IMG)86

IMG)86



korzeni mego bytu. — Tylko jako trup mogłam była dojść do jednodźwięku z niewspółmiernym otoczeniem. — Pragnąc nakłonić się do tych ludzi, sterczałam między nimi jak drzewo objedzone przez chrabąszcze, krążyłam jak zgasła planeta w absolutnej próżni nerwowej. — Duch uciekał ze zdumionego ciała, w pustym mózgu rozlegały się idiotyczne echa okolicznego zgiełku, oczy stawały mi kołem, nieprzezwyciężone ziewanie darło się na usta, stygłam jak na mrozie, uczuwałam zmęczenie większe niż po najfor-sowniejszym marszu lub pracy, obumierałam, — a gdzieś w głębi mojej odbywał się jakiś nieustanny kreci trud, dostępny mej świadomości na podobieństwo szmeru źródeł podziemnych.----A ta

martwota, niemożność przełamana swej natury były jednym z nieprzeliczonych powodów mej rozpaczy, — tę nudę brałam za najpewniejszy dowód swej niemocy i staczałam z nią obezsilające boje, jak chory na tyfus z duszącą go zmorą.

Po długiej męce zrozumiałam nareszcie istotę tej martwości i jęłam wynajdować nowe sposoby zbratania się z gromadą. — Dostrajanie się do jedno-dźwięku było poniżające i płonne, lecz pozostawała możliwość ZHARMONIZOWANIA swej jaźni z duszą zbiorową. — Wiedziałam już, że zgoda między tym tłumem a mną może być tylko pozorna, utrzymywana przez moją hipokryzję; wiedziałam, że nas dzieli przepaść dwu ras zasadniczo sobie wrogich, — instynktowa nienawiść bawołu dla tygrysa. — A jednak

ciągnął mnie do niego, jako do jedynej, przystępnej mi zbiorowości, instynkt gromadny, równie bezwzględny w szukaniu zaspokojenia jak głód i zmysły — i, jak głód i zmysły, umiejący maskować prosty popęd rajskimi urokami. — Mówiłam sobie, że komunię duchową zastąpić może rozkosz władania mot-łochem; — że obcowanie intelektualne zresztą jest tylko cząstką życia międzyludzkiego, którą, ostatecznie, poświęcić warto dla całości; — głuszyłam szept intuicji, ostrzegający przed fałszywością tego rozdziału treści jednorodnej ducha, — i, odrzucając jako beztreściową wydzielinę ich świadomość ubogą, tępą i naiwną, — zamyślałam żyć z ich impulsami, jak w menażerii, wśród odmiennych, lecz bogatych typów zwierzęcych. — Niektóre zwłaszcza okazy nęciły mnie nieprzepartym czarem jakichś pokus prawie przeciwnych naturze. — By się do nich zbliżyć, wpadałam na pomysły maskaradowe. — Jak Jowisz grecki zamieniałam się w byka i łabędzia, by posiąść te przepyszne twory ziemi; — odrzucałam precz skrzydła fregacie, by pójść w tan z bażantami i strusiami; — przyćmiewałam w sobie umyślnie blask bóstwa, by ich olśnieniem nie przerazić, nie odegnać od siebie; — ja, drapieżnik, brałam na się skóry owcze, tłumiłam swój ryk w łagodnym beku i naprężonym muskułom skradających się nóg dawałam pozór nie-dbałości i zmęczenia, by móc się zakraść w samo serce stad żyjących i uciec stamtąd do lasu, trzymając w paszczy „najsmaczniejsze jagnię”.

347


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
34574 IMG52 (4) 76 mógł powstać tylko jako wynik oddziaływań reformacji — czy też wręcz, że kapital
IMG42 Limfocyty B ■    powstają w szpiku kostnym jako prc B opuszczają szpik i
IMG06 thumb Rozdział 4 niej 140 U jako wyższość, szlachectwo. Michel należy do tej wyższej, (uprzyw
IMG86 9 - 9 - B. WYKONANIE. ĆWICZENIA t. Zdjąć pokrywę badanego licznika i odnaleźć elementy Błuóąc
DSC04612 121 ARYSTOTELES 11 Ml ys lu ludzkiego leży, że — przeciwnie — tylko przez znajomość -JSnui
DSC04612 121 ARYSTOTELES 11 Ml ys lu ludzkiego leży, że — przeciwnie — tylko przez znajomość -JSnui
IMG86 (9) 9 n SUBSTYTUCJA; Transport jako całość nie podlega substytucji mogą natomiast jej podlega
IMG86 Separację stosuje się wówczas, gdy urządzenia ręczne dostępne tylko«    jjj
IMG86 Separację stosuje się wówczas, gdy urządzenia ręczne dostępne tylko«    jjj
IMG08 (3) Przyrost masy w czasie di jako różnica mas wpływających i wypływających w kierunku osi x
Img86 (2) 40. Dwie alegorie Wiary, kościół p.w. św. Stanisława. Chyby, koniec XVI w.
IMG86 Ó :‘ dorośli - obfite złuszczanie na podłożu zapalnym na skórze owłosionej głowy,

więcej podobnych podstron