P1080830

P1080830




Wojciech BOŁOZ

IF.iB UKSW Warszawa

Historyczne i współczesne postawy wobec

śmierci

Śmierć jest jednym z niewielu uniwersalnych doświadczeń człowieka. Chociaż ma ona wyjątkowo realny charakter, ponieważ nikt nie wątpi, że śmierć stanie się jego udziałem, to równocześnie istota tego wydarzenia okryta jest głęboką tajemnicą. I z tego też powodu umieranie poddawane było zróżnicowanym interpretacjom. Raz śmierć była przeżywana jako straszna i budząca przerażenie, to znowu jako upragniona i wzbudzająca ekstatyczny zachwyt. W większości europejskich i pozaeuropejskich kultur śmierć postrzegana była w kontekście religijnym, dlatego nie oznaczała ona całkowitego końca ludzkiej egzystencji, ale tylko przejście do innej formy życia1.

Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku zauważamy w zachodnim kręgu kulturowym wzrost zainteresowania problematyką umierania i śmierci. Wskazują na to między innymi liczne publikacje, które ukazały się na ten temat w różnych krajach2. Powstała nawet nowa część bioetyki zwana tanatologią, która podejmuje temat śmierci w różnych aspektach, próbując opisać i uporządkować wiedzę w tym zakresie3. Tanatologia bada śmierć w aspekcie medycznym, psychicznym,

173

1

   Por. C. von Barloewen, Der Lange Schlaf. Der Tod ais universelles Phanomen der Weltkulturen und Weltreligionen, w: Der Tod in den Weltkulturen und Weltreligionen, red. C. von Barloewen, Insel Verlag, 2000,12.

2

   Informator bibliograficzny: J.A. Miller & M.J. Acri, Death. A Bibliographical Guide, London 1977, zawiera 3848 informacji bibliograficznych o publikacjach w różnych językach, najwięcej w j. angielskim. Przewodnik bibliograficzny Roberta Fultona: Heath. Grief and Bereavemenet II. A Bibliography 1975-1980, New York 1981, zawiera 2241 informacji o książkach i artykułach opublikowanych w USA w j. angielskim. Najwięcej wydano publikacji na temat śmierci w latach siedemdziesiątych XX wieku. W tych latach też 230 osób uzyskało stopień doktora na podstawie dysertacji na temat śmierci. Por. A. Siemianowski, Śmierć i perspektywa nadziei. Esej filozoficzny o ostatecznych sprawach człowieka, Gniezno 1992,31.

3

   Określenie „tanatologia” powstało z dwóch greckich słów thanatos (grecki bóg śmierci) i logos (słowo, nauka, dyscyplina). Tanatologia oznacza „badania nad umieraniem i śmiercią" albo „badania nad śmiercią, umieraniem, żałobą, zachowaniami niebezpiecznymi dla życia i samobójstwem”. Por. I. Spiegel-Rósing, Der thanatologische Kontext. Schwerpunkte, Entwicklungen, Defizite, w: I. Rósing, H. Petzold, Die Begleitung Sterbender. Theorie und Praxis der Thanatotherapie, Junfermann-Yerlag, Paderborn 19922 10,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1080831 Wojciech Bołoz socjologicznym, ekonomicznym, teologicznym i filozoficznym jako zakończenie
P1080837 Wojciech Bołoz i wieczorem swoje rewiry, a gdy cyrulik rozpozna zarazę, należało zabezpiecz
P1080839 Wojciech Bołoz Stosunek ludzi późnego średniowiecza do życia jest wewnętrznie sprzeczny. Z
P1080833 Wojciech Bołoz W roku 1968 powołano w Harward Medical School Komisję Nadzwyczajną (Ad Hoc C
P1080835 Wojciech Bołoz strony pomoże uchwycić stałe elementy towarzyszące temu zjawisku i postawom
P1080834 Historyczne i współczesne postawy wobec śmierci W związku z tym niektórzy stawiają pytanie,
P1080842 Historyczne i współczesne postawy wobec śmierci •    Opieka nad umierającym
P1080836 Historyczne i współczesne postawy wobec śmierci śmierć była także oswojona przez wiarę w ży
P1080838 Historyczne i współczesne postawy wobec śmierci W konsekwencji tych poczynań śmierć została
P1080840 Historyczne i współczesne postawy wobec śmierci d) Śmierć zakwestionowana W wieku XVIII nas
I. INFORMACJE O WYDZIALE 1. HISTORIA I WSPÓŁCZESNOŚĆ WYDZIAŁU Wydział Mechaniczny jest jednym z sied

więcej podobnych podstron