IMGˆ60

IMGˆ60



jeśli jest kompetentnym i świadom* uczestnikiem tego procesu.

Ocena zmian w systemie edukacji W ocenie programu reformy nauczyciele & chowujÄ… duży dystans. W ich opiniach na^ mat kierunku i przebiegu reformy oraz widywanych skutków zmian na jakość edukacji w Polsce przeważa niezdecydor? nie i daleko idÄ…cy sceptycyzm. Nauczyciele jedne zmiany akceptujÄ…, z innymi siÄ™ niezga-dzajÄ… lub bardzo czÄ™sto nie potrafiÄ… wyrazie jednoznacznej opinii. Generalnie popierajÄ… potrzebÄ™ reformowania edukacji i wprowś’ dzania zmian, nie sÄ… jednak przekonani o Å›ciwym kierunku tych zmian.

Bardzo krytycznie odnoszÄ… siÄ™ do strategii realizacji reformy, oceniajÄ…c jÄ… w 71V negatywnie. MajÄ… duże wÄ…tpliwoÅ›ci co do zakresu i tempa wprowadzanych zmian w obecnych warunkach, sprzeciw budzi również organizacyjny oraz finansowy aspekt realizacji reformy. Wydaje siÄ™, że jest to efekt obniżonego poziomu zaufania wielu nauczycieli, którzy brali udziaÅ‚ w niejednej (z reguÅ‚y nieudanej) próbie reformowania oÅ›wiaty W sytuacji, gdy wÅ‚adze inicjujÄ… kolejne zmiany edukacyjne, nauczyciele niezbyt chÄ™tnie je akceptujÄ… i odnoszÄ… siÄ™ do nich z dużą rezerwÄ….

WiÄ™kszość proponowanych i realizowanych zmian dotyczÄ…cych poszczególnych obszarów systemu edukacji (nowa struktura, zarzÄ…dzanie, programy nauczania, ocenianie, status zawodowy) jest oceniana przez nauczycieli w sposób ambiwalentny lub negatywny. Najbardziej przychylnie, biorÄ…c pod uwagÄ™ odsetek ocen pozytywnych, nauczyciele odnoszÄ… siÄ™ do reformy programowej oraz zmian w zarzÄ…dzaniu i finansowaniu edukacji.

Z badaÅ„ wynika, że ocena programu reformy edukacji prezentowana przez badanych nie ma istotnego zwiÄ…zku z ich statusem zawodowym. Niezależnie od miejsca pracy, poziomu wyksztaÅ‚cenia, stażu pracy i zajmowanego stanowiska opinie nauczycieli w tym zakresie sÄ… podobne. Ocena zmian nie różnicuje także badanych pod ka.tem uczestnictwa w realizacji zmian. Może to wynikać z faktu, że w badanej grupie prawie 80% ogółu ocen to oceny ambiwalentne, stÄ…d


10


kiego grodzkiego i ziemskiego, gostyniÅ„skie-go i sierpeckiego), w wylosowanych 37 szkoÅ‚ach różnego typu (szkoÅ‚y podstawowe, gimnazja, licea ogólnoksztaÅ‚cÄ…ce, szkoÅ‚y zawodowe). Wzięło w nich udziaÅ‚ 310 peÅ‚no-zatrudnionych nauczycieli, co stanowiÅ‚o 8.3 % populacji generalnej.

Znajomość programu reformy systemu edukacji

Analiza przeprowadzonych badaÅ„ pozwala stwierdzić, że nauczyciele w wiÄ™kszoÅ›ci znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia programu reformy systemu edukacji. Jednak informacje, którymi dysponujÄ… sÄ… w wielu przypadkach wybiórcze i powierzchowne. Najlepiej orientujÄ… siÄ™ w zmianach dotyczÄ…cych zarzÄ…dzania i finansowania edukacji oraz w nowym systemie oceniania uczniów. SÅ‚abo natomiast znajÄ… zaÅ‚ożenia reformy programowej i reformy strukturalnej polskiego szkolnictwa. WiÄ™kszość badanych wykazuje również sÅ‚abÄ… znajomość nowych zasad awansu zawodowego nauczycieli. Może to wynikać z wadliwego systemu przepÅ‚ywu informacji o zamierzeniach reformatorów lub Å›wiadczyć o tym, iż sami nauczyciele sÄ… głównie zainteresowani tymi zmianami, które bezpoÅ›rednio ich dotyczÄ…, które trzeba realizować tu i teraz. Niezbyt chÄ™tnie siÄ™gajÄ… po aktualne przepisy i dokumenty prawne.

Badania wykazaÅ‚y, że poziom znajomoÅ›ci programu reformy jest uzależniony od takich parametrów statusu zawodowego jak: miejsce pracy, staż pracy oraz zajmowane stanowisko. Zdecydowanie lepiej poinformowani sÄ… nauczyciele pracujÄ…cy w szkoÅ‚ach podstawowych i gimnazjach, z dÅ‚uższym stażem pracy (od 11 do 20 lat i powyżej 20 lat), a także osoby zajmujÄ…ce stanowiska kierownicze — dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół.

Poziom wyksztaÅ‚cenia badanych nie ma istotnego wpÅ‚ywu na ich zasób informacji o programie reformy. Wykazano również, że wyższy poziom znajomoÅ›ci programu reformy wÅ›ród nauczycieli warunkuje aktywniejsze uczestnictwo w realizacji zmian edukacyjnych. Znajduje tu potwierdzenie poglÄ…d, te czÅ‚owiek w sytuacji innowacyjnej chÄ™tniej i aktywniej angażuje siÄ™ w proces zmian,

Nowa Szkoła 8/2002


Wyszukiwarka