metro i budowle podziemne8

metro i budowle podziemne8



Modernizacja centrów miast wiąże się nierozerwalnie ze zwiększaniem intensywności ich wykorzystania. Proces ten może przebiegać:

•. - poprzez zagęszczenie zabudowy,^

■■Ą - rozwój budownictwa wysokiego i głębokiego, czyli zwiększania pionowego wymiaai miasta, jak ma to miejsce w wielu krajach wysokorozwiniętych,

- z wykorzystaniem obu form.

ó Zagęszczaniu zabudowy, wg pierwszego modelu, powinno towarzyszyć zwiększane pionowego wymiaai przestrzeni zurba-J nizowanej poprzez wielokondygnacyjne podpiwniczanie budynków w celu wykorzystania tych piwnic na garaże, usługi oraz ^ pomieszczenia techniczne.

r . Szerokie lansowanie drugiego modelu w warunkach krajo \ wych w odniesieniu do budowli wysokich może spotkać się 1 z dużym oporem ze względów kulturowych i historycznej formy J zabudowy naszych i europejskich miast. Definitywnie dominuje j tu zabudowa kilkukondygnacyjna, a wyjątek stanowi Frankfurt nad Menem, Londyńskie City czy dzielnica lat De fance w Paryżu ^ oraz obecnie powstająca zabudowa Warszawy.

W polskich miastach można natomiast oczekiwać przychylności dla rozwoju budownictwa podziemnego, dla którego uogólnione zasady strefowania przestrzeni podziemnej, nawiązujące do tendencji światowych, przedstawiono w tab 2,

Rozwój budownictwa na większych głębokościach niż przedstawiono w tab. 2 jest także możliwy. Wydaje się jednak, że w początkowym okresie należy przede wszystkim uporządkować i rozwinąć zainwestowanie najpłytszych stref (szczególnie urządzenia sieciowe i komunikacyjne). Pozostawienie wolnych od zabudowy stref na większych głębokościach (powyżej 30 m) umożliwi w perspektywie realizację innych rozwiązań, wynikających z potrzeb rozwoju cywilizacyjnego (por. tab. 1).

Podsumowanie

1.    Realizacja programu stereoizacji centrów polskich miast wymaga tworzenia zintegrowanych, wielofunkcyjnych budowli podziemnych.

2.    Stworzenie warunków dla procesu stereoizacji miast musi. być poprzedzone przystosowaniem istniejącej infrastruktury podziemnej dla nowych potrzeb, co wymaga intensyfikacji badań w tym kierunku i ich wdrożeń, zmiany filozofii projektowania oraz stosowania nowoczesnych technologii i materiałów oraz innowacyjnych rozwiązań.

3.    Należy oczekiwać, że podstawowymi technologiami w urzeczywistnieniu procesu stereoizacji miast będą technologie bezwykopowe, a tworzywem konstrukcyjnym - beton.

4.    Opisane kierunki działań są zgodne z priorytetami badawczymi określonymi przez F.uropejską Platformę Technologiczną Budownictwa dla 7-ramowego programu europejskiego. ■


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
metro i budowle podziemne9 Linie metra Linie metra przewiduje się z zasady wzdłuż głównych arterii
metro i budowle podziemne1 Światowe doświadczenia w budowie tuneli w skałach zwięzłych Od wieków lu
metro i budowle podziemne2 ES : mmmmm. 3 mmmm mu: * . , , ■ v r j Pod rzeką
metro i budowle podziemne0 Zafety transportu samochodowego, takie jak: -- dostępność, umożliwiająca
metro i budowle podziemne6
metro i budowle podziemne3 UETLIBERG (^1} lockorg«ł)«in»łtf*ck« GjuCh    -— &nb
metro i budowle podziemne4 HERRENKNECHTFunele HighTeeh. Jako światowy leader, Herrenkneeht projektu
metro i budowle podziemne7 Warstwa ochronno-drenaiowa i dwukierunkowy. W trakcie realizacji zadania
metro i budowle podziemne0 realizacji zadania stosowane są nowoczesne rozwiązania technologiczne do
metro i budowle podziemne4 Fot 5. Cieśnina Beringa ~ mMf&e prapra^tur^cwej {zdjęde satelitarne)
metro i budowle podziemne1 Transport degraduje środowisko w trojaki sposób: -    po
metro i budowle podziemne2 Dlaczego budować pod ziemią? • Korzyści wynikające, z uwolnienia powierz
metro i budowle podziemne3 Rys. 4. Wizja artystyczna tradycyjnie rozwiązanej sieci podziemnej infra
metro i budowle podziemne5 Rys 2. Tunel na autostradzie w Finlandii ułatwiający przechodzenie zwier
metro i budowle podziemne0 teren TUNELE SZLAKOWEteren TUNELE STACYJNE a NT Wariant I teren a «c .i
metro i budowle podziemne2 ES : mmmmm. 3 mmmm mu: * . , , ■ v r . - V* A: A

więcej podobnych podstron