P1090786

P1090786



ścia P*~xyjimo się strukturę osobowości jednostki* to wówczas, w ólaó #*» schematem zaproponowanym przez S. Ossowskiego (1967* a. 73 * dalszo) oraz A.Kłossowską (l9?2, s. 102) możno wyróżnić następ pujące t>P>' potrzeb;

uznawane i odczuwane*

2, uznawane i nieodezuwane,

3w ncuznawane i odczuwane,

4. nicuznawane 1 nieodezuwane.

Z punktu widzenia kultury, uznawane i odczuwane potrzeby kulturalne nożna określić jako realizowanie takiego wzoru kulturowego, który akceptowany jest nie tylko przez jednostkę, ale także 1 przez jej grupę odniesienia. Zgodność uznawanych i odczuwanych potrzeb kulturalnych należałoby potraktować jako jedną z charakterystycznych cech tzir. liderów kulturalnych,

IV wypadku pojawienia się potrzeb uznawanych, lecz nieodczuwa-mch. mamy do czynienia z sytuacją, w której presja standardów grupowych doprowadza do zaspokajania sztucznych potrzeb kulturalnych, to znaczy — potrzeb, uważanych przez jednostkę za takie, które po— wima odczuwać, oby pozyskać, utrzymać lub wzmocnić akceptację Środowiska (grupy odniesienia). Zaspokajanie tego typu potrzeb zwy-fcJd się określać mionem snobizmu kulturalnego. Przykładem może być hrfaj czytanie ''Ulissesa" J, Joyceła przez osobę, która czyni to nie dla osobistej satysfakcji, ale w celu dorównania standardom grupy odniesienia. Jak wiadomo, chociażby z teorii uczenia się, potrzeby uznawane mogą z czasem przeradzać się w potrzeby odczuwane, aczkolwiek jeśli chodzi o potrzeby kulturalne, proces ten jest daleko bardziej skomplikowany niż w wypadku potrzeb o charakterze czysto materialnym. Można zatem powiedzieć, iż istnienie potrzeb uznawanych. lecz nieodczuwanych, jest jedną z najbardziej charakterystycznych cech fazy internalizacji potrzeb kulturalnych. Faza ta jest wprawdzie skorelowana z* wiekiem i w miarę jego upływu potrzeby kulturalne tracą elastyczność i w zasadniczej swej części stabilizują się na poziomie dostarczającym jednostce możliwie dużo nagród, ale pojawia się ona w całym okresie ludzkiego życia. Problem polega więc na róźnico-Mr<m*u natężenia stopnia internalizacji potrzeb kulturalnych. Majwyż—

aze natężenie występuje oczywiście w okresie dzieciństwa I młodości, który to okres charakteryzuje się największym natężeniem internalizacji w ogóle.

Nieuznawane. lecz odczuwane potrzeby kulturalne maję wieloraki charakter. Kontynuatorzy szkoły psychoanalitycznej mogliby interpretować je w kategoriach rozbudzonego "id1, niedostatecznie wytłumionego przez "superego", W owym konflikcie potrzeb upatrywaliby oni źródła wielu frustracji 1 genezy zachowań dewiacyjnych. W niniejszym opracowaniu scharakteryzujemy jednak ów "konflikt1 potrzeb w nieco odmienny sposób. Z socjologicznego punktu widzenia interesować nas będzie przede wszystkim ten aspekt istnienia potrzeb nie— uznawanych, lecz odczuwanych, który wynika z istotnych zmian jednostkowego systemu wartości, reorientacji na grupy odniesienia o odmiennych standardach wartości itp. Zatem potrzeby nieuznawane, lecz odczuwane, stanowią tutaj rezultat społecznego procesu przemian systemów wartości. Można by określić je mianem potrzeb głęboko stinłer-nalizowanych, ale zarazem nie dostosowanych do aktualnie dominującej skali wartości. Przykładem może być tutaj skryto czytywanie iito-ratury sensacyjno-kryminalnej, traktowanej przez danego czytelnika jako literatura bezwartościowa.

Nieuznawane i nieodczuwane potrzeby kulturalne maja. charakter wymuszony, tzn. ich zaspokojenie jest niezbędnym warunkiem zaspokojenia innych potrzeb. W tyra sensie wszystkie tego typu potrzeby mają charakter instrumentalny. Dobrym, jak się wydaje, przykładem jest tutaj czytelnictwo obowiązkowych lektur szkolnych, jeżeli zadany utwór nie zaspokaja żadnej z wcześniej wymienionych potrzeb.

Zaspokajaniu potrzeb kulturalnych towarzyszą zróżnicowane moty-wacje . Podzielić je z grubsza można na dwa zasadnicze typy:

1,    motywacje ekstrawertywne,

2,    motywacje introwertywne.

1

odnoszących się do przedmiotów wartości aktualnie nie posiadanych, łuh takich, które wymagają stałego odmawiania, a są uznawane2 za godne pożądania2. (A. Ktoskowska. 1972, S. 103).

2

inaczej do łej problematyki podchodzi A. Ktoakowska w swoich rozważaniach na temat wartości odczuwanych I uznawanych. Autorka wychodzi od analizy postaw, które objaśnia w kategoriach potrzeb zbiorowych 1 Indywidualnych oraz w kategoriach aspiracji. Mianem aspiracji określa ona "kategorię potrzeb świadomościowych,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT5935 Gdyby przyjąć, żc jednostka otrzymała w grupie 10-osobowcj 5 wyborów, to powyższy wskaźnik
PICT5935 Gdyby przyjąć, żc jednostka otrzymała w grupie 10-osobowcj 5 wyborów, to powyższy wskaźnik
dalszego rozwoju. Ukształtowanie się dynamicznej struktury osobowości to istotna zmiana w działalnoś
2%, to teraz 4% a nie 3% wzrost wynagrodzeń daje się pogodzić z 2% wzrostem jednostkowego kosztu pra
15 samodzielna kategoria jednostek regionalnych. Wyróżniają się o tyle, o ile wynika to z kryteriów
TEORIA DOLLARDA I MILLERA! Osobowość składa się z popędów i nawyków. Nawyk to bodziec-reakcja, które
Zadania 271 7.    Jednostka, u której stwierdza się zaburzenia osobowości typu border
instytucji którymi posługują się ludzie. W darwinizmie społecznym to nie jednostki są przedmiotem se
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa to układ stanowisk pracy, komórek organizacyjnych i jednost
img040 (46) 34 Struktura sieci obrazy, to cechy, które będą wydobywały neurony warstwy ukrytej dosto
Gwarancje praw jednostki (to zespól najszerzej ujmowanych środków gwarancyjnych), na które składają

więcej podobnych podstron