IMG42

IMG42



umieć posługiwać się rekwizytami (np. maską).

8.    Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec:

» umieć śpiewać piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe;

» dostrzegać zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyrażać je, pląsając lub tańcząc:

» tworzyć muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizować ją ruchem;

» w skupieniu słuchać muzyki, w tym także muzyki poważnej.

9.    Wychowanie przez sztukę — różne formy plastyczne:

» przejawiać, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;

» wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

» interesować się malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).

10.    Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych:

» wznosić konstrukcje z klocków i tworzyć kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), mieć poczucie sprawstwa (potrafię to zrobić);

» używać prostych narzędzi podczas majsterkowania;

» interesować się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym).

11.    Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń:

» rozpoznawać i nazywać zjawiska atmosferyczne, charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;

podejmować rozsądne decyzje i nie narażać się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody;

» wiedzieć, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji.

12.    Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt:

» znać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych;

» wiedzieć, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);

» wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wiedzieć w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

13.    Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną:

» liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego;

» wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;

» ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi;

» rozróżniać stronę lewą i prawą, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

» wiedzieć, na czym polega pomiar długości i znać proste sposoby mierzenia;

» znać stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

14.    Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania:

» określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumieć polecenia typu: narysuj kolko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

» uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

» dysponować sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

» interesować się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;

» słuchać np. opowiadań, baśni i rozmawiać o nich; interesować się książkami;

» układać krótkie zdania, dzielić zdania na wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby; wyodrębniać głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

» rozumieć sens informaqi podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

15.    Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne:

» wymieniać imiona i nazwiska osób bliskich, wiedzieć, gdzie pracują, czym się zajmują;

» znać nazwę miejscowości, w której mieszka, znać ważniejsze instytucje i orientować się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np, policjanta, strażaka;

» wiedzieć, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;

» nazywać godło i flagę państwową, znać polski hymn i wiedzieć, że Polska należy do Unii Europejskiej;

» wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG!42 (6) Niektórzy, rekrutujący się spośród osób, które wybrały jako swoją-dro-gę rozwoju duchoweg
46759 IMG 42 (6) 218 • Ksantos się mało wizerunków K. Patrz także Adrasteja, Ajgajon. Amatteja.
IMGp08 (2) i posługiwania się narzędziami (np. wysuwanie języka, przygryzanie warg, poruszanie nogam
mp 50035 Posługiwanie się uszkodzoną filtracyjną maską przeciwgazową MP-5 52.    W pr
IMG42 skrzepnięta i kurcząca się spoina nadtopione granice ziaren *knięcia na granicach ziaren stre
IMG42 JOWISZ (IUPPITER) 170 obcego wodza, zabitego w walce przez rzymskiego wodza. Świątynia Jowisz
CCI20111111013 posługujemy się elektrycznym równoważnikiem cieplnym wyznaczonym przez Joule’a i Len
DydaktykaKoncerty edukacyjne Wychowanie przez sztukę jest dziedziną, w której spełnia się ideał eduk
lastscan7 28 Praktyczna stylistyka - podstawowe zagadnienia państwa (np. językiem polskim posługuje
skanuj0125 (17) / wymogami higieny. Kie jest wskazane posługiwanie się przedmiotami codziennego użyt

więcej podobnych podstron