Gennep Obrzêdy przejœcia2

Gennep Obrzêdy przejœcia2



V


pozostaje tabu do czasu, gdy - dziÄ™ki odprawieniu odpowiednich obrabuj staje siÄ™ noa (Å›wiecki, laicki)74. Owo zdjÄ™cie tabu. jeÅ›li chodzi o formÄ™ | dziaÅ‚ania. przypomina na przykÅ‚ad wyÅ›wiÄ™canie terytorium lub kobiet Ib*


homoganicawflo zespołu ceremonii - ceremonii zmiany siedziby0. Kaigy

bowiem do czynienia z obmywaniem, oczyszczaniem lub wspólnym btes&w* niem. Inne praktyki majÄ… natomiast na celu zachowanie domostw (uchronienie go przed zawaleniem itp.). I wyÅ‚Ä…cznie omyÅ‚kowo próbowano* których z nich odnajdować zdeformowane pozostaÅ‚oÅ›ci po ofiarach z obrzÄ™dach zdejmowania tabu. wyznaczania ducha opiekuÅ„czego. przentsuJ pierwszej Å›mierci, zapewnienia przyszÅ‚ego bezpieczeÅ„stwa nastÄ™powaÅ‚y r-wÅ‚Ä…czenia - uczta, rytualne odwiedziny, poÅ›wiÄ™cenie różnych części domu,? lenie siÄ™ Chlebem, solÄ… i napojem, wspólny posiÅ‚ek (we Francji zwyczaj inauguracyjnego przyjÄ™cia w nowym mieszkaniu nazywa siÄ™ zawieszeniem yt szaka"). JeÅ›li mieszkaÅ„cami sÄ… te same osoby, które postawiÅ‚y dom (naprzyj mÅ‚odzi małżonkowie z pomocÄ… rodziny itp.). rytuaÅ‚y te rozpoczynajÄ… siÄ™ czas rozpoczÄ™cia budowy.

RytuaÅ‚om wejÅ›cia (wkroczenia) do domu. Å›wiÄ…tyni itp. odpowiadajÄ… ryi^-, wyjÅ›cia (opuszczenia), które sÄ… albo identyczne, albo stanowiÄ… ich odmen# Za czasów Mahometa Arabowie, gdy wchodzili do domu i wychodzili z ne& gÅ‚adzrli dÅ‚oniÄ… figurÄ™ domowego bóstwa2* i gest ten miaÅ‚ - w zależnoÅ›ci oo jy* ? a cii - charakter obrzÄ™du wÅ‚Ä…czenia lub wyÅ‚Ä…czenia. Każdy pobożny żyd. Ä…^l przechodzi przez drzwi swojego domu. dotyka palcem prawej rÄ™ki mezuzy |n» ? fe pudeÅ‚eczko zawieszone na futrynie domu zawierajÄ…ce zwitek pergaminu materii z zapisanym czy wyhaftowanym ÅšwiÄ™tym imieniem Boga - Szacai*\

WG. -Journal oi the RoyaS Anthropołogical fnstitute’ 1008, L 38. s. 190.


1088. a. 481-482.


a następnie calu)e palec I mówi .Niech Par chrom twoje w^Soe i wyiSoe, tera/

11 na wiaMF*. Rytuał słowny towarzyszy tu więc rytualnym gestom.

Natoży zauważyć, że najczęściej tylko wejÅ›cie główne zostaje poÅ›wiÄ™cone I podczas specjalnego obrzÄ™du. Dzieje siÄ™ tak dlatego, ze wychodzi ono na odpowiedniÄ… stronÄ™ Å›wiata tub dlatego, że tylko ono jest miejscem rytuałów wejÅ›cia i i wyjÅ›cia (pozostaÅ‚e drzwi i okna nfe majÄ… już charakteru marginesu miÄ™dzy Å›wiatem domowym a zewnÄ™trznym). StÄ…d upodobanlo zÅ‚odziei do wdzierania siÄ™ do domu przez inne wejÅ›cia niż drzwi główne (mam na myÅ›l cywilizacje inne niż nasza). StÄ…d także zwyczaj wyprowadzania zwÅ‚ok wyjÅ›ciem tylnym albo przez okno, obowiÄ…zek wnoszenia martwych daÅ‚ Å›wiÄ™tych zwierzÄ…t wyÅ‚Ä…cznie przez i okno lub przez dziurÄ™ w Å›cianie, a także tradycja każąca kobietom w dąży lub podczas menstruacji wchodzenie do domu i opuszczanie go jedynie przez boczna wejÅ›cie. Cel tych rytuałów jest oczywisty: me dopuÅ›cić do skażenia przejÅ›cia, które, oczyszczone podczas specjalnego obrzÄ™du, musi już na zawsze pozostać czyste. W konsekwencji nie wolno na nie spluwać, deptać go itd.

Sakralny charakter progu odnajdujemy niekiedy we wszystkich progach znajdujÄ…cych siÄ™ w danym domostwie. W Rosji widziaÅ‚em domy, w których na progu każdego pokoju byta przybita maÅ‚a koóska podkówka używana jako I Ochrona obcasów. W tych samych domach każdy pokój miaÅ‚ wÅ‚asnÄ… ikonÄ™.

Podsumujmy. By zrozumieć rytuały związane z progiem, należy pamiętać, że próg jest tylko jednym z elementów drzwi i ze większość tych obrzędów należy rozumieć jako bezpośrednie i fizyczne lytuały wejścia l wyjścia, a więc jako rytuały przejścia.

Zob. Horny Ciay Thrabult The ThreshokJ Comanł, s. 69-70 (Syria).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Gennep Obrz?dy przej?cia8 przejdźmy (oraz do ponownego włączenia. Dosyć często w szaeeMj^ opisach
Gennep Obrz?dy przej?cia7 * pozostawionymi kobietami. jeśli xaś łych warunków n»o przyjmują. nl»;
Gennep Obrz?dy przej?cia0 od dwóch do pięcw miesięcy po zamieszkaniu młodych razami je* na od teg
Gennep Obrz?dy przej?cia9 puny•doprowadzony do stanu nadwrażliwości. (2) zasypia l umiera: G0 sza
Gennep Obrz?dy przej?cia0 z jednej sytuacji społecznej do innej, ułatwiają owo przejście albo war
Gennep Obrz?dy przej?cia1 10. Wnioski l tak oto doszliśmy do końca krótkiego przeglądu ceremonii,
Gennep Obrz?dy przej?cia2 gratteznte, wyżej wspomniane podobieństwa pojawią sio nieuchronnie, gdy
Gennep Obrz?dy przej?cia0 o charakterze bezpośrednim, dzięki któremu opuszcza się jeden śwliu, cz
Gennep Obrz?dy przej?cia1 ■etnycfi obrządów. różane słę z wrogim światem, by następnie •(Uauk
Gennep Obrz?dy przej?cia1 p trzy manio w okwM przejściowym. a następni© ponowna włączania do
Gennep Obrz?dy przej?cia6 narzucą się dziecku, sprawia. Iż ton rytuał wyłączenia** staja stfjsdno
Gennep Obrz?dy przej?cia2 Bema pierwszy obrzęd inicjacji odprawia się, gdy chłopiec ma pięć lat,
Gennep Obrz?dy przej?cia9 lub trzy miesiÄ…t
Gennep Obrz?dy przej?cia6 wyKonu/e rodzinne pieśni I tance. Następnie, w Imieniu przodków, dar*/,
Gennep Obrz?dy przej?cia8 wana". to znaczy zaprowadzona do oberży (Inno) niż ta, w którw wyv

więcej podobnych podstron