF.NBERG A jest. to świat jako całość jest bardziej wartościowy, niż gdyby A
etyka msroda4 vj.;, i a^ KJWSKA vj.;, i a^ KJWSKA ,,.vtr/w i I /.au.i»- "v
etyka msroda5 • loajLZne kryterium moralności. „Badacze moral-/mitywnych mogą - dwiema drogami. Mog
etyka msroda2 Tadeusz CZEŻOWSKIAksjologiczne i deontyczne normy moralne W podręcznikach i wstę
etyka msroda4 laJci.* CZIiŻOWSKI laJci.* CZIiŻOWSKI atonia. *dyi "« « P^tawialne w wyobraźniac
etyka msroda5 Tadeusz CZEŻOWSKJ Ftvka deontyczna budowana aksjomatycznie ma strukturę teorii hipote
etyka msroda9 Henryk ELZENBERG JOo tuzina ostryg ale nie dostarczenia przez jedno lub drugie równej
etyka msroda0 Henryk til.ZENBERG w języku może przyjmować termin „wartość"). Wybór musi być ja
etyka msroda3 Henryk ELZENBERG \ rzeczywistości formuła nasza znaczy coś całkiem innego. Znaczy ona
etyka msroda4 Henryk ELZENBERG 7. Stany rzeczy nie są wartościowe. Mówi się nie tylko, że jakiś prz
etyka msroda5 Henryk ELZENBERG rzeczy. Ale jest faktem, że w pewnych można. Przekonanie przeciwne z
etyka msroda2 Roman INGARDENUwagi o względności wartości Siary problemat względności wartości zależ
etyka msroda3 Kfiiiun inoarpen Kfiiiun inoarpen o względności wWofci Ip-I. l!dv Chr....... ... *&qu
etyka msroda6 Roman INGARDEN 3 czy wartość przedmiotu, dana nam w obcowaniu bezpośrednio, z przedmi

więcej podobnych podstron