P1080908

P1080908



WACŁAW HRYNIEWICZ OM!

WACŁAW HRYNIEWICZ OM!

Ewangelia jako Dobra Nowina nie potrzebuje sankcji karnych.

Trzeba ją głosić ze względu na nią samą.


Powróćmy jeszcze do misyjnego nakazu Jezusa zapisanego u ewangelisty Mateusza: „Czyńcie uczniów wśród wszystkich narodów” (Mt 28,19). Nie zachęca On do nawracania ludzi pod groźbą wiecznego pieklą. Lęk przed Gehenną/piekłem nie jest motywem szerzenia chrześcijaństwa. Na pierwszy plan wysuwa się motywacja o wiele bardziej! szlachetna i wzniosła: „Miłość Chrystusa przynagla nas” (2 Kor 5, 14). Tak pisał Apostoł Narodów i zachęcał do pojednania się z Bogiem: „W imię Chrystusa prosimy: Dajcie się pojednać z Bogiem!1 1(2 Kor 5, 20). Nie groził ludziom ogniem piekielnym, jeśli nie uwierzą. Prosił i zachęcał.

Kiedy Jezus powoływał swoich uczniów do grona wybranych, nie groził im niebezpieczeństwem potępienia. Nie uczynił tego także wów-czas, kiedy posyłał ich ze zbawczą misją w świat. Mieli być „solą ziemi” i „światłością świata” (Mt 5, 13.14), które zachowują ten świat przed zepsuciem. Mieli świadczyć o miłości Boga do ludzi i uczyć ich o potrzebie miłości wzajemnej. Jest to misja aktualna do dzisiaj.

Ewangelia jako Dobra Nowina nie potrzebuje sankcji karnych! Trzeba ją głosić ze względu na nią samą. Owszem Jezus nauczał o Gehennie i jej związku z sądem Bożym. Ostrzeżenie jest częścią Jego nauki. Miłość nie kryje konsekwencji złych decyzji i złych czynÓMra Stan Gehenny to stan podlegania sądowi, dopóki ten sąd nie osiągnie swojego skutku i celu ostatecznego. Kto podlega sądowi, przeżywa go tak intensywnie, jak gdyby trwało to całą wieczność.

Jak Dobrq Nowinę głosili Apostołowie?

Aby się o tym przekonać, trzeba sięgnąć do Dziejów Apostoł1 skich. Ukazują one, jak świadkowie Jezusa realizują powierzone im posłannictwo po Jego wniebowstąpieniu i po zesłaniu Ducha Swię1 tego. Począwszy od Żydów, Dobra Nowina dociera do pogan. W mowach zapisanych w Dziejach, zwłaszcza w pierwszych piętnastu tpfr działach, znajdziemy skrótowy zapis pierwotnego zwiastowania Ewangelii. Centralne miejsce zajmuje w nich świadectwo wiary, M Jezus zmartwychwstał i żyje jako uwielbiony Pan świata.

W pierwszej mowie apostoła Piotra (Dz 2, 14—40) w dniu Pięćdziesiątnicy dominuje wezwanie do nawrócenia i przyjęcia chrztu. Nie ma w niej żadnego odniesienia do Gehenny. „Każdy, kto będzie wzywał imienia Pana, będzie zbawiony” (Dz 2, 21). Podobne treści pojawiają się również w drugiej mowie (Dz 3, 12—26). Zmartwychwstały Jezus pozostanie w niebie „aż do czasu odnowienia wszystkich rzeczy” (Dz 3,21)?. Nawet kiedy Piotr mówi o usunięciu nieposłusznych spośród ludu (w. 23), nie czyni żadnej aluzji do Gehenny.

Ważne przesłanie zawiera mowa diakona Szczepana przed arcykapłanem i Sanhedrynem (Dz 7, 2-53). Nawet w obliczu zagrożenia własnego życia nie wspomina on o potępieniu i Gehennie. Opowieść o nawróceniu Szawła w spotkaniu z Chrystusem podkreśla przede wszystkim Jego tożsamość z cierpiącymi ludźmi: „Szawle, Szawle, dlaczego mnie prześladujesz?” (Dz 9, 4). Nawrócenie nie dokonuje się z powodu groźby potępienia. W nauczaniu Piotra w domu setnika rzymskiego Korneliusza (Dz 10, 1-48) dominuje temat miłości Boga do wszystkich ludzi: „Bóg nie ma względu na osobę, lecz w każdym narodzie jest Mu miły ten, kto się Go boi [pełną czci bojaźnią synowską - W.H.] i postępuje sprawiedliwie” (w. 34-35). W pierwszej zapisanej mowie nawróconego Szawła, który stał się apostołem Pawłem (Dz 13,16-41), Dobra Nowina koncentruje się na zwiastowaniu wolności. 1 znowu: żadnej wzmianki o Gehennie bądź zatraceniu. Nawet wtedy, gdy bito i kamienowano Apostoła, pozostał on zwiastunem zbawienia. Podobnie kiedy głosił zbawienie w innych miejscach, narażając się na chłostę i więzienie, nie groził ostatecznymi konsekwencjami za takie postępowanie (por. Dz 16, 22).

Wzorcowym charakterem ewangelizacyjnym odznacza się sugestywna mowa Pawła na Areopagu w Atenach (Dz 17, 22-31). Pod koniec wzywa w niej słuchaczy do skruchy i nawrócenia. Przypomina, że Bóg „wyznaczył dzień, w którym sprawiedliwie będzie sądzić świat przez Człowieka, którego na to przeznaczył (...) przez wskrzeszenie Go z martwych” (w. 31). Mamy więc wyraźne odniesienie do dnia sądu i postaci Sędziego, którym jest zmartwychwstały Chrystus. Kiedy za wzmiankę o zmartwychwstaniu Paweł został wyśmia- 1

1

Na temat tego tekstu zob. Wacław Hryniewicz, Bóg wszystkim we wszystkich. Ku eschatologii bez dualizmu, Warszawa 2005, s. 143—144.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ewangelię nazywamy "Dobrą Nowiną", ponieważ obwieszcza człowiekowi wyzwolenie z grzechu,
P1080912 c    WACŁAW HRYNIEWICZ OM! stwie Chrystusa. Byłoby to niezgodne z wyraźnymi
P1080911 c    WACŁAW HRYNIEWICZAMI ręcznych tak, jakby inne Pisma poza Ewangelią były
P1080907 WACŁAW HRYNIEWICZ OMl rwychwstałego" (Mk 16, 14). Nie znajdziemy tych akcentów winnymi
P1080909 [WACŁAW HRYNIEWICZ OMI ny i zlekceważony, nie groził potępieniem, lecz spokojnie „wyszedł s
P1080910 WACŁAW HRYNIEWICZAMI i nikogo nie przymusza, wieczne piekło jest konsekwencją takiego wybor
P1080914 [WACŁAW HRYNIEWICZ OK] Teksty biblijne interpretowane w świetle nauki i dzieła Chrystusa ni
P1080913 c    WACŁAW HRY NIEWICZ^, mijającą, wyrazem poddania sądowi Boga. Nie powied
IMGV64 (3) 108 WACŁAW BERENT — Dziękuję ci, Borowski!... O nazwiska cię nie proszę: niedopowiedzenia
IMGV55 (2) 90 WACŁAW BERENT — Da ist er ja!* — ucieszył się przebiegle Jelsky, rad niby, że nie potr
17364 P1120468 resize 340 MAHKK OM. miany kultury łużyckiej egzystowała nie tylko w ciągu okresu hal
DSC05379 Kot autor Adam Wacławski, Katarzyna Bayer Chodził kot po płocie -nie chcąc chodzić w wodzie

więcej podobnych podstron