metafizyka5

metafizyka5



48 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej

znaczeniu, że składające się na nią pojęcia i sądy uzyskane są niezależnie od doświadczenia. Jest to aprioryzm w wersji teoriopoznawczej i metodologicznej. Aprioryzm ten nie przekreślił samej idei wiedzy racjonalnej zarysowanej przez Jończyków. Zadaniem wiedzy racjonalnej pozostało nadal badanie rzeczywistości w aspektach koniecznych, niezmiennych, z tą tylko różnicą, że podstaw tej konieczności szukano gdzie indziej, akceptowano też inne źródła poznania.

Jak już wspomniano, do parmenidejskiej koncepcji wiedzy racjonalnej nawiązał Platon i na niej zbudował swój negatywny stosunek do poznania doświadczalnego. Oto kilka cytatów charakteryzujących jego stanowisko wobec doświadczenia. „Jeśli kto z nas pragnie poznać coś w sposób czysty, musi się od ciała wyzwolić i samą tylko duszą oglądać rzeczywistość samą. A jak długo żyjemy, najbardziej chyba potrafimy się do poznania zbliżyć, jeśli możliwie wcale nie będziemy przestawać z ciałem, nie będziemy mieli z nim nic wspólnego”. Platon, idąc za przykładem Parmenidesa, nie dowierzał „ślepemu oku” i „uchu wtórzącemu dźwiękom”. W odniesieniu do badań astronomicznych udzielał następującej rady: „Te tam konfiguracje na niebie, bo to są przecież obrazki, uważać należy za bardzo piękne i bardzo wyraźne w swoim rodzaju, ale im daleko do prawdziwych ruchów, do prawdziwej prędkości i powolności istotnej w ich prawdziwej liczbie, daleko do wszystkich prawdziwych postaci ruchu, którym się ciała niebieskie ku sobie poruszają i poruszają to, co w nich jest. Te rzeczy można tylko myślą ująć, a nie wzrokiem. Jeżeli mamy się istotnie zajmować astronomią, to ten pierwiastek duszy, którego naturę stanowi myślenie należy rozwinąć tak, żeby z nieprzydatnego zrobił się przydatny”1. Analogiczne stanowisko zajmował w sprawie doświadczeń akustycznych. W nauce o harmoniach powie: „porównuje się pomiędzy sobą i mierzy się akordy słyszane i dźwięki, i znowu tutaj daremne trudy, podobnie jak w astronomii. Na bogów, to nawet śmieszne, bo mówią o jakichś tam ‘zagęszczeniach’ i przybliżają uszy do instrumentów, jakby polowali na dźwięk uciekający z domu sąsiada i jedni mówią, że jeszcze słyszą pośrodku jakiś ton i że to jest interwał najmniejszy, którym należy mierzyć inne odstępy, a drudzy spierają się, że już obie struny brzmią jednakowo, a jedni i drudzy wyżej stawiają swoje uszy niż rozum”.

Z przytoczonych przykładów wynika, że 1. empirystyczne stanowisko w tworzeniu się wiedzy racjonalnej było wówczas żywe, dokonywano nadal pewnej ilości systematycznych doświadczeń; 2. Platon nie pochwalał takiej metody. Opowiedział się jednoznacznie po stronie aprioryzmu i racjonalizmu parmenidejskiego. Stał się apriorystą i to w dodatku radykalnym, bowiem według niego jedynym źródłem wartościowego poznania było poznanie rozumowe, całkowicie niezależne od doświadczenia. Nadto uważał, iż jedynie aprioryczne pojęcia i sądy są istotnym składnikiem wiedzy o świecie.

Poddając szczegółowej analizie platońskie stanowisko dochodzi się do wniosku, że typowy dla niego aprioryzm jest genetyczny, a zarazem metodologiczny. O jego genetyczności świadczy to, że Platon widział źródła prawdziwej wiedzy jedynie w takich operacjach rozumowych, jak analiza intelektualna, dedukcja i intuicja intelektualna, których przedmiotem są idee. O metodologiczności zaś świadczy fakt, że jedyną procedurą poznawczą, za pomocą której wykazywał wartość osiągniętych wyników poznawczych były operacje umysłowe dotyczące ustalania znaczeń terminów2. W tej koncepcji filozofii, zgodnie zresztą z charakteryzującymi ją rozstrzygnięciami z zakresu metafizyki i teorii poznania, powstało wyraźne odróżnienie trojakiego rodzaju wiedzy.

1. O ideach i zachodzących między nimi relacjach. Była to wiedza czysto rozumowa, której twierdzenia mają charakter koniccznościowy i nazwana została: episteme. Wiedza ta miała charakter systemu apo-dyktyczno-dyskursywnego. Rozpatrywana w aspekcie funkcjonalnym sprowadzała się do szukania prawdy powszechnej i wiecznej, za pomocą czystego rozumowania. Sprowadzało się ono do porównywania pojęć apriorycznych i tez pod względem logicznej zależności, przy równoczesnym zastosowaniu analizy i syntezy. Procesy te składały się

1

Por. Platon, PaństM>o, t. II, tłum. Wł. Witwicki, Warszawa 1948, s. 529-530; por. także: B. Farrington, dz. cyt., s. 115-118.

2

Por. M. Hempoliński, Aprioryzm, w: Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, praca zbiorowa, Lublin 1987, s. 31 nn.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
metafizyka3 44 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej mi odkrył nerw wzrokowy i doszedł do wnio
metafizyka2 42 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej ny. Odpowiadając na pytanie: „z czego świ
metafizyka4 46 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej ści bytu, nie będąc bytem, musiałyby być
metafizyka6 50 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej na to, co Platon nazywał dialektyką. Było
metafizyka1 40 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej wości” bytu, ruchu i prawidłowości w filo
metafizyka7 52 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej piryści i aprioryści Arystoteles uważał,
meta2 20 Ogólna charakterystyka filozofii klasycznej archaiczne, pierwotne, tradycyjne, jako przeciw
5. Ogólna charakterystyka obiektu Pomieszczenia informatyków i serwerownia znajdują się na 6. piętrz
270 CZĘŚĆ CZWARTA Ponadto składają się na nią zajęcia o charakterze terapeutycznym oraz rozbudowane
496,497 o jej charakterze. Normatywne zasady składające się na nią są dwojaku • u rodzaju: a) normy
52836 scan 16. Złudzenia wizualne16.1. Ogólna charakterystyka złudzeń Klasyczna definicja złudzenia
skanuj0023 (3) 2b 23. OŚWIECENIE FRANCUSKIE jr Ogólna charakterystyka: Filozofia Oświecenia, której
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA OPRACOWANIA 1.1. WSTĘP Gmina Krasne położona jest na wschód od m. Rzeszowa
strukturalne. Cechą charakterystyczną FS jest to. że zajmuje się on projektami dotyczącymi infrastru
DSC00329 (15) Ogólna charakterystyka c.d. - występuje w warstwach cieczy i gazu, znajdujących się w

więcej podobnych podstron