Gennep Obrzêdy przejœcia2

Gennep Obrzêdy przejœcia2



Jak Å‚atwo zauważyć, rytuafy inicjacji pojawiajÄ…ca siÄ™ w iraterÄ…cfj sktch w ogólnym zarysie odpowiadajÄ… sekwencji obrzÄ…dów, Które do tÄ… Oo.;^ staÅ‚y tu omówione. TÄ… samÄ… sekwencjÄ™ odnajdujemy w udromstyzcAwÄ…i zorne) Å›mierci oraz nastÄ™pujÄ…cym po niej zmartwychwstaniu nowicjusza, w cjÅ‚ orfkiznej. w obrzÄ™dach Inicjacji trackich, wspólnot religijnych, w oiÄ…J? dlonizyjsfcich I kulcie- Mitry** (Inicjacja podzielona na etapy), Attisa, AdomttJ? dy Å›p. ObrzÄ™dy inicjacji praktykowane przez .bractwo Irydy* sÄ… Po*B2^J znane, a .przejÅ›cie przez żywioÅ‚y" które opisuje Apulejusz*. wyraża ideÄ™ neofity nawet lepiej niż podróż przez Hades77. Albowiem idea przejÅ›cia po** wloty zakÅ‚adaÅ‚a, że nowicjusz podlega! w pewnym sensie unicestwieniu. b> ^ tworzyć siÄ™ potem jako nowa osoba.

TÄ™ samÄ… myÅ›l odnajdujemy w obrzÄ™dach inicjacji praktykowanych wv/.fc* Attisa. PragnÄ™ przypomnieć, że Attis, Adonis l inne bóstwa zwiÄ…zane z wegnij roÅ›lin umierajÄ… jesleniÄ… i odradzajÄ… siÄ™ wiosnÄ…. W zwiÄ…zku z tym ceremoi*^ prawtane ku ich czci zawierajÄ… zawsze pewien zbiór aktów rytualnych: |1J mK. czÄ…tku odbywa siÄ™ dramatyczne przedstawienie owej Å›mierci, której townyg^ rozmaite żaÅ‚obne tabu — lament, rozpacz itp.: (2) potem nastÄ™puje okna ^ ÅšCÅ‚owy, gdy zamiera normalne życie; (3) w koÅ„cu dokonuje siÄ™ zmartwych* nie lub raczej odrodzenie. Schemat ten drobiazgowo opisali Mannhardi I ft®*' oraz ich uczniowie. Nie zauważyli oni jednak, że caÅ‚y ten ceremonia} Jest v*mt cjÄ… rytuałów przejÅ›cia o charakterze kosmicznym, religijnym i gospodarce a obrzÄ™dy te stanowiÄ… zaledwie czÄ…stkÄ™ o wiele szerszej kategorii, którÄ… nótc, książka próbuje zdefiniować. Albowiem Å›mierć, okres przejÅ›ciowy i znrnuyo wstanie sÄ… także nieodÅ‚Ä…cznym elementem ceremonii ciąży, porodu, inlcjocip przed zajÄ…cei wstÄ…pienie do spoÅ‚ecznoÅ›ci o charakterze nierolniczym, narztoe

â– * Na temat inicjacji w siedmiu etapach oraz przejÅ›cia duszy neofity przez mo«v» planetarnych zob. Franz Valery MartÄ™ Cumoot. Las rafrgions orionrafos. s 29MOOin także przypisy

n Szczegółowe różnico miÄ™dzy misteriami Izydy a misteriami elouzyÅ„skimi ponoÅ› KaraÅ‚ Handnk Eduard do Jong. zob. Oas antika Mysterienweson, s. 53-54 Natanem róży przez kranÄ™ zmarÅ‚ych zob Philippe de Fólice. L aufra mondm. Mymos atltgmm M purQutoiro de saÅ›nt Patriom. Pens 1906. Do Felice nio zauwazyt jednak.za om m cendy w niektórych przypadkach mogÄ… byó pozostaÅ‚oÅ›ciÄ… ustnych przekazów Odro* cych rytuałów mtcjecji Nie naÅ‚oży bowiem zapominać o tym. ze podczas tych eona* neirzowie ceremonii, mÄ™drcy I nauczyciele wygÅ‚aszajÄ… formuÅ‚y relacjonujÄ…ce to en rr. czÅ‚onkowie „spoÅ‚ec enoSc*' w danym momencie robiÄ…. Na ten temat zob. AmokÅ‚wwOw* nep. Myfhas ar Mgandas €t'Austra!io. rozdziaÅ‚ 9: Mytha er r/te, na lemat caÅ‚ej leorii* rozdziaÅ‚ S wnajTÄ… książki

» Zob. łamwe Goorgo Frater. Adonis, Attis. Osina. a. 229-230.

• Zob hputajusr. Matmmortoty skro Hory osioÅ‚. tÅ‚um. Edwin JÄ™drtoewtcz. w: .W» motfory a*Oo Hory osioÅ‚. Apoiogki. osy* w odronla wirnsnaf KsiÄ™ga o magii. Winowi 1909. la 11 - przyp. rad. nauk.

ctwa. AJubu oni pogrzebu*. JeÅ›a przyjmiemy, te Mat unm. by atf potem odrodzić, musimy także uznać, ze podczas rytuałów r»ctocÅ› towarzyszÄ…cych tego kultowi przyszÅ‚y Czciciel Atilsa także musi umrzeć i ner odąć wÄ™ na nowo (i) po przez post oczyszcza on swoje olaÅ‚o ze Å›wlactoch nieczystoÅ›ci: (2) ja I pÄ…s ze Å›wiÄ™tych przedmiotów (bÄ™bna l cymbałów): (3) nastÄ™pnie schodzi do wykopanego doÅ‚u, od stóp do głów polewa siÄ™ qo krwiÄ… byka zÅ‚ożonego w ofierze tut nad rem*: (4) przez kilka dni, tak jak niemowlÄ™, karmi siÄ™ go wyÅ‚Ä…cznie mlek tera Wydaje mi siÄ™, Iz z tego faktu możne wywodzić przekonanie, ze ow krwawy lytuaÅ‚, w którym chÄ™tnie wkÅ‚zl siÄ™ podobieÅ„stwo do obrzÄ™du chrztu (w rozumieniu chrzeÅ›cijaÅ„skim) majÄ…cego na calu zmazanie grzechów (przekonanie to opiorÄ… *Ä™ w dużej mierze na komentarzach takich autorytetów KoÅ›cioÅ‚a, jak Klemens Aleksandryjski lub lulius Firmicus Maternus), miaÅ‚ przede wszystkim sana o wiele bardziej bezpoÅ›redni I wrÄ™cz fizyczny. UkazywaÅ‚ bowiem wychodzÄ…cego z doÅ‚u neofitÄ™, caÅ‚ego umazanego we krwi. niczym noworodek wychodzÄ…cy z wnÄ™trz-noÅ›d swej matki.

WpÅ‚yw kultów azjatyckich, greckich I egipskich sprawiÅ‚, że wspólnota pierwszych chrzeÅ›cijan, poczÄ…tkowo bardzo jednorodna, zaczęła siÄ™ stopniowo rloe-06 na grupy, które odpowiadaÅ‚y poszczególnym stopniom misteriów"'. ObrzÄ™dy przyjÄ™cia do wspólnoty powoli siÄ™ komplikowaÅ‚y, az w koÅ„cu zostaÅ‚y akadyliko-wane w Ordo baptisml (poczÄ…tek IX wieku) i w Sakmmertaraj getoz/aćsAAw DoÄ™-ki bardzo dynamicznemu rozprzestrzenianiu siÄ™ chrzaÅ›afwtstwa szybko przyjÄ…Å‚ eÄ™ zwyczaj chrzczenia dzied, ale sam rytuaÅ‚ zachowaÅ‚ wiato eiementow odpowiadajÄ…cych ceremonii przeznaczone] dla dorosÅ‚ych. I Toma -ostatniemu poÅ›wiÄ™ cÄ™ teraz nieco uwagi. Pierwszym stopniem wtajemniczenie byt katechumenat By do niego przystÄ…pić, należaÅ‚o przejść przez nastÄ™pujÄ…ce obrzÄ™dy: (1) wypÄ™dzania zÅ‚ego za pomocÄ… egzorcyzmów: (2) kreÅ›lenie znaku krzyza na czoÅ‚a; (3) po-danie soli uprzednio poddanej egzorcyzmom. Jak widać, obrzÄ™dy te nie majÄ… juz lak bezpoÅ›redniego charakteru jak u niektórych ludów mniej cywilizowanych, ale jednoczeÅ›nie stajÄ… siÄ™ bardziej animistyczne, tak jak obrzÄ™dy n«ku*ych aftykan-Stoch plemion czy Indian amerykaÅ„skich*2. Pierwszy z obrzÄ™dów to rytuaÅ‚ wytÄ…-

*    Zob. rozdziaÅ‚ 9 niniejszej książki

*    Nie ma tu miejsca na omawianie obrzÄ™dów cauroboAUm (ofiara z bykaj i ciÅ‚obeikM [ofiara z baranaj. jednak wydaje mi siÄ™. iż żadna z ich dotychczasowych jntorpery ne jad wyrerarrzBjÄ…ce. zważywszy podobiahtowo do nlaktorych ryiudOw ludów miaÅ‚ cyw» zwanych oraz to wszystko, co już powtedoefifimy na lemat rytuałów przajAoa

" Ztib przywoływane |uż praca Eugfine'a Goblela d'AMalU. Salomona Relnacha t Franza Wśr/ego Maha Cumom* zob także Edmr Hatch. TheHterwacrfOeairftlfr-as ma Usagos upon (fta Chrfsflan Church, London 1831 otm Loura Manę Onot Ou-chesne Los ortgmes du culio cMHton. Parła 1902.

*    NO temat pochodzenia tych rytuałów animistycznych zob. Edwm Matce Jkeirdhy ence ot Gfoek Ideas. s. 20. przypis 1; Salomon Reinach. Cu*** mym Å›f reÅ‚gwna. 12, a 369*381 (fiórenuntetfo).

OWWWlnJCIW


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak łatwo zauważyć metody te różnią się wagami jakie przypisuje się metodom majątkowym (czyli różnią
Gennep Obrz?dy przej?cia3 Om rytualna przechadzka po terytorium całej społeczności ogólnej, r^w j
Gennep Obrz?dy przej?cia0 6.Obrzędy inicjacji Dojrzałość fizyczna i dojrzałość społeczna. Obrzoza
Gennep Obrz?dy przej?cia2 Bema pierwszy obrzęd inicjacji odprawia się, gdy chłopiec ma pięć lat,
Gennep Obrz?dy przej?cia1 uświęceni. a przez to nietykafn: i niebezpieczni - niczym bóstwa Roiacg
Gennep Obrz?dy przej?cia1 van GennepObrzędy przejściaSystematyczne studium ceremonii O bramie i p
Gennep Obrz?dy przej?cia2 i. Klasyfikacja obrzędów Rzeczywistość prolanum a rzeczywistość sacrum.
Gennep Obrz?dy przej?cia3 Społecznościami. przekraczającymi oranłce spofoczeństw wyznawcy lol©m
Gennep Obrz?dy przej?cia5 I liniLIUTEKht ooooo/l Najogólniej rzecz Piorąc. podstawą „bractw* magi
Gennep Obrz?dy przej?cia1 as rli ig&g s.ęff i-i § !•§ ■flllmmmm i i*lf
Gennep Obrz?dy przej?cia9 puny•doprowadzony do stanu nadwrażliwości. (2) zasypia l umiera: G0 sza
Gennep Obrz?dy przej?cia0 Te ostatnie odnajdujemy tak z o w obrzędach zmartwychwstania I reinkarn
Gennep Obrz?dy przej?cia0 z jednej sytuacji społecznej do innej, ułatwiają owo przejście albo war
Gennep Obrz?dy przej?cia1 10. Wnioski l tak oto doszliśmy do końca krótkiego przeglądu ceremonii,
Gennep Obrz?dy przej?cia2 gratteznte, wyżej wspomniane podobieństwa pojawią sio nieuchronnie, gdy

więcej podobnych podstron