IMGh08

IMGh08



114


Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzież*

wania wobec wychowawczych procesów wspomagania rozwoju. Młodzież oczekuje od wychowawców wsparcia w pozbawionym wysiłku zaspokajaniu własnych potrzeb. Frustracja oczekiwań prowadzi do zwiększenia zainteresowania ryzykownymi drogami osiągania sukcesów społecznych, lokowanych głównie w sferze materialnej. Powyższym zjawiskom towarzyszy narastająca częstość ekspozycji na występujące w codziennym życiu i promowane medialnie wzorce picia alkoholu oraz stosowania agresji i przemocy w celu osiągnięcia materialistycznie rozumianego sukcesu życiowego. Skutkiem owych tendencji jest systematycznie obniżający się wiek pierwszego kontaktu ze środkami odurzającymi oraz wzrost częstości zachowań dysfunkcjonalnych młodzieży (Porzak, Poleszak 2003). Stosowanie przez młodzież szkolną środków odurzających i przemocy nie jest jednak podstawowym zagrożeniem dla skutecznego realizowania procesu wychowania. Jest to raczej skutek zmian w strukturach wartości młodzieży.

Nauczyciele

W czasie reformy systemu edukacji w Polsce zaczęły zachodzić istotne zmiany w funkcjonowaniu nauczycieli. Zwiększyła się liczba niepaństwowych kolegiów nauczycielskich i wdrożono procedury kształcenia licencjackiego. Mimo gruntownego przeorganizowania kształcenia wyższego nie wprowadzono jednak dotychczas istotniejszych zmian w sposobie i treściach kształcenia dotyczącego rozwoju umiejętności wychowawczych nauczycieli. W zdecydowanej większości przypadków praktyczne umiejętności prowadzenia działań wychowawczych są uznawane za treści nieadekwatne do procedur kształcenia akademickiego. W efekcie nauczyciele nabywają umiejętności praktycznych już w czasie pracy oraz w trakcie zajęć w ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Nauczyciele licznie korzystają z dodatkowych możliwości kształcenia i biorą w nich udział niemal niezależnie od treści oferowanych im szkoleń. Wiąże się to z wymaganiami awansu zawodowego nauczycieli, promującego w zdecydowany sposób permanentne dokształcanie zawodowe (Kropiwnicki 2003). Oczekiwaniom władz oświatowych wobec procedur doskonalenia zawodowego nauczycieli towarzyszą wymagania dotyczące dokładnego dokumentowania wszelakich działań podejmowanych przez nich w pracy z młodzieżą.

Oprócz wymagań formalnych przed nauczycielami pojawiają się też oczekiwania społeczne werbalizowane głównie przez rodziców i media. Dotyczą one zwykle wymagania wysokiej efektywności radzenia sobie przez nauczycieli z nowymi zjawiskami w szkole, takimi jak stosowanie przez młodzież środków odurzających oraz brutalizacja relacji interpersonalnych. Szczególnie wyraźnie wymagania wobec nauczycieli są formułowane w systematycznie powiększającej się grupie szkół społecznych i prywatnych.

Liczne szkolenia oraz nowe oczekiwania wobec nauczycieli powodują wyraźny wzrost poziomu ich kompetencji dydaktycznych. Jest to wyraźna szansa na jakościo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGh10 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży wencjami zmian w sytuacji społeczno-ekonomi
71876 IMGh23 __    Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży 82------— — psyc
IMGh15 74 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży ubożenie społeczeństwa. Wydatki z budżet
IMGh06 _Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzią Takie ujęcie akcentuje indywidualizm i podąż
IMGh25 84 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży tyczna i społeczna nie jest pobierana z
IMGh27 86 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży Relacje między edukację na poziomie prze
57050 IMGh19 78 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i Problem zwiększania szans edukacyjnych dziec
IMGh17 ^_Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i niiod?;^ I w świetie udowodnionej w badaniach tezy,
IMGh21 80 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci j młodńgy 1 jest koncepcja tworzenia małych ośrodków
IMGh11 117 Robert Porjak - Wychowanie w szkole. Szanse i zagrożenia cia dzieci i młodzieży w środowi
IMGh12 118 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młmhirty nauczyciela, dlatego też nie ma wyodrębn

więcej podobnych podstron