P1060439

P1060439



łrrfi ^sci^gnąt    wpływ a± do Kranie Zachodu


aalodryt m%m punkowi nBM(pca« Anbri (j n bi«N »*■*« «r

(I i09-«*33)ł (C*orr« caninu)

mwwmIj —»e dot»n oych od rc«uły fronty j


. |01R r< mnich benedyktyński Robert * Molcame Cfteauat koło Dijon rrefoe tmtwany klasztor. Jego s xo9>» zmienił czarny habit mnichów z Cluny wełny- Trzeci opat. Stefan Hardin® mt zakonu nazywany Karta miłoałerdzia I ,ic on ■■ i ■<    surowością w stosunku

aotoraefo wr klasztorach kl uniackich ych budowli wpi uwdfal kościoły bez ych Obowiązkowa praca fizyczna a klasztor, kierując się duchem aai prywatnych kościów t dziesięcin, jak dóbr kUaztornych za opłatą Cystersi sami kni^ini' « sów, odtąd ściśle oddziclo* Odizolowanie tej wspólnoty i surowość naboru.

ość św. Bernard*


Wielkanoc ISIS r. spowodowa-jby uuwo przyjętego. Bernard ■ rodzinie burgundzkicj -iy do swego rodu i środowiska, a do

1-ry-zni i przyjaciółmi; twoje

Pianm



■^^^Inycb osób apokrew-Otrzymstaranne wykształcenie —ił tf*«*»*- Biblię. Ojców Kościoła, i* dzięki czemu stał aię wybitnym ■ Uważał jednak, że wiedza Irsenwiał mię pysze umysłu zarówno opartą na niej niczależ-biędy doktrynalne Uważał, te depozyt wiary wyjaśniania pozornych sprzeczam pnałnj j w ania atię rozumem przy studiowaniu SwiętrgP B Tradycji Powoływał się na tekaay tworaye durrenia/rj, i posługiwał aię nadzwyczajną clokwcnclą-bardtirj wraatiwym na świadectwa przeszłości nis i odkrycia. W    —m sposób bronił porządku

P«P*< ■asie §4


_ podziału świata na stany, podziału ta dysponowania „dwoma mieczami” prze;

sriata został ustalony prze* Bo*»i

uważał iw. Augustyn, św. Izydor z Sewilli czy Alkuin. Wystarczy wyplenić wady ludzkie, naprawić zło, aby przywrócić niezmienny lad, dzielący społeczeństwo na mnichów, kler I laikat, na bogatych i biednych. Ale grzech wprowadził zamieszanie. Porządek chrześcijański naprawiał nadużycia, ale nic wprowadza! niczego nowego. Rewolucja religijna, intelektualna czy społeczna była całkowicie obca rozumowaniu Bernarda.

Pokuta była dlań wielką regułą życia. Traktował swoje ciało z okrucieństwem, wykraczając w tym wzglądzie daleko poza rozwagę św. Benedykta. Jego ascetyzm odbijał się na jego fizjonomii Drugi ważny aspekt jego życia duchowego dotyczy miłości do Boga i do Najświętszej Maryi Panny. Był o wiele bardziej wyznawcą miłości do Boga w praktyce niż teoretykiem mistyki Spalał się w miłości Bożej- Darzył ustawicznym szczególnym nabożeństwem Matkę Bożą. Wszystkie kościoły cystersów są pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny, a na całym Zachodzie Bernard stal się apostołem kultu maryjnego. Dlatego też jest on inicjatorem rcligii miłości i w pewnej mierze prekursorem tej pobożności serca, wynikającej z uczucia, którą Povcrcilo z Asyżu głosił w następnym wieku - choć pod wieloma względami św. Bernard i św. Franciszek różnili się zasadniczo.

św. Bernard I rozwój Cttcauac powstanie i struktura zakonu cystersów

Jego zakon, gdyż Cftesuz naprawdę zrodziło się dopiero wraz z nim, był jego największym dziełem i siłą napędową wszelkich jego akcja apostolskich. Trzy łata po wstąpieniu do klasztoru wyruszył, aby założyć klasztor Churamz (Clara Vallis) na południowym wschodzie Bar-sur-Aubc, i pozostał tam jako opat aż do śmierci w 1153 r. Czując się przede wszystkim zakonnikiem, upodobał sobie swój klasztor i kierowanie mnichami. Nieustannie pracował nad rozpowszechnieniem ideału cystersa i rozbudził masę powołań. Obok Clainrauz powstały trzy inne opactwa: La Forte, Pontigny i Morimond. Te cztery opactwa wraz z Cltcauz tworzyły filie. W okresie kiedy Bernard był Opatem, samo Clairvaux utworzyło 68 nowych fundacji klasztornych. W połowic XII w. było 300opactw cysterskich, a póhora wieku później ponad 700 klasztorów męskich i jeszcze więcej żeńskich- Nackróce z tych opactw były bardzo liczne: w CSteauz było 300-300 mnichów, w Cłairvaux — około JOO mnichów i 400 koowersów. Klasztory cystersów tworzyły kongregację, opartą na wzorach Cluny. Choreo

245


Wyszukiwarka