fotografowanie architektury

fotografowanie architektury



Ry*. 9

O wpływie odległości na charakter rysunku przedmiotu, nic tylko na Jego wielkość będziemy mówili dalej. Rysunek 10 wyjaśnia wpływ optyki apa-

Ryj. 10

ratu na wielkość obrazu przedmiotu. Rozpatrujemy tu trzy ewentualności aparatu. Mały aparat AMM|B * obiektywem o krótkiej ogniskowej fotografując pod kątem obejmie kątem DOD. catoić przedmiotu DD,. Gdybyśmy do aparatu ANN,B o tej samej wielkości negatywu |MM,"XN,) zasto-wall obiektyw o dluUzej ogniskowej f„ pod kątem COC, widziałby on

jedyn e część przedmiotu — CC,. Zakładając ten sam obiektyw f, do większego aparatu RPP,R, z większym negatywem PP, objęlibyśmy kątem DOD, całość budynku. Tyle o możliwości zmiany wielkości obrazu fotograficznego przedmiotu. Oba te czynniki, punkt widzenia i kąt widzenia oprócz wielkości warunkują rysunek tofografowanego przedmiotu.

W pojęciu „punkt widzenia" możemy wyróżnić dwa aspekty:

I. z której stronny fotografujemy przedmiot (na przykład z północy czy południa), jak leży oś obiektywu w stosunku do niego;

1 jaka Jest odległość aparatu od przedmiotu w chwili robienia zdjęcia. Jeżeli pozwalają na to warunki terenowa modemy robić zdjęcia na wprost ściany i skosem, możemy również zbliżać się i oddalać od budynku. Zmieniając odległość od budynku zmieniamy na zdjęciu jego rysunek. Im dalej od aparatu znajduje się fotografowany przedmiot, tym mniejszy będzie jego obraz na zdjęciu.

Jeżeli ścianę (rys. 11) będziemy fotografowali skosem, to część Jej bardzie] oddalana od aparatu (a) będzie na naszym zdjęciu mniejsza od części bliższej (b). W takim układzie linie poziome (c i d) w rzeczywistości równoległe, na zdjęciu będą zbieżne. Tak więc perspektywa wyraża się zbieżnością linii rzeczywiście równoległych. Jeżeli Unie te są poziome, przedłużenia ich zbiegają się na linii horyzontu. Niezbicżnc są jedynie

Rys. 11

linie leżące na płaszczyznach, do których kierunek widzenia (oś obiektywu) Jest prostopadły. W zalotności od odległości od aparatu dwa przedmioty AB I CD (ry*. 12) jeden wyłazy i dalszy (CD) a drugi niższy i blit-szy (AB) na zdjęciu mogą wyjść rozmaicie. Przy pozycji aparatu O, przedmiot wyższy rzeczywiście na zdjęciu będzie wyższy, przy pozycji aparatu O, przedmiot w rzeczywistości niższy na zdjęciu będzie górował nad istotnie wyższym.

17


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
fotografowanie architektury Ryt- 9 O wpływie odlogtotci ca charakter rysunku przedmiotu, nic tylko
fotografowanie architektury4 Ry*. 76 Rys. 77 Ry*. 78    Ry*. 79 linii zbieżnych łub I
fotografowanie architektury zagadnienie perspektywy rzutuje na ostateczny wynik zdjęcia, na jego ch
dsc0000426 Co to jest j u n o i oo wpłyua na jego wielkość
32304 IMGF59 (2) szcchn* było pncśwladcsfolt o prwtomowjm charakterze okresu, I to nic tylko w dsiej
50492 przetw tyr str 5 niej niż w drugim trunzystorze, to napięcie na jego kolektorze bedzie ni
haft wstazeczkowy0044 Liście Każda roślina charakteryzuje się odmiennymi liśćmi. Barwa liścia, jego
fotografowanie architektury Rys. « zagadnienie perspektywy rzutuje na ostateczny wynik zdjęcia, na
fotografowanie architektury4 Rys. 76 linii zbieżnych lub ich przedłużeń. Na rysunku 77 linie (krawęd
fotografowanie architektury nie. fy- Fotografując ogólną sylwetkę budynku (całość) w perspektyw:® t
fotografowanie architektury problem oświetlenia jest dlatego tak istotny, te na zdjęciach wykonań p
fotografowanie architektury Ta właściwość perspektywy polegająca na zmianie rzeczywiatych wielkości

więcej podobnych podstron