IMG46

IMG46



46 'Uf. Metody wychowania

Kotłowski K., Aksjologiczne podstawy teorii wychowania moralnego, Warszawa 1976.

Kotarbiński T., O pojęciu metody, Warszawa 1957.

MUSZYŃSKI H., Zarys leońi wychowania, Warszawa 1977.

PlOTROWJAK E.,Metody wychowania, [w:] A. TCHORZEWSKI (red.), Wychowanie w kontekście teoretycznym, Bydgoszcz 1993.

Strei.au J., Jurkowski A., Putkiewicz Z., Podstawy psychologii dla nauczycieli, Warszawa 1977.

Wojnar 1., Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1976.

Formy pracy wychowawczej

W teorii i praktyce pedagogicznej znanych jest wiele form pracy wychowawczej. Niektóre z nich stosowane są systematycznie przez wychowawców, inne tylko okazjonalnie. Dla wychowawcy ważne jest uświadomienie sobie, jaki cel chce osiągnąć, wprowadzając określoną formę wychowania.

ZaJfonny wychowania, można uznać „bliżej skonkretyzowane sposoby postępowania wychowawczego, czy U są one bardziej szczegółowym, a niekiedy wręcz drobiazgowym opisem metod wychowania, ukazują praktyczne ich zastosowanie w działalności pedagogicznej” (M. Łobocki 1992, s. 99).

Formy "wychowania określa się też jako* techniki wychowawcze (M. Łobocki 1990, s. 8), odnoszące się do pracy indywidualnej, zespołowej i zbiorowej z uczniami.

M. Łobocki [ibid., s. 11) proponuje różnorodne formy pracy wychowawczej, m.in. formy oddziaływań: werbalnych, niewerbalnych oraz doraźnych. Oparte są one na formach zbliżonych do oddziaływań psychoterapeutycznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów oraz ich sytuacji szkolnej.

1. Formy oddziaływań werbalnych

Polegają one na słownych, czyli werbalnych interakcjach między nauczycielem a uczniami oraz między samymi uczniami. Można tu wyodrębnić technikę „burzy mózgów", techniki sondażu opinii o uczniach, technikę swobodnych tekstów i trening spotkaniowy.

mósgów n*F    '.'«-T-^0sS

Technikę tę wykorzystuje się najczęściej podczas poszukiwania rozwiązania problemu, który budzi zaciekawienie większości grupy. Po postawieniu (zgłoszeniu) pytania lub problemu grupa bez zastanowienia podaje propozycje, które przychodzą im do głowy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG42 38 III. Metody wychowania Drugi poziom (metody: podporządkowanie-narzucanie, informowanie--pe
IMG41 30 III. Metody wychowania Upraszczając, można powiedzieć, że metoda jest pewnym sposobem dzią
IMG43 40 III. Metody wychowania —    przydzielanie funkcji i ról społecznych,—
IMG44 42 III. Metody wychowania tzw. wiedza generatywnąj Opierając się na tej koncepcji, autor prop
IMG45 44 III. Metody wychowania >Metody kształtowania grupowych wzorów żyęia ; Wzory życia mogą
Uniwersytet Rzeszowski MaszczakT.: Metodyka wychowania fizycznego. Warszawa 1995. Pilicz S.: Pomiar
16738 IMG?46 (2) Egz. nr 1BADANIA DAKTYLOSKOPUNE 3 Metody badań. Do ujawnienia śladów linii papilarn
16. Metody wychowania małego dziecka w zróżnicowanym. 46.    Binczycka, Jadwiga : Mię
img046 46 4. Metody minimalnoodleglościowe p(x,x<k) = 0. pokrycia punktów W podstawowym wariancie
IMG46 Ł    Sd-p^eeH(kM -2q£~    £--2.lo» HP« r 1 200^   &nb

więcej podobnych podstron