IMGh11

IMGh11



117


Robert Porjak - Wychowanie w szkole. Szanse i zagrożenia

cia dzieci i młodzieży w środowiskach miejskich i wiejskich. Występują też gwałtowne zmiany na rynku pracy, związane z ograniczeniem dostępu do pracy i zmianami kwalifikacji wymaganych do skutecznego poszukiwania pracy. Zmiany demograficzne ukazują ujemny trend przyrostu naturalnego.

Powyższe tendencje wywołują pozytywne zjawisko ukierunkowania młodzieży na elastyczność i adaptację do zmian. Młodzi ludzie chętnie wchodzą w nowe, alternatywne prądy kulturowe i są coraz bardziej otwarci na możliwości aktywnego uczestniczenia w działalności społecznej i zawodowej odbiegającej od dotychczasowych wzorców i struktur społecznych. Coraz więcej inicjatyw prospołecznych odbywa się z aktywnym udziałem ludzi młodych. Towarzyszy temu znaczne rozszerzenie rodzaju dostępnych działań wychowawczych oraz zwiększenie atrakcyjności medialnej oferty edukacyjnej.

Jednak ze względu na deprecjację wartości pozamaterialnych występują też groźne tendencje do doraźności związków interpersonalnych i niewielka gotowość do włączania się w długofalowe aktywności prospołeczne. W postawach młodzieży coraz silniej uwidacznia się podleganie atrakcyjności udziału w akcjach medialnych. Utożsamianie pojęcia rozwoju z sukcesem materialnym i konsumpcyjnym przy jednoczesnej zmienności sytuacji społeczno-ekonomicznej prowadzi do poczucia braku stabilności i niepewności.

Zjawiskom tym towarzyszy degradacja społeczna dużych grup młodzieży, pozbawionych dostępu do korzyści wynikających z kultury informacyjnej, rozwiniętej w wyniku zmian społecznych w Polsce (Długosz 2003). Dotyczy to szczególnie młodzieży ze środowisk wiejskich. W grupie tej wyraźnie narasta poczucie braku szans na zmianę swojej sytuacji. Można przypuszczać, że taka sytuacja nie jest tylko pochodną procesów społecznych, ale także skutkiem szeroko rozumianych działań wychowawczych.

Sytuacja ekonomiczna

W ciągu ostatnich kilkunastu lat w dynamiczny sposób narasta w Polsce zjawisko rozwarstwienia poziomu materialnego. Widoczny przyrost ilości oferowanych na rynku dóbr materialnych nie łączy się z powszechnym wzrostem ich dostępności. Kilkuprocentowa część społeczeństwa doświadcza dobrej sytuacji materialnej, zdecydowana większość żyje w dyskomforcie materialnym. Tendencje rynkowe oraz zmiany polityki budżetowej doprowadziły do urynkowienia znacznej części edukacji, szczególnie sfer wiążących się z zajęciami pozalekcyjnymi. Zmianom tym towarzyszy spadek nakładów na cele socjalne. Sytuacja ta prowadzi do spostrzegania działań wychowawczych i edukacyjnych przez pryzmat finansowy. Coraz więcej osób uważa, że nauczanie i wychowanie jest wartościowe, jeżeli jest płatne (Nalaskowski 2001).

Nakłady przeznaczane na oświatę są zdecydowanie niższe niż w innych krajach Unii Europejskiej. Jednak wpływ poziomu finansowania oświaty na jakość działań wychowawczych nie jest jednoznaczny. Wychowywanie jest obowiązkiem każdego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGh07 113 Robert Porzak - Wychowanie w szkole. Szanse i zagrożenia Uczniowie Od wielu lat obserwuje
IMGh09 Robert Porzak - Wychowanie w szkole. Szanse i zagrożenia 115 wą zmianę rezultatów działania s
IMGh13 Robert Porzak - Wychowanie w szkole. Szanse i zagrożenia 119 Szkoła może również zwiększać mo
IMGh08 114 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzież* wania wobec wychowawczych procesów wspo
IMGh10 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży wencjami zmian w sytuacji społeczno-ekonomi
71876 IMGh23 __    Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży 82------— — psyc
IMGh15 74 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży ubożenie społeczeństwa. Wydatki z budżet
IMGh06 _Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzią Takie ujęcie akcentuje indywidualizm i podąż
IMGh25 84 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży tyczna i społeczna nie jest pobierana z
IMGh27 86 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży Relacje między edukację na poziomie prze
IMGh05 Robert PorzakWychowanie w szkole. Szanse i zagrożenia Zawarte w niniejszym artykule rozważani
57050 IMGh19 78 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i Problem zwiększania szans edukacyjnych dziec

więcej podobnych podstron