P1090184

P1090184



\N


-TAJNIKI WARSZTATU

dzi o wypadek śmiertelny; ekstremalnego charakteru zdarzenia wymaga bowiem napięcie dramatyczne wykreowane poprzez konfrontację wiedzy z niewiedzą. Można powiedzieć, że przygotowany został dramat komunikacyjny - lecz nie ze względu na obecność motywu komunikacji drogowej, a dlatego, że opowiada o komunikacji międzyludzkiej, obiegu informacji, ułomności porozumienia, wreszcie — o konflikcie codzienności i anomalii. Podobnie jak w Piosence o końcu świata Miłosza — katastrofa współistnieje tu z sielanką dnia powszedniego, jakby te dwa równoległe wątki toczyły się w odrębnych, niepowiązanych ze sobą strefach rzeczywistości.

Zdarzenia i wypadki

Fenomenologia zdarzenia wielokrotnie była przedmiotem rozważań Szymborskiej, która jeden ze swych zbiorów zatytułowała Wszelki wypadek. Pisała już o faktach przeoczonych (Miłość od pierwszego wejrzenia), zapomnianych (Dnia 16 maja 1973 roku), wreszcie - zaledwie możliwych a niespełnionych (Dworzec). Tu zastanawia się nie tyle nad filozofią przypadku i losowego udziału jednostki w jakimś zdarzeniu, ile nad fenomenem czasoprzestrzeni. Wypadki równoczesne (dobre lub złe) oddziela od siebie przestrzeń i to ona uniemożliwia udział w zdarzeniu szczęśliwym, ale zarazem chroni przed uczestnictwem w nieszczęściu (Wszelki wypadek). Wiedzą lub niewiedzą o faktach sterują natomiast środki przekazu informacji, które ten dystans łatwo pokonują i mogą dowolne zdarzenie przybliżyć milionom odbiorców albo skazać na niebyt.

O wszystkim decyduje aktualny stan świadomości, a więc kluczowa jest kwestia wiedzy o fakcie. Dotyczy to nie tylko katastrof I nieszczęść, ale i wydarzeń szczęśliwych: ktoś, kto wygrał milion w lotka, ale nic o tym nie wie i, załóżmy, jakimś zrządzeniem losu nigdy już nie zostanie powiadomiony, ten nie przeżyje żadnej radości, a jego sytuacja subiektywnie się nie zmieni. Nie tylko „przydział” zdarzeń, jakimi obdarza los, ale właśnie wiedza o nich podlega często kapryśnej, nieracjonalnej dystrybucji. Czasem akurat fakty, które najbardziej nas dotyczą, pozo-stają poza naszą świadomością, natomiast inne, takie, w których nie jesteśmy aktorami, świadkami, bohaterami ani ofiarami, są nam gwałtem uprzytomnione. Jeden z wierszy Stanisława Grochowiakazcyklu Haiku-ima-ges, zatytułowany Konający, prezentuje właśnie erupcję informacji:

Miasto krzyczy

Rozpaczliwa syrena karetki pogotowia Dziewczynka w zielonym berecie wrzuca list

do wuja w miejscowości Greenwich

Miasto najprędzej, choć mimochodem, zostaje powiadomione o jakimś nagłym wypadku (może zawale serca), natomiast losy wysłanego listu pozostają niepewne i wiadomość będzie opóźniona - choć zarazem „przyśpieszona” o jedną godzinę, dzielącą strefy czasowe: środkowoeuropejską od zachodnioeuropejskiej, dla której punktem odniesienia jest właśnie przebiegający przez Greenwich południk 0. Tymczasem przez obydwie półkule naszej planety przebiegną zapewne miliony informacji, które dla większości odbiorców pozostaną „bezużyteczne”.

W tym kontekście nasuwa się pytanie o sens romantycznego „cierpienia za miliony”, a za współczesną jego postać można uznać bierny odbiór telewizyjnych wiadomości. Każdy dzień dostarcza bowiem sporą dawkę informacji o wypadkach, katastrofach, kataklizmach, zamachach terrorystycznych, wojnach, śmierci, okrucieństwie, przemocy. Komunikaty te powinny wzbudzać empatię (inną niż wenezuelski melodramat), poruszać naszą wyobraźnię i sumienie, wzbudzać współczucie i solidarność z ofiarami. Doświadczenie uczy natomiast, że to niemożliwe, gdyż taki nadmiar bodźców działa na odwrót: powoduje raczej nasze przyzwyczajenie, uodpornia i zobojętnia na rzeczywistą grozę świata - która zresztą musi konkurować ze sztucznym horrorem filmów fabularnych.

Imperatyw powszechnego współodczu-wania zdarzeń bliskich i najodleglejszych

6/2007


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1090183 TAJNIKI WARSZTATU zdania o śmierci, bo wszyscy starannie to słowo omijają: »tak nagle, kto
Za wypadek śmiertelny uznaje się zdarzenie, w wyniku którego nastąpiła śmierć osoby poszkodowanej w
wypadki przy pracy ■    wypadek śmiertelny - Polska do 6 miesięcy, Holandia - ty
Wypadek śmiertelny na trasie Mława warszawa obok Mławy blachy PR
P1011371 Wypadki przy pracy Wypadek śmiertelny, lub ciężki Wypadek inny (nie śmiertelny,
P1090186 IAJN1K1 WARSZTATU biegną ciągle osobno, nie krzyżują się, a więc konflikt zostaje odroczony
Mascelli J.V., 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2007. Mroczek A., Książka
Tajniki warsztatu wolom, ze jestem dobrą partia"... Zmieniły się obyowje, ale nadal sytuacja
Charakterystyka oraz wymagania techniczne podstawowych materiałów:Warunki techniczne na tkaninę
skrypt039 (2) 76 Laboratorium Podstaw Elektrotechniki 1 charakterystyk daje rozwiązanie zagadnienia:
Slajd95 CHARAKTERYSTYKA WIERTNIC DOŁOWYCHWD -02 Napięci* zasilania (prąd 3*fazowy) , Obroty wrze
Zad. 1. Odbiornik symetryczny o charakterze indukcyjnym zasilono z generatora o napięciu fazy A
—przystosowanie pracy do człowieka WYPADEK PRZY PRACY — nagle zdarzenie .wywołane przyczyną
GBnukat www.nukat.edu.pl3. Charakterystyka wyszukiwawcza wymagająca użycia kilku
eliu BRAMKI 1 i Narysuj charakterystykę inwertera cyfrowego (zasilanego napięciem +5 V) w taki sposó

więcej podobnych podstron