IMG18

IMG18



Bliżej Przedszkola ■ wrzesień 9.84.2008


Uważamy, iż dla zrównoważonej przyszłości państwa, społeczeństwa i indywidualnego człowieka, niezbędne jest:

I) Włączenie wychowania przedszkolnego w system kontrolowanej przez państwo edukacji, na wzór usytuowania przed rokiem 1990 jako pierwszy, powszechny jej etap w strukturze.

2) Ostateczne rozwiązanie (także konstytucyjnie) edukacyjnego usytuowanie dzieci sześcioletnich w systemie nauki szkolnej w odpowiednio do ich potrzeb przygotowanych warunkach, z pełną powagą i odpowiedzialnością wobec wartości dzieciństwa dla przebiegu żyda człowieka.

3) Zagwarantowanie pełnowartośriowej edukacji dzieciom młodszym (3/5-letnim), w odpowiednio do ich potrzeb zorganizowanych instytucjach, z uwzględnieniem kontekstów ich żyda.

4) Na mapie edukacyjnej mogą i powinny znaleźć się także prywatne instytucje wychowania przedszkolnego, OBOK, a nie ZAMIAST państwowych.

5) Powoływanie alternatywnych form wychowania przedszkolnego na obszarach uniemożliwiających funkcjonowanie przedszkola. Formy te jednak nie mogą ograniczać dostępu dzied do zagwarantowanych podstawą programową treści jako minimum cywilizacyjnego. Każde ich ograniczenie zagraża analfabetyzmem cywilizacyjnym.

6) Do prowadzenia pracy edukacyjnej powinni być zaangażowani w pełni wykształceni nauczyciele (najlepiej na poziomie magisterskim), bez względu na formę in-

s*ytuci' ' jej lokalizację. Taki obowiązek powinien być nałożony na samorządy terytorialne.

7)    Środki finansowe państwa przeznaczone na edukację powinny „iść za dzieckiem”. Uzależnianie funkcjonowania form wychowania przedszkolnego od „dobrej woli" i zasobnośd samorządu lokalnego, przy niskiej jeszcze (niestety) świadomośd społecznej war-tośd dzieciństwa dla całośd żyda człowieka i społeczeństwa, zagraża zbyt dalekim zróżnicowaniem szans edukacyjnych.

8)    Uczynienie działań na rzecz podnoszenia jakośd i dostępność edukacji w dzieciństwie i dla dzieciństwa priorytetem państwa.

9)    Pozostawienie dzied sześdoletnich w budynkach przedszkolnych, dobrze przygotowanych dla realizacji procesu wspierania tych dzied w ich rozwoju, zamiast lokowania ich w nieprzyjaznych warunkach szkolnych.

10)    Propagowanie niezwykłość dzieciństwa dla losów indywidualnych człowieka i losów społeczeństwa, z wykorzystaniem do tego celu publikatorów ogólnopańs-twowych, jak i resortowych MEN, wizytacji, a także urzędu Rzecznika Praw Dziecka

Stanowisko Zespołu Edukacji Elementarnej KNP PAN w sprawie wychowania przedszkolnego dzied w Polsce

dr hab. Danuta Walaszek, prof. AP w Krakowie

Zespół Edukacji Elementarnej

Zespół został powołany w ramach Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, kierowanego do roku 2007 przez Profesora Tadeusza Lewowickiego, obecnie przez Profesora S.Kwiatkowskiego, Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, mającego siedzibę w Warszawie przy uL Górczewskiej 8.

Zespołem EE kieruje od czasu nowych wyborów do KNP kieruje Pani Profesor Dorota Klus-Stańska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, członek KNP, która przejęła zadania od Pana Profesora W.Pusleckiego.

W skład zespołu wchodzą pedagodzy z licznych ośrodków akademickich z kraju (33 osoby). Podejmujemy zadania związane z badaniami warunków edukacji, z metodologią pedagogiki, jak również z łącznością teorii i praktyki edukacyjnej. Zespół nie posiada stałej siedziby, spotkania odbywają się rotacyjnie w różnych ośrodkach akademickich w kraju.


Stanowisko w sprawie wychowania przedszkolnego dzieci w Polsce rozesłane zostało do:

1.    Polityka

2.    BLIŻEJ PRZEDSZKOLA - wychowanie i edukacja

3.    Wychowanie w przedszkolu

4.    Głos Nauczycielski

5.    Prasy lokalnej w woj. lubuskim

6.    Prasy lokalnej w kujawsko-pomorskim

7.    Prasy lokalnej w zachodniopomorskim

8.    Kancelarii Premiera RP

9.    Kancelarii Prezydenta RP

10.    Kancelarii Sejmu

11.    Kancelarii Senatu

12.    MEN

13.    Biura Rzecznika Praw Dziecka

14.    Instytutu Spraw Publicznych



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG43 * Bliżej przedszkola i szkoły Zdarza się, że dzieci wolniej rozwijające się natrafiają na
IMG14 Bliżej Przedszkola ■ 4.91 kwiecień 2009 dziecka w zakresie edukacji szkolnej. Na tej podstawi
IMG21 Bliżej Przedszkola Wnioski: 1)    Umożliwić wszystkim dzieciom równe szanse do
IMG33 Bliżej Przedszkola ■ 8.95 sierpień 2009 Podobi >    ■ konanie wyra/iła prof
IMG65 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA karabin, marginalizował Ich znaczenie społeczne, określił dzieciństwo jako
IMG62 BLIŻEJ PRZEDSZKOLAPrzyszłość Polski i Polaków kształtuje edukacja, od etapu przedszkolnego po
IMG64 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 7 tego „sklepu" w inny porządek „sklepu" dorosłego łączy się z s
IMG63 BLIŻEJ PRZEDSZKOLA stytutu Wychowania Narodowego. Jest również, Jako dawny dyrektor Biura ds.
IMG&33 mnk* o przedstawiono elementy budowy ucha człowieka oraz obszary słyszeniu i utrzymaniu równo
jesień(1) 2 wrzesień ■    Witamy w przedszkolu (01.09.2008) ■    Czyst

więcej podobnych podstron