P5281044

P5281044




t Gai ypKWii

dokonywano jednak bliżej Je) WfflfWMj lyMematyki 1 częito problematykę biblimelit/miwc/i pr/yd/keUnn do różnych działów Iwoflonycb tdm lówł), Inny punki widrenii prercniowjly m ojói pitny podręczników 1 proęra-my ki/telifflia bibliotekarzy Pirmwy pleń podręcznika btbhokkanktffo przedstawił w 1921 r, A Bukemrujcr na Międiyiurodowym Kongreiw BMmv Kliny 1 Bibliofilów * Pnyżiu, w 19)5 r nowy plin opncowd ZBP**. Do realizacji obu zamicr/cń me dodo, opublikowano jedynie kilka pozycji, które mogły służyć pomocą w pracy bądź bibliotekom naukowym, bądź powszechnym (oświatowym) i szkolnym. W początkowym okresie II Rzeczypospolitej wyraźnie rozgraniczano zasób wiedzy, którą powinien opanować bibliottkarz naukowy od zasobu przeznaczonego dla bibliotekarzy oświatowych. Inne lei były programy kształcenia. Bibliotekarze naukowi zdobywali kwalifikacje za wodowt najczęściej przez praktykę i samokształcenie albo u specjalnych kursach. w 1930 r. uslitlono dla nieb państwowe egzaminy 11II stopnu Dla bibliotekarzy oświatowych istniało kilka szkól ”, poza tym mogli dokształcać u? również, na kursach, z których najwyższy poziom miały kuny organizowane przez Bibliotekę Publiczną iii, st. Warszawy I Poradnię Biblioteczną ZBP.

Struktura podręczników i programów kształcenia opierała się zazwyczaj na trzech równorzędnych filarach: wiedzy o książce,o bibliografii i o bibliotekach, nie licząc dziedzin czy umiejętności pozabihlintccznychu, Z nauki o książce wybierano tylko tę problematykę, która może być przydatna w pracy bibliotecznej i mc podkreślano nadrzędności tej dyscypliny nad bibliotekoznawstwem, Nadrzędność tę zaznaczył wyraźnie jedynie program kursów Biblioteki Publicznej m st, Warszawy, opracowany przez l Bykowskiego zgodnie z jego poglądami dotyczącymi bibliotekoznawstwa *[

Obszar wiedzy, związany ściśle 2 biblioteką, dzielono w pierwszym okresie dwudziestolecia na dwie zasadnicze części: bibliotekoznawstwo i bibliotekarstwo. W zakres bibliotekoznawstwa włączano problematykę, która miała Indziej teoretyczny charakter, Birkcnmajcr w swym planie podręcznika nazwał ją biblio-ihńomit miifitjiit - bibliotekarstwo naukowe - i zawarł w nim historię bibliotek, bibliotekarstwa i zawodu bibliotekarza, poza tym politykę biblio

,;S Vncl>Wietcijriulm «p riz.

4,A Hifke»nijcr

(»11 c n i e, Mn MMt/iw, Wioch* 197), 12H1 u ..ft/ejljd Biblioteczny", 19)), R. 9,! 2. i 19*91.

11 D*ulctnu S/koli Pucuonic Społecznych t wyd/ulom hihliodckifUim ftbbej M* cicrzy Szkolnej (1929-19)2) Mnonczu KocJukKojm Szkoli BMiolekinki prn Bibi* Ket hWionc) m V Wmzawy (1929-19)9) oraz kierunek biblioicUhki, WpMWliy przez H. Kodliń%ką na Wydmie Mi|ojinnyin WWP (I9JH9J9). ąl Gaci-Dąbrowski. NivkolMłcf*wmrlbpŚNMI+ wwRocaukR Hihlwtouflc', 1979.12), Ł 2, t IJMil.

0 „Biuletyn Biblioteki Publicznej tu. it, Wirmf, 19)0, Ł 2, i 51*53; por, tt L B y* b O »i i i hikcMir JZio. WUoffti la kNiokkwit*o, Kik 19)1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NDIGCZAS0104789706 „ZE SMUTNYCH DNF. Napisał Slajiisla.w IMllko^ski.I. Dawna®) czasy a jednak słod
page0540 Rusałki — Rusiecki 532 w wieńce i kwiaty. Kto się jednak bliżej wpatrzy, ujrzy że włos to n
skanuj0164 182 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI niemniej jednak należy je stosować dość ostrożnie - prz
SKMBT?500712270925010 CZĘŚĆ 1! • DZIAŁANIE tożsamości. Jeśli jednak zastąpimy je pojęciem ciągłości
SKMBT?500712270925010 CZĘSC II • DZIAŁANIE tożsamości. Jeśli jednak zastąpimy je pojęciem ciągłości
Pustaki nowej generacji, pomimo, że są droższe od pustaków starego typu, to jednak należy je uznać z
IMG00 (4) 334 • Syrinks do rywalizacji nawet muzy. Przegrały jednak i spotkała je kara, muzy zamien
albae)), rozwijały się często w torfiankach i rowach na torfowiskach sfagnowych. Jednak zasiedlające
P5281012 48 hilMuCM Cay jednak istnieje inne jeszcze uzasadnienie dla tak ogólnych dociekań? Cay nic
sanktuariasłowiań108 Idea pozostaje ta sama. Przez grzechotanie ma ona zabawiać dziecko. Przyjrzyjmy
Brytanii, po roku 1970 jednak sprzedawał je wyłącznie swoim znajomym, co w połączeniu z pensją żony,
oczy. Jednakże lew je pouczył: - Następnym razem niech każde z was wierzy jedynie temu, co zobaczy n
Jednakże lew je pouczył: - Następnym razem niech każde z was wierzy jedynie temu, co zobaczy na
oczy. Jednakże lew je pouczył: - Następnym razem niech każde z was wierzy jedynie temu, co zobaczy n
Jednakże lew je pouczył: - Następnym razem niech każde z was wierzy jedynie temu, co zobaczy na
u2 ★ Kurki wysiadują jajka. Znajdź dwie jednakowe i pokoloruj je.★ Połącz kolejno kropki i podpisz
J 1,11 12 bmp Przyszło [Słowo tzn. Jezus] do swojej własności, a swoi Go nie przyjęli. Wszystkim tym

więcej podobnych podstron